هشدار دانشمندان در مورد نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G)

کدخبر: ۳۳۱۵۳۰
​اقتصاد نیوز:بیش از ۲۳۰ دانشمند از ۴۰ کشور جهان با انتشار بیانیه‌ای نگرانی جدی خود را در مورد تبعات انسانی و زیست محیطی گسترش انتشار امواج الکترومغناطیسی با توسعه نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) اعلام کردند.
هشدار دانشمندان در مورد نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G)

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از یورو نیوز،سازمان جهانی دانشمندان محقق در زمینه آثار سوء امواج الکترومغناطیسی در بیانیه‌ خود تاکید کرده‌اند که نتایج برخی تحقیقات علمی نشان داده که این امواج خطر ابتلا به سرطان، اختلالات عصبی، آسیب‌های ژنتیکی و ناباروری را افزایش و با کاهش قدرت حافظه، سطح یادگیری انسان را کاهش می‌دهد؛ همچنین شواهد در حال افزایشی نیز در مورد تبعات امواج الکترومغناطیسی بر زیست طبیعی گیاهان و حیوانات وجود دارد.

در این بیانیه با استناد به نتایج اولیه تحقیقات برنامه ملی سم شناسی آمریکا (NTP)، آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) و آژانس سرطان سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تصریح شده که افزون بر آسیب‌های فیزیکی مورد اشاره، قرار گرفتن در مناطق تحت پوشش امواج الکترومغناطیسی موجب بروز مشکلات روانی از جمله افسردگی می‌شود.

دانشمندان امضاء کننده این بیانیه از اتحادیه اروپا خواسته‌اند ضمن موافقت با انجام یک تحقیق جامع و مستقل در مورد آثار امواج الکترومغناطیسی بر انسان و محیط‌ زیست فعلا توسعه نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) را متوقف کنند.

آنها همچنین از اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا قوانین لازم را برای جلوگیری از قرار گرفتن شهروندان به ویژه نوزادان، کودکان و زنان باردار در معرض امواج بالاتر از حد استاندارد، تدوین، تصویب و اجرایی کند. در همین حال امضاء کنندگان این بیانیه خواستار اطلاع رسانی اتحادیه اروپا در مورد تبعات قرار گرفتن شهروندان در معرض امواج مستمر و شدید الکترومغناطیسی شدند.

سازمان جهانی دانشمندان محقق در زمینه آثار سوء امواج الکترومغناطیسی معتقد است که هنوز تردیدهای جدید در مورد بی‌تاثیر بودن امواج حاصل از نسل دوم، سوم و چهار شبکه تلفن همراه و نیز اینترنت بی سیم (wifi) بر سلامت انسان و محیط زیست وجود دارد، لذا در چنین شرایطی توسعه نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) می‌تواند در سال‌های آینده یک فاجعه انسانی و زیست محیطی به بار بیاورد.

در بیانیه جدید این سازمان اشاره شده که فناوری نسل پنجم شبکه تلفن همراه فقط در فاصله‌های کوتاه کارآیی دارد و به همین منظور نیاز است که آنتن‌های بسیاری به شبکه فعلی تلفن همراه افزوده شود. همچنین این شبکه با قابلیتی که دارد موجب رشد فزاینده استفاده از اینترنت اشیاء خواهد شد؛ امری که شهروندان را در مواجهه اجباری با امواج مستمر و شدید الکترومغناطیسی قرار خواهد داد.

نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G)، یا نسل پنجم ارتباطات سیّار سلولی با هدف افزایش ظرفیت سرویس‌دهی به کاربران شبکه تلفن همراه و بهبود کارآیی آن طراحی شده که بر همین اساس، سرعت انتقال داده‌ها را تا ۲۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش می‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید