خسارت سیل وباران به محصولات زراعی در خراسان جنوبی/آب در منازل مرزنشینان زیرکوه

کدخبر: ۳۳۲۶۸۴
اقتصادنیوز: بارندگی های سیل آسا که از روز گذشته در برخی نقاط خراسان جنوبی آغاز شده است سبب خسارت به بخش کشاورزی ودامداری در استان شد وآب در منازل ۲۵ خانوار مرزنشین در زیرکوه افتاد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم،  سازمان هواشناسی برای روزهای دوشنبه وسه شنبه در برخی استانها به ویژه خراسان جنوبی وضعیت قرمز را هشدار داده بود،هشداری که  کشاورزان، عشایر و مردم نسبت به بارندگی‌ها تمهیدات لازم را اتخاذ کنند اما از شب و روز گذشته بارش باران در برخی نقاط خراسان جنوبی علاوه بر این‌که سبب خوشحالی کشاورزان شد بود سبب خساراتی را در بخش مختلف وارد کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: طبق پیش بینی های هواشناسی تا روز سه شنبه کماکان گاهی وزش باد شدید، رگبار و رعد وبرق،برخوردصاعقه درمناطق  مستعد بارش تگرگ ومه دور از انتشار نیست.

میرجلیلی افزود:طبق پیش بینی  کارشناسان هواشناسی در روز چهارشنبه بارشها به صورت پراکنده در شرق استان ادامه خواهد یافت و در پنج شنبه سامانه بارشی جدید وارد منطقه می‌شود و تا 48 ساعت آینده اوج بارشهای استان را داریم که در این راستا فرمانداران شهرستانهای درمیان، نهبندان ،سربیشه،خوسف وزیرکوه بیشتر از دیگر نقاط آماده باش باشند.

وی با بیان اینکه در برخی نقاط بارندگی‌ها به 50 میلیمتر در 24 ساعت آینده  می‌رسد ، از فرمانداران  خواست ضمن آماده باش کامل نیروها و حضور مدیران، اطلاع رسانی فوری و گسترده به همشهریان انجام شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبیافزود: عمده سیلاب‌ها در 24 ساعت گذشته مربوط به شهرستان‌های فردوس، زیرکوه، قاینات، طبس، سربیشه، درمیان و بشرویه بود.

وی گفت: بارندگی تا سه‌شنبه ادامه دارد و 109 تیم امدادی و عملیاتی در این استان آماده باش هستند و در بارندگی های 24 ساعت گذشته خسارت باد،طوفان، تگرگ به باغات کشاورزی و مزارع مردم خسارت زد.

میرجلیلی افزود:براساس الگوی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی با شدت بارش‌ها تا عصر فردا (سه‌شنبه) وقوع روان آب، آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در استان پیش بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه در 24 ساعت گذشته چاه طالب سرایان با 46 میلیمتر بیشترین بارندگیها را به ثبت رساند بیان داشت: دراین مدت 241 گرفتار سیلاب در خراسان جنوبی با 109 تیم امداد رسانی شدند.

خسارات به راه‌های زیرکوه

فرماندار شهرستان زیرکوه هم به خبرنگار ما گفت: بارندگی های سیل آسا و تگرک  سبب شد تا خسارتی به راهها و آب نماها در نقاطی مانند همت آباد، چاه زرد، فندخت، کال شور و... وارد شود و  سرما پس بارندگی ها در دوشب گذشته و بارش تگرگ سبب شد تا امسال در بیشتر نقاط شهرستان کشاورزان امیدی برای به بار نشستن درختان با میوه های سردرختی نداشته نباشند.

خسارت 40تا 100درصدی به محصولات زراعی فردوس

مدیرجهادکشاورزی فردوس هم از خسارت به 40 تا 100 صدری به محصولات زراعی فردوس خبر داد و گفت: براثر بارش شدید تگرگ و توفان روز یکشنبه حدود هزار هکتار از باغ ها و محصولات زراعی فردوس بین40 تا100درصد خسارت دید که 90درصد آن مربوط به باغ های پسته است.

آب در منازل مرزنشینان زیرکوه افتاد

رئیس جمعیت هلال احمر زیرکوه از امداد رسانی امدادگران هلال احمر به 25خانوار روستای مرزی چاه عمیق خبر داد وگفت: در پی بارندگیهای 24 و 25 فروردین ماه در شهرستان زیرکوه، تعداد 25 منزل مسکونی در روستای چاه عمیق دچار آبگرفتگی و خسارت شد که به تعداد 4 واحد خسارت کلی و 21 واحد خسارت کمتر وارد شده، ضمن امدادرسانی و تخلیه آب از منازل حادثه دیده، نسبت به توزیع اقلام زیستی و غذایی به تناسب آسیب وارده، بین خانواده ها اقدام شد..

از تردد غیر ضروری در محورهای مواصلاتی شهرستان زیرکوه بپرهیزید

پلیس راه زیرکوه گفت: تردد در محور حاجی آباد به آهنگران و همت آباد به سختی انجام می شود و براثر جاری شدن رودخانه ها در محور حاجی آباد _ آهنگران،  رانندگان عزیز نهایت احتیاط لازم را انجام داده و با سرعت مطمئنه رانندگی نمایند.

بارش ها سبب ریزش برج قلعه فورگ درمیان شد

بارندگی های سیل آسا سبب خسارتی به قلعه فورگ شهرستان درمیان شد طوری که بخشی از دیوارها و یکی از برج های آن فرو ریخت در این راستا مدیر میراث فرهنگی،صنایع دستی گردشگری درمیان گفت: بنای دور قلعه فورگ از سنگ است که با توجه به استفاده از ملات های نامناسب در ساخت برج از عدم استحکام کافی برخوردار است که روز گذشته برج دچار ریزش شد و حدود دومتر از آن فرو ریخت.

شهسواری با بیان اینکه برج در حال دوباره سازی است واین ریزش روز گذشته خسارات جانی ومالی نداشت افزود:ریزش برج اتفاقی غیر مترقبه وغیر قابل پیش بینی نبود چرا که این برج تا حددوی برداشته ودوباره بازسازی می‌شد.

شهسواری تاکید کرد: به دلیل دوباره سازی برج قلعه فورگ از مردم تقاضا داریم تا خرداد ماه از قلعه تاریخی روستای فورگ دیدن نداشته باشند.بارشها ادامه دارد مردم به هشدارها توجه کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید