هشدار جدی در مورد ماسک های تنفسی

کدخبر: ۳۳۱۵۳۲
اقتصاد نیوز: بر اساس تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه هنگ‌کنگ (HKU) کروناویروس می‌تواند به مدت یک هفته در لایه بیرونی ماسک باقی بماند.
هشدار جدی در مورد ماسک های تنفسی

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، کروناویروس تا چهار روز در سطوح استیل و پلاستیکی زنده است.

محققان دریافتند که ضدعفونی‌کننده‌های خانگی ازجمله سفیدکننده، در از بین بردن این ویروس مؤثر هستند.

محققان خاطرنشان کردند: این ویروس می‌تواند در یک محیط مطلوب بسیار پایدار باشد.

گروهی از محققان مدت زنده ماندن این ویروس در دمای اتاق و در سطوح مختلف آلوده را موردبررسی قراردادند و به نتایج ذیل دست یافتند:

این ویروس بر روی کاغذ چاپی و دستمال‌کاغذی کمتر از سه ساعت زنده است اما بر روی چوب و پارچه ( یک ژاکت آزمایشگاهی استاندارد پنبه‌ای)  تا دو روز ناپدید می‌شود.

بر روی شیشه و اسکناس، ویروس در روز دوم مشهود بود، اما باگذشت ۴ روز از بین رفت و بر روی پلاستیک بین چهار تا هفت روز وجود داشت.

آنچه موجب حیرت محققان شد زنده ماندن کروناویروس به مدت ۷ روز بر روی لایه بیرونی ماسک‌های جراحی بود.

محقق این تحقیق، پیریس ویروس شناس بالینی و متخصص بهداشت عمومی گفت: " به همین علت است که گفته می‌شود زمانی که ماسک جراحی بر صورت دارید هرگز با دست آن را لمس نکنید."

"به علت آلودگی دستان و لمس چشم، به‌راحتی این ویروس را به چشم خود منتقل می‌کنید."

بر اساس نتایج این مطالعه، میزان ویروس در تمام سطوح به‌سرعت کاهش می‌یابد.

 

بیشتر تمیزکننده‌های خانگی به‌اندازه کافی قدرتمند هستند که باعث از بین بردن کروناویروس شوند.

محققان همچنین گفتند: این نتایج لزوما منعکس‌کننده پتانسیل از بین رفتن ویروس در تمامی سطوح قابل‌لمس نیست، زیرا حضور ویروس در این مطالعه توسط ابزارهای آزمایشگاهی، نه انگشتان و دست‌ها بررسی‌شده است.

تحقیق محققان آمریکایی در مورد پایداری محیطی کروناویروس که ماه گذشته در ژورنال علمی Nature منتشر شد بیانگر همین مورد است که این ویروس می‌تواند روزها در برخی از سطوح آلوده باقی بماند.

آنان دریافتند که ویروس تا ۷۲ ساعت روی پلاستیک و استیل وجود دارد، اما بر روی مس بیش از ۴ ساعت و بر روی مقوا ۲۴ ساعت زنده است.

این گروه تحقیق شامل دانشمندان موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده بود.

نتایج تحقیقات این دانشگاه هنگ‌کنگی نشان می‌دهد، بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به  این بیماری شستن مکرر دست‌ها و رعایت موارد بهداشتی و ضدعفونی کردن مواد خریداری‌شده از بیرون از منزل است.

شست و شوی دست در صدر فهرست موارد بهداشتی قرار دارد، همچنین از لمس صورت، دهان یا بینی خود با دست آلوده جدا پرهیز کنید.

وی در ادامه افزود: از نظر تئوری کنسروهای مواد غذایی یکی از بهترین مکان‌ها برای رشد این ویروس محسوب می‌شوند و موجب انتقال عفونت می‌شوند.

وی گفت: افرادی که به‌ویژه نگران آلودگی مواد غذایی هستند بهتر است مواد موردنیاز خود را یک روز قبل خریداری کرده و آنها را در کیسه‌های مخصوص آشپزخانه قرار دهند و سپس از آنها استفاده کنند.این روش می‌تواند میزان غلظت این ویروس را کاهش دهد اما همچنان مهمترین مورد شستن و ضدعفونی کردن است.

نتایج این تحقیق در نشریه پزشکی Lancet منتشرشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید