تاثیر آلودگی هوا بر افزایش مرگ و میر کووید ۱۹

کدخبر: ۳۳۳۸۵۰
اقتصاد نیوز:تحقیق جدید نشان می دهد آلودگی هوا ممکن است بر شمار فوتی های ناشی از بیماری کووید ۱۹ تاثیر گذارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، تیمی از محققان از دانشگاه آرهوس دانمارک و دانشگاه سی‌نا ایتالیا به بررسی رابطه بین آلودگی هوا و کووید ۱۹ پرداختند.

دانشمندان در حال حاضر به برخی فاکتورهای تأثیرگذار بر افزایش میزان مرگباربودن کووید ۱۹ پی برده اند که شامل مشکلات اساسی سلامت، سن فرد و جنسیت است.

حال محققان به رابطه بین آلودگی هوا و افزایش شمار مرگ و میرهای ناشی از کووید ۱۹ که در ایتالیا کاملاً مشهود است پی برده اند.

آمار و ارقام رسمی از سوی دولت ایتالیا نشان می‌دهد که مرگبار بودن بیماری کووید ۱۹ براساس نواحی جغرافیایی متفاوت بوده است.

محققان توضیحات مختلفی برای این تفاوت چشمگیر ارائه کرده اند. به عنوان مثال در برخی از مناطق با نرخ بالاتر مرگ و میر، جمعیت نسبتاً مسن‌تر بوده اند. اما یکی از فاکتورهای دیگر احتمالی، آلودگی هوا بوده است.

محققان براساس داده‌های ماهواره‌ای ناسا دریافتند در مناطق شمالی ایتالیا که تعداد مرگ و میرهای ناشی از کووید ۱۹ به مراتب بالاتر بوده شرایط آلودگی هوا به مراتب وخیم‌تر بوده است.

محققان اذعان دارند که وجود این ارتباط الزاماً به معنای تأثیر یکی از آنها بر دیگری نیست و ممکن است فاکتورهای دیگری هم نقش داشته باشند.

مطالعات قبلی در مورد سایر بیماری‌های منجر به سندروم حاد ناراحتی تنفسی نشان می‌دهد که این بیماری‌ها در زمان اختلال عملکرد در سیستم ایمنی که موجب بروز التهاب در نقاط مختلف بدن می‌شود، تشدید می‌شود.

به گفته محققان، آلودگی هوا یکی از بارزترین علل التهاب طولانی مدت است که منجر به فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی می‌شود.

از سوی دیگر آلودگی هوا به ارگانول های مویی شکل ریه موسوم به سیلیا که خط مقدم دفاع در مقابل عفونت انتقال یافته از طریق هوا هستند، آسیب می‌رساند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید