معاون وزیر خارجه آمریکا:

برای دور جدید مذاکرات راهبردی آماده‌ایم/ خروج نظامیان از عراق را بررسی می‌کنیم

کدخبر: ۳۳۲۲۶۴
اقتصادنیوز؛ دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه «موضوع خروج نیروهای خارجی را به گونه‌ای که به نفع عراق و منطقه باشد بررسی می‌کند» برای آغاز دور جدید گفت‌وگوهای راهبردی اعلام آمادگی کرد.
برای دور جدید مذاکرات راهبردی آماده‌ایم/ خروج نظامیان از عراق را بررسی می‌کنیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ رسانه‌های عراقی امروز شنبه اعلام کردند که «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا، ضمن اعلام آمادگی کشورش برای دور جدیدی از گفت‌و‌گو‌ی استراتژیک با عراق، رئیس هیأت مذاکره کننده با عراق را معرفی کرد.

به گزارش وبگاه خبری «بغداد الیوم»، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: «دولت رئیس‌جمهور ترامپ، فراهم کردن مقدمات برای برگزاری دور جدیدی از گفت‌و‌گوی استراتژیک با عراق را ادامه می‌دهد؛ مرحله‌ای که وزیر مایک پامپئو آن را ابتدای این هفته مطرح کرده بود و زمان آن را در نیمه ماه ژوئن آینده تعیین کرده بود».

دیوید شنکر ادامه داد: «دولت آمریکا هیأتی به ریاست سفیر دیوید هیل تشکیل خواهد داد؛ این هیأت اعضایی از چند وزارت خانه در بر خواهد داشت از جمله وزارت خزانه‌داری،‌ دفاع و...».

دیوید شنکر

شنکر توضیح داد:‌ «بغداد اگر شراکت استراتژیکی با آمریکا برقرار کند، نیازمند اتخاذ گام‌هایی قانع‌کننده است».

معاون وزیر امور خارجه آمریکا همچنین از مقامات عراقی خواست که اگر خواستار حضور نیروهای ائتلاف در عراق هستند، با اتخاذ اقداماتی از آنها حفاظت کنند.

پیشتر، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر مستعفی عراق خبر داده بود که آمریکا خواهان گفت‌و‌گو با عراق است؛ در عین حال او از آمریکا درخواست کرد که نیروهای خود را از عراق خارج کند.

معاون وزیرخارجه آمریکا در ادامه گفت: «نمی‌خواهیم که وجود اختلاف‌نظر با واشنگتن منجر به شکاف و ایجاد مشکلات شود».

وی خاطر نشان کرد که دولت آمریکا‌ «موضوع خروج نیروهای خارجی را بررسی می‌کند به گونه‌ای که به نفع عراق و منطقه باشد».

دیوید شینکر همچنین گفت: «ما در میان تشکیلات سیاسی در حال نزدیک شدن به یک نگرش یکپارچه در خصوص خروج نیروهای آمریکایی هستیم».

او همچنین تأکید کرد که  نیروهای آمریکایی در حال حاضر تنها در سه پایگاه نظامی در عراق حضور دارند.

در همین ارتباط،‌ پیشتر نیروهای ائتلاف موسوم به ضد داعش در عراق از پایگاه‌های «کی ۱» در کرکوک،‌ و پیش از آن از پایگاه هوایی «القیاره» در جنوب موصل (استان نینوی)  خارج شده بودند و آن را به نیروهای عراقی تحویل دادند؛ پیش از این دو مورد نیز این نیروها از پایگاه «القائم» در الانبار خارج شدند؛ ابتدای ماه جاری نیز، نیروهای آمریکایی پایگاه «الحبانیه» به نیروهای عراقی تحویل دادند.

شنکر در ادامه مدعی شد که دولت ترامپ می‌خواهد از درخواست گفت‌‌و‌گو برای امضای توافق‌هایی استفاده کند که به نفع مردم عراق است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید