خبر بد وزارت بهداشت: همزمانی اوج کرونا و آنفلوآنزا در پاییز آینده است

کدخبر: ۳۳۳۲۳۱
اقتصادنیوز : معاون کل وزارت بهداشت گفت: در ۱۲ تا۱۸ ماه آینده امکان تولید واکسن ویروس کرونا وجود ندارد و این ویروس در پاییز سال آینده احتمالا به اوج می رسد و در کنار آن ویروس آنفلوآنزا نیز پس از ۱۱ سال به پیک خواهد رسید.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس ، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در جلسه جلسه شورای عالی استان‌ها، اظهار داشت: کشور ایران بیست و یکمین کشوری است که ویروس کرونا در آن پخش شده است ولی از جمله کشورهایی است که بعد از چین درگیر شیوع ویروس کرونا شد.

وی بیان داشت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا، ایران مورد انتقاد و شماتت رسانه‌های خارجی قرار گرفت ولی بعد از آن کشورهای بزرگ صنعتی از جمله ایتالیا، انگلیس، آمریکا، فرانسه، آلمان و حتی اسپانیا نیز به صورت گسترده با شیوع ویروس کرونا، مبتلا شدند و برای بعضی از داخلی‌ها و خارجی‌ها این موضوع مشخص شد.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ایران در رتبه مرگ به دلیل شیوع ویروس کرونا، دهم جهان است.

حریرچی گفت: ما به ازای یک میلیون نفر ۵۷ فوتی داشته‌ایم در حالی که آمریکا و فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی، بیشترین مرگ و میرها را داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: کل تولید ناخالص ملی کشور با ۸۳ میلیون جمعیت ۴۵۰ میلیارد دلار بوده است و باید ما نیز بر اساس درآمدهای خود هزینه کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: آمریکا ۴ برابر کشور ما جمعیت دارد و سه هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار سال گذشته فقط صرف سلامت کرده است و سرانه درآمد تولید ناخالص آن ۵۶۷۰ میلیارد دلار بوده است که سرانه آمریکا، برای هر نفر ۹۸۰۰ دلار بوده است.

حریرچی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در استراتژی آینده در کجای دنیا، قرار داریم، گفت: آمریکا ۴.۲ درصد جمعیت دنیا را دارد و جمعیت آن ۳۲۸ میلیون نفر است و ۲۱ درصد از این ۴.۲ درصد جمعیت دنیا مرگ و میر ناشی از کرونا را داشتند و ۳۱ درصد کیس‌های جدید ویروس کرونا نیز در آمریکا، شناسایی شدند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از پیک کرونا در اسفند ماه قاعدتا این ویروس در کل کشور روند نزولی دارد و در حدود ۲۵ درصد استان‌ها روزانه صفر الی ۱۰ نفر،‌در ۲۵ درصد دیگر ۱۰ الی ۲۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند.

معاون کل وزارت بهداشت گفت:‌در ۱۶ استان کمتر از ۲۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا، داشته‌ایم ولی در ۶ استان روند شیوع ویروس کرونا اندکی صعودی است.

حریرچی یادآور شد: در ۶ استان دیگر نیز در وضعیت متوسط قرار داریم و تا موقعی که در یک شهر، روستا، کشور و یا کشور مجاور این ویروس وجود داشته باشد اتمام ویروس کرونا را نمی توانیم اعلام کنیم و ممکن است از هر نطقه‌ای مجددا آتش ویروس کرونا شعله‌ور شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در آذربایجان شیوع ویروس کرونا خوب کنترل شده است ولی فاصله گذاری‌های اجتماعی نادرستی شکل گرفته که امکان شعله‌ور شدن این ویروس را  مجددا دارد.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: از لحاظ تخت آی‌سی‌یو و ونتیلاتور در کشور کمبود نداریم و با توجه به اجرای تحول سلامت، وضعیت تخت‌های آی‌سی‌یو دو برابر شده است و ۳۵ هزار تخت جدید به بخش دولتی اضافه شده و ۴۵ هزار تخت آی‌سی‌یو مورد بازسازی قرار گرفته است.

حریرچی گفت: کشور ما برخلاف کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، اسپانیا و انگلیس فقط درمان جوانان در اولویت قرار نداشت بلکه تمامی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در اولویت درمان قرار دارند. بنابراین به بعضی از افراد ویژه‌تر نگاه نشده است.

وی افزود: در کشور انگلیس آمار مرگ و میر کسانی که در خانه سالمندان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت می‌کنند در آمار نهایی این کشور نمی‌آیند و حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد فوتی‌های اروپا در خانه سالمندان است.

معاون کل وزارت بهداشت یادآور شد: از لحاظ وسایل حفاظتی پرسنل مراکز درمانی، آرامستان‌ها و حمل و نقل عمومی مشکلی نداریم ولی در روزهای اول مانند تمام کشورهای دنیا کمبودهایی داشته‌ایم که از هفته چهارم اسفند به این موضوع مسلط شدیم و در حال حاضر کمبودی نداریم.

حریرچی بیان داشت: ما برای هر تخت آی‌سی‌یو به طور میانگین ۲۳۰ هزار تومان دریافت می‌کنیم در صورتی که یک تخت روزانه کرونا روزانه ۷۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

وی درباره داروی ویروس کرونا نیز گفت: داروی اختصاصی برای ویروس کرونا نداریم و دارویی که توزیع می‌شود به عنوان ضد مالاریاست که در آمریکا دعواهایی برای استفاده از یکسری داروها، دارند.بهترین داروی ضد ویروس ۴۰ تا ۵۰ درصد به ویروس اختصاصی آن بستگی دارد. 

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: یکسری داروها نیز در بازار سیاه و توسط بعضی از پزشکان توصیه می‌شود که این موارد مورد تائید نظام پزشکی قرار ندارد.

حریرچی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه وضعیت ویروس در آینده چه خواهد بود، گفت: وقتی ویروس اتفاق می‌افتد سه اتفاق شکل می‌گیرد. یکی اینکه واکسن آن پیدا شود دوم اینکه داروی مؤثری برای آن تولید شود و سوم اینکه ویروس تغییر وضعیت بدهد و ضعیف شود.

وی افزود: ویروس سارس در سال ۲۰۰۲ چند هزار نفر را کشت ولی در یک سال از بین رفت و دیگر اثری از این ویروس دیده نمی‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت بیان داشت: مردم باید ایمن شوند و در بهترین شرایط واکسن و داروی بیماری کرونا ۱۲ تا ۱۸ ماه تولید و توزیع آن طول می‌کشد تا در دسترس قرار بگیرد.

حریرچی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید واکسن آنفلوآنزا در دنیا ۱۵۰ میلیون است و برای ویروس کرونا حداقل ۳ میلیارد واکنس برای یک سال نیاز است و معلوم نیست که توزیع آن در بین کشورها، چگونه خواهد بود.

وی گفت: کشف دارو از مرحله مولکولی تا تولید برای کمپانی موفق به ازای یک قلم دارو، یک میلیارد دلار هزینه لازم است تا به بازار برسد و مالکیت معنوی آن را نیز آن کمپانی دریافت می‌کند.

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با گرما این ویروس از بین خواهد رفت، گفت:‌دانش ما در باره این ویروس یک قدمت ۴ ماهه دارد و خیلی از مواردی که دانشمندان دیگر کشورها درباره این ویروس گفته‌اند اکنون برعکس شده است و در روزهای اول مطرح کردند بیماری زایی این ویروس کمتر از آنفلوآنزاست ولی امروز همه آنها معتقدند بیماری‌زایی این ویروس ۱۰ برابر بیشتر از آنفلوآنزاست.

حریرچی تاکید کرد: امروز در ویروس حساسیت به گرما دیده نشده است اما نشانه‌هایی وجود دارد و ما فکر می‌کردیم بعد از چین اولین کشور مبتلا به ویروس کرونا، تایلند باشد ولی این طور نبود و ویروس کرونا در هوای ۵ الی ۱۲ درجه و رطوبت ۴۰ تا ۷۰ درجه رشد می‌کند و باید منتظر ماند و دید در آینده چه اقدامی در این خصوص صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ایمنی جمعیت به این معنی است که مردم یک کشور و یا منطقه به ویروس آلوده و بعد با واکسن ایمن شوند.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: کشور انگلیس و ترکیه این استراتژی را داشت که همه مردم به ویروس کرونا مبتلا شوند و افرادی که بیشتر در معرض مرگ هستند را از مبتلایان عادی جدا کنند و پس از آنکه واکسن آن تولید شد نسبت به توزیع واکسن در بین مردم، اقدام کنند ولی معلوم شد این استراتژی اشتباه بوده است و در حال حاضر استرانژی کشور ما و سازمان بهداشت جهانی این است که تا زمانی که واکسن ویروس کشف نشده تعداد ابتلا و مرگ و میر ناشی از آن را به حداقل برسانیم و نگذاریم تعداد مبتلایان از ظرفیت‌های بیمارستانی بالاتر بروند.

حریرچی گفت: ما چند استراتژی را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا دنبال می‌کنیم که یکی از آنها اجرای فاصله گذاری اجتماعی است که به طور خلاصه تماس افراد جامعه را تا اطلاع ثانوی به حداقل برسانیم.

وی افزود: بعضا اعلام می‌شود که چرا تعطیلی برای کاهش شیوع ویروس کرونا اتفاق نمی‌افتد، این سناریو و استراتژی درست نیست و شاید تا سال بعد امکان تولید واکسن کرونا، وجود نداشته باشد و قطعا در پاییز با اوج گیری ویروس کرونا مواجه خواهیم بود و آنفلوآنزا نیز به پیک می‌رسد.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: هر ۸ تا ۱۱ سال یک پیک شدید آنفلوآنزا در کشور اتفاق می‌افتد که سال جاری یازدهمین سال است که پیک آنفلوآنزا احتمالا در کشور ما نیز اتفاق بیفتد و با توجه به شیوع ویروس کرونا با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

حریرچی خاطرنشان کرد: بنابراین باید فاصله گذاری اجتماعی با دقت بیشتری انجام شود و در چند ماه آینده باید اقدامات بیشتری در جهت فاصله گذاری اجتماعی صورت بگیرد.

وی افزود: ما در دو جبهه ویروس و تحریم‌ها می‌جنگیم و در دو سال قبلی رشد اقتصادی منفی داشته‌ایم. بنابراین باید به موضوع اقتصاد نیز توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.

معاون کل وزارت بهداشت گفت:‌در حال حاضر یک میلیون راننده در تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند که درآمد آنها روزانه است و یا اینکه ۲۷۰ هزار راننده بین شهری داریم که روزمزد هستند و ۶۰ درصد مغازه دار مستاجر می‌باشند که باید هزینه آنها تامین شود.

حریرچی افزود: افرادی که فشار می‌آورند تعطیل شود آیا حاضرند ۵۰ درصد از حقوق کارمندی‌شان را نگیرند و یا اینکه اضافه حقوق آنها پرداخت نشود.

وی گفت: ۲۶ و نیم درصد از انتقال کرونا در حمل ونقل عمومی است و کل مدارس با ۱۴ میلیون دانش‌آموز ۱۱ و نیم درصد احتمال انتقال وجود دارد, در نماز جمعه ۲ دهم درصد و در کل دانشگاه‌ها ۷ درصد احتمال انتقال ویروس کرونا وجود دارد.

معاون کل وزارت بهداشت اظهار داشت: یکی از دلایلی که طرح ترافیک اجرایی نشد عدم استفاده از حمل و نقل عمومی بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید