اعطای تسهیل بدهی به ۲۵ کشور توسط صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با کرونا

کدخبر: ۳۳۲۷۸۴
اقتصادنیوز: صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که برای ۲۵ کشور عضو امکانات تسهیل بدهی در نظر گرفته تا بتوانند منابع مالی خود را بر مقابله همه‌گیری کرونا متمرکز کنند.
اعطای تسهیل بدهی به ۲۵ کشور توسط صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «کریستالینا جورجیوا» رییس صندوق بین‌المللی پول بامداد سه‌شنبه گفت که هیات اجرایی «صندوق مهار و تسهیل فاجعه» در این نهاد بین‌المللی اولین مجموعه از کشورها را برای دریافت اعتبار جهت پوشش تعهدات بدهی آن‌ها به مدت شش ماه تایید کرد.

جورجیوا گفت که این صندوق در حال حاضر ۵۰۰ میلیون دلار منابع مالی در اختیار دارد که ۱۸۵ میلیون دلار وعده داد شده توسط انگلیس، ۱۰۰ میلیون دلار توسط ژاپن و مقادیر اعلام نشده از سوی چین، هلند و چند کشور دیگر را نیز شامل می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول در تلاش است تا با ترغیب کشورها برای افزایش اعتبار این صندوق، منابع مالی برای مقابله با کرونا را به ۱.۴ میلیارد دلار برساند.

رییس صندوق بین‌المللی پول گفت که این مبلغ اعتباراتی را به فقیرترین و آسیب‌پذیرین اعضای آن اعطا می‌کند تا تعهدات بدهی خود را برای یک دوره ۶ ماهه که به عنوان مرحله اول در نظر گرفته شده، پوشش دهند.

رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اواسط اسفندماه سال گذشته اعلام کرد که برای مقابله با ویروس کرونا طی نامه‌ای به رییس صندوق بین المللی پول خواستار استفاده از حق ایران برای بهره‌مندی از ۵ میلیارد دلار تسهیلات سریع از آن صندوق شده است.

همزمان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از صندوق بین المللی پول درخواست کرد تا با توجه به شرایط ویژه ایران در مبارزه با کرونا، ایران را از طریق ابزار سریع مالی مورد پشتیبانی قرار دهد.

«محمد جواد ظریف» در توییتی ابراز امیدواری کرد که این سازمان و هیات مدیره آن به وظایف صندوق پایبند باشند، «در طرف درست بایستند و مسئولانه عمل کنند».

اما برخی مقام‌های ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین سهامدار صندوق بین‌المللی پول گفته‌اند که واشنگتن برای اعطای این وام به ایران مخالفت می‌کند؛ این در حالی است که بسیاری از مقام‌های بین‌المللی از اعطای این وام حمایت کرده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید