دلایل داغ شدن بازار خرید اسلحه در آمریکا در پی شیوع کرونا چیست؟

کدخبر: ۳۳۲۷۲۸
اقتصادنیوز: بحران کرونا در سراسر جهان به هجوم مردم به فروشگاه‌ های مواد غذایی و بهداشتی منجر شده اما در آمریکا هجوم اصلی به سمت مغازه‌ ها و فروشگاه‌ های تسلیحات گرم بوده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از میزان، موضوع هجوم آمریکایی‌ ها به مغازه‌ های فروش اسلحه در پی تشدید بحران «کرونا» در این کشور، پرسش در مورد علت این اقدام را ضروری می‌کند؛ چرا آمریکایی در دوره بحران کرونا برای خرید اسلحه هجوم آوردند؟

براساس ارزیابی‌های انجام شده در آمریکا، در ماه مارس ۲.۶ میلیون اسلحه در این کشور فروخته شد؛ رقمی که در تجارت اسلحه در آمریکا اگر نه بی سابقه، کم سابقه بوده است.

به نظر می‌رسد آمریکایی‌ ها استعاره جنگ علیه کرونا را که این روزها به وفور در اظهارات سیاستمداران وجود دارد، اشتباه متوجه شده و به شکلی جدی خود را برای نبرد میدانی آماده می‌کنند.

بحران کرونا و اعلام قرنطینه در نقاط مختلف جهان سبب هجوم مردم به فروشگاه‌ ها برای خرید مواد غذایی و بهداشتی شد، اما این روند در آمریکا در دو شکل هجوم به فروشگاه‌های مواد غذایی و بهداشتی و بیشتر هجوم به اسلحه فروشی‌ ها رخ داد.

تمایل به خرید اسلحه در آمریکا در چند هفته گذشته و در پی وخیم‌تر شدن اوضاع و اعلام وضعیت فاجعه در ۵۰ ایالت این کشور همچنان سیری صعودی داشته است.

براساس بررسی اف بی آی، در ماه مارس سال جاری، ۳.۷ میلیون بازرسی سلاح گرم شد که از سال ۱۹۹۸، زمان آغاز اجرای این بازرسی، بی سابقه بوده است.

با استفاده از این داده‌ های اف بی آی، رسانه‌های آمریکایی تخمین می‌ زنند میزان خرید اسلحه تنها در ماه مارس سال جاری حدود ۲.۶ میلیون بوده است؛ افزایش ۸۵ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته.

«ایلینویز» با ثبت ۵۰۰ هزار مورد خرید اسلحه، ایالت پیشتاز بوده و «تگزاس»، «کنتاکی»، «فلوریدا» و «کالیفرنیا» در رده‌های بعدی قرار دارند.

در عین حال وب سایت Ammo فعال در زمینه تسلیحات اخیرا اعلام کرد، خرید اسلحه از اواخر فوریه در «کلرادو»، «آریزونا» و تگزاس شاهد رشدی ۱۰۰۰ درصدی بوده است.

عمده‌ ترین دلایلی که می‌توان در این مورد بر شمرد، عبارتند از: نگرانی از اختلال در نظم اجتماعی و عمومی، ترس از غارت، خشونت و سرقت، ترس از افزایش قریب الوقوع تیراندازی‌ ها و فرسایش کارآمدی پلیس و خدمات درمانی در پی بحران شیوع کرونا؛ بنابراین باید گفت خریداران جدید اسلحه در آمریکا که عمدتا برای نخستین بار دست به این کار زده اند، به اسلحه به عنوان راهی برای دفاع از خود در هنگام ناکارآمدی قانون در پی آشفتگی‌های ناشی از بحران کرونا می‌نگرند.

شاید دلیل دیگر این هجوم برای خرید اسلحه در آمریکا، نگرانی در مورد نقض آزادی مالکیت اسلحه باشد.

هجوم مردم آمریکا برای خرید اسلحه در میانه بحران کرونا، زنگ هشدار را در مورد افزایش شمار خودکشی‌ها با سلاح گرم به دلیل مشکلات مالی و ناراحتی‌های روانی و استرس ناشی از بحران کرونا به صدا درآورده است.

البته هجوم برای خرید اسلحه به آمریکا محدود نبوده و مردم کانادا نیز در ماه گذشته برای خرید سلاح گرم به مغازه‌های اسلحه فروشی هجوم بردند.

با وجود ابراز نگرانی گروه‌های کنترل تسلیحات در کانادا از افزایش خرید اسلحه توسط مردم در پی بحران شیوع کرونا، آمار رسمی در این مورد در کانادا وجود ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید