نابویایی و سرگیجه با کرونا ارتباط دارد؟

کدخبر: ۳۳۱۹۳۱
اقتصاد نیوز:نایب رئیس انجمن راینولوژی ایران گفت: به جز نابویایی که اکنون یکی از علایم مهم تشخیص ابتلا به کروناست باید به علایم دیگری مانند سردرد، سرگیجه، اختلالات خلقی، اختلال خواب و اختلالات بینایی نیز در افراد مشکوک به کرونا توجه کرد.

به گزارش اقتصاد نیوز،  ابراهیم رزم پا  به ایرنا گفت: بررسی های افراد مشکوک به کرونا در مراکز درمانی و مقالات تایید شده در مجامع علمی اکنون تایید کرده است که نابویایی یکی از علایم قابل توجه در افراد مبتلا به ویروس کروناست و حتی در مواردی در بین افراد بی علامت، تنها علامت تشخیص ابتلا به این ویروس می تواند نابویایی باشد و ممکن است حتی تست کرونا در این افراد منفی شود اما افراد ناقل ویروس کرونا باشند.

وی ادامه داد: بر اساس این یافته های علمی اکنون نابویایی یکی از علایم اصلی در تشخیص کروناست وافرادی که بعد از اپیدمی و پاندمی کرونا دچار نابویای می شوند حتما باید در قرنطینه قرار بگیرند و از دیگران جدا شوند زیرا احتمال ابتلا و ناقل بودن آنها به صورت بیمار بدون علامت زیاد است.

این متخصص گوش و حلق و بینی ادامه داد: علاوه بر نابویایی اخیرا در تعدادی از افراد مبتلا به ویروس کرونا علایم دیگری نیز مشاهده شده است که باید به آنها توجه کرد و در بررسی های علمی به ارتباط این علایم با ابتلا به ویروس کرونا باید توجه شود.

وی گفت: از جمله این علایم می توان به سردرد، سرگیجه، رفتارهای ضد اجتماعی و عصبی، بی قراری، اختلال خواب، اختلالات بینایی و شنوایی اشاره کرد که در برخی از افراد مبتلا به ویروس کرونا دیده شده است.

رزم پا افزود: هنوز در مقالات علمی تایید شده به این علایم و ارتباط آنها با ویروس کرونا به صورت مستقیم اشاره نشده است اما متخصصان علوم اعصاب، روانپزشکان و متخصصان ژنتیک و بیماری های واگیر باید این علایم را نیز در بین افراد مبتلا به کرونا یا مشکوک به ابتلا به این ویروس مورد توجه قرار دهند و درباره آن تحقیق کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بر اساس مطالعات میدانی و معاینات افراد مشکوک به ویروس کرونا علاوه بر تب، سرفه، بدن درد و علایم گوارشی اخیرا علایم آسیب مغزی و رفتاری نیز مشاهده شده است و شاید بررسی دقیق تر وعالمانه متخصصان بتواند چشم انداز دقیق تری درباره بیماری کووید 19 و روش های تشخیصی آن ارائه کند.

وی گفت: اثبات ارتباط نابویایی و ویروس کرونا در برخی کشورها کمک کرد که در برخی مجامع علمی از تست بویایی به عنوان یکی از روش های تشخیص کرونا استفاده و بررسی علایم دیگر مرتبط با کرونا می تواند در تشخیص سریعتر و درمان این بیماری کمک کننده باشد.

عضو هیات مدیره جامعه جراحان گوش و حلق و بینی ادامه داد: در مورد نابویایی اکنون ثابت شده است که در اکثر موارد این اختلال بدون اقدام درمانی و به صورت خود به خود بعد از مدتی برمی گردد اما در موارد معدودی لازم است با مداخلات پزشکی از جمله استفاده از برخی اسپری های موضوعی کورتنی با تشخیص پزشک در این زمینه اقدام کرد ضمن اینکه استفاده از مولتی ویتامین حاوی ویتامین دی و زینک به بهبود نابویای کمک می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید