مرکز پژوهش‌های مجلس:

تعداد فوتی‌های واقعی کرونا 1.8 برابر تعداد پروتکل وزارت بهداشت است

کدخبر: ۳۳۲۹۷۱
تا روز گذشته مجموع تعداد مبتلایان کرونا در کشور بر اساس داده‌های وزارت بهداشت، 74 هزار و 877 نفر بوده است که از این تعداد، 4،683 نفر جان خود را از دست داده‌اند. مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است که آمار واقعی با توجه به پروتکل شناسایی وزارت بهداشت، بالاتر است.
تعداد فوتی‌های واقعی کرونا 1.8 برابر تعداد پروتکل وزارت بهداشت است

به گزارش اقتصادنیوز، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «وضعیت کنترل همه گیری کووید- 19 در کشور، پیش بینی موج دوم شیوع بیماری و اقدامات لازم برای آمادگی» به نکته‌ای در خصوص تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا در کشور اشاره کرده است. 

مرکز پژوهش‌ها در این باره نوشته است:

«از آغاز بروز بیماری ناشی از کووید 1۹ در کشور، در پروتکل اعلام مبتالیان به 19-COVID ، براساس موارد مثبت قطعی که با تست PCR-RT اثبات شده باشد تعیین شد. این تست تاکنون در بیمارانی انجام می‌شود که به دلیل علائم شدید در بیمارستان بستری می‌شوند. یعنی افرادی که به ویروس آلوده می‌شوند، ولی به دلیل عدم علامت یا به خاطر خفیف بودن علائم نیاز به بستری ندارند یا اصلا به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و براساس تجربه کشور چین، حدود 80 درصد مبتلایان را شامل می‌شود، در این آمار محاسبه نمی‌شوند.

از طرفی بر اساس نتایج مطالعه‌ای، حساسیت تست PCR-RT در چین حدود 67 درصد بوده است. حساسیت تست PCR-RT بستگی به محل نمونه‌برداری (از حلق، بینی و ریه، زمان انجام تست و نحوه نمونه گیری) متغییر بوده و براساس مطالعات متفاوت بین حدود ۳5 تا 88 درصد متغیر است. یعنی در حدود ۳0-40 درصد از مبتلایان علیرغم علائم قطعی در اسکن ریه، تست منفی گزارش می‌شود.

لذا می‌توان تخمین زد که آمار واقعی مرگ و میر که نتوانسته شمارش شود حدود 0.8 برابر آمار به دست‌آمده از پروتکل اعلام مبتالیان و آمار مبتلایان بین 8 تا 10 برابر آمار پروتکل است. برای انطباق هرچه بیشتر آمار پروتکل با آمار تخمینی، لازم است توان آزمایشگاهی و انجام تست در کشور افزایش یابد؛ شایان ذکر است، با افزایش توان آزمایشگاهی و انجام تست در کشور تشخیص بیشتر موارد بیماری امکان‌پذیرتر شده و انتشار بیماری محدودتر می‌شود.»

به گزارش اقتصادنیوز، اگر میزان فوتی‌هایی که از شمارش جا مانده‌اند را به شمارش اعلامی بیافزاییم، مجموع تعداد فوتی‌ها در حدود 8،420 نفر باید باشد، همچنین اگر تعداد مبتلایانی که علیرغم علائم قطعی در اسکن ریه، نتیجه تست‌شان منفی شده، به آمارها اضافه شود مجموع مبتلایان به حدود 105 تا 124 هزار نفر خواهد رسید. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید