جنگ لفظی «کاخ سفید» و «صدای آمریکا»

کدخبر: ۳۳۲۲۶۰
اقتصادنیوز؛ مدیر صدای آمریکا در بیانیه‌ای تند نسبت به اتهامات کاخ سفید علیه این رسانه واکنش نشان داد.
جنگ لفظی «کاخ سفید» و «صدای آمریکا»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ بعد از آنکه کاخ سفید در بیانیه‌ای تند از نحوه پوشش خبری شبکه «صدای آمریکا» از شیوع کرونا انتقاد کرد و مدیران این شبکه را متهم کرد که علیرغم استفاده از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی برای دشمنان آمریکا تبلیغ می‌کنند، مدیر این شبکه آمریکایی که بودجه آن توسط کنگره تأمین می شود، پاسخ تندی به این انتقادات داد.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای تأکید کرد که صدای آمریکا با انتشار یک کلیپ ویدئویی از  جشن‌هایی که در پایان اقدامات قرنطینه‌ای شهر «ووهان» چین برگزار شده بود و اشاره به اینکه آمار تلفات کرونا در آمریکا از چین پیشی گرفته، در واقع پیامی را منتقل کرد که چین به دنبال آن بود.

کاخ سفید در بیانیه خود تأکید کرد: «صدای آمریکا پول‌های شما (مالیات‌دهندگان آمریکا) را برای سخن گفتن به نفع رژیم‌های مستبد استفاده می‌کند».

این بیانیه می‌افزاید که شبکه «صدای آمریکا» باید از بودجه 200 میلیون دلاری در برای «بیان روایت و داستان آمریکا و مردم این کشور استفاده کند و «سیاست‌های ایالات متحده را به صورت شفاف و  مؤثر برای مخاطبان جهان ارائه دهد» اما گزارش صدای آمریکا از لغو قرنطینه در ووهان نشان می‌دهد که «کاخ سفید اغلب موارد سخنگوی دشمنان آمریکا و نه شهروندان این کشور است».

کاخ سفید همچنین از شبکه صدای آمریکا به دلیل انعکاس سخنان اخیر «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در انتقاد از آمریکا نیز به شدت انتقاد کرده بود.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CJP) روز گذشته (جمعه) در واکنش به بیانیه کاخ سفید اعلام کرد که از بیانیه رسمی کاخ سفید در متهم کردن صدای آمریکا (VOA) به تبدیل شدن به «سخنگوی دشمنان آمریکا» و برجسته کردن تبلیغات چین در خصوص بیماری همه‌گیر کووید-19 بسیار متأسف شده است.

«جوئل سایمون» مدیر کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران  در نیویورک در این خصوص گفت:‌«جای تأسف است که کاخ سفید، صدای آمریکا را مورد حمله قرار داده است. (این در حالی است که صدای آمریکا) سابقه گزارش روایاتی را دارد که روایات رژیم‌های استبدادی سراسر جهان را به چالش می‌کشد».

وی در دفاع از سیاست‌های شبکه صدای آمریکا گفت:‌«در حال حاضر بسیاری از شهروندان کشورهایی که تاحد زیاد سانسور می‌شوند، برای سلامت و ایمنی خود به اخبار صدای آمریکا در زمینه کروناویروس تکیه می‌کنند و رئیس‌جمهور ترامپ نباید قطعاً‌تلاش‌های این شبکه خبری در این زمینه را تضعیف کند».

«آماندا بنت» مدیر شبکه صدای آمریکا نیز که یکی از اعضای هیأت مدیره کمیته حفاظت از خبرنگاران است در پاسخ به این انتقادات بدون آنکه اشاره‌ای به دولت ترامپ کند، گفت که این شبکه موظف است در قالب قوانین، تمامی جنبه‌های مربوط به یک خبر را گزارش کند.

وی در پاسخی تند به انتقادات کاخ سفید اعلام کرد: «یکی از تفاوت‌های بزرگ رسانه‌های مستقل همچون صدای آمریکا با رسانه‌های دولتی این است که این رسانه‌ها برای بیان تمامی جنبه‌های یک موضوع آزادی دارند و در حقیقت طبق قوانین بیان شده در منشور صدای آمریکا، ملزم به چنین کاری هستند».

بنت تصریح کرد علیرغم آنکه صدای آمریکا و چندین رسانه‌ دیگر آمریکا از کار کردن در چین منع شده‌اند، همچنان به پوشش اخبار داخل این کشور می‌پردازند.

شبکه صدای آمریکا می‌گوید که تحت اداره سازمان رسانه‌های جهانی آمریکا فعالیت دارد که بر دیگر رسانه‌های دولتی چون رادیو آزاد اروپا و رادیو آزاد آسیا نیز نظارت دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید