قیمت منفی نفت چیست ؟

کدخبر: ۳۳۴۰۰۹
اقتصادنیوز :سرمایه گذارانی که قراردادهای تحویل نفت در ماه مه را دارند دیگر این نفت را نمی خواهند. به این ترتیب هزینه ذخیره سازی بالا میرود و در آخر باید به آنها پول پرداخت کرد تا نفت را ببرند.
قیمت منفی نفت چیست ؟

به گزارش اقتصادنیوز ، تسنیم به نقل از رویترز نوشت: قیمت هر بشکه از نفت آمریکا در روز دوشنبه برای اولین بار در تاریخ به زیر صفر دلار رسید که نشان دهنده عرضه بیش از حد و بی سابقه انرژی در بازارهای جهان به خاطر محدودیت سفر و فعالیت‌های اقتصادی در اثر شیوع ویروس کروناست.

 چنین سقوط بی‌سابقه‌ای در قیمت نفت عکس العمل های شدیدی فراتر از بخش تجارت به دنبال داشت. در اینجا به توضیح مفهوم قیمت منفی نفت در دنیای واقعی می پردازیم:

 قیمت منفی نفت یعنی چه؟

 قیمت هر بشکه از نفت به عواملی مثل عرضه، تقاضا و کیفیت بستگی دارد. با توقف مسافرت‌ها به خاطر شیوع ویروس کرونا، عرضه سوخت بسیار بیشتر از تقاضای آن بوده است.

 عرضه بالای نفت باعث شده تانکرهای ذخیره برای نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا پر شده و پیدا کردن فضای خالی برای ذخیره نفت سخت شود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد ذخایر کاشینگ اکلاهاما، قلب شبکه خط لوله آمریکا، از دهم آوریل ۷۲ درصد پر شده است.

 سقوط قیمت نفت تا حدودی به خاطر نحوه تجارت آن است. قراردادهای نفتی برای هزار بشکه نفت خام است که تحویل کاشینگ می شود، در حالی که منابع ذخیره سازی شرکت های انرژی تنها ۷۶ میلیون بشکه ظرفیت دارد. هر قراردادی یک ماه مهلت دارد و مهلت قرارداد های ماه مه امروز سه شنبه پایان خواهد یافت.

سرمایه گذارانی که قراردادهای تحویل نفت در ماه مه را دارند دیگر این نفت را نمی خواهند. به این ترتیب هزینه ذخیره سازی بالا میرود و در آخر باید به آنها پول پرداخت کرد تا نفت را ببرند.

 قیمت منفی نفت چه معنایی برای مصرف کنندگان دارد؟

تام کلوزا، یک تحلیلگر سابق مسائل نفتی می گوید:« کاهش قیمت نفت خام لزوماً به معنای کاهش قیمت بنزین در پمپ بنزین ها نیست. درست است که قیمت بنزین دیزل و سوخت جت در ماه مه پایین تر می آید ولی این معنا نیست که سوخت را رایگان عرضه کنیم».

با قیمت های پایین اخیر، یک خانواده متوسط در آمریکا احتمالاً ۱۵۰ تا ۱۷۵ دلار در این ماه هزینه کمتری برای خرید سوخت می پردازد.

 قیمت منفی نفت چه معنایی برای خطوط هوایی دارد؟

 سقوط قیمت نفت یعنی خطوط هوایی پرواز های ارزان تری را برگزار می کنند ولی این پروازها مدتهاست خالی هستند چون مردم به خاطر شیوع ویروس کرونا در خانه نشسته اند.

 حدود ۳۰ میلیون بشکه در روز که قبلا معادل ۳۰ درصد از تقاضای جهانی بود، طی دو تا سه ماه گذشته به ذخایر جهان اضافه شده است. حتی اگر تقاضا به زمان قبل از ویروس کرونا بازگردد، سوزاندن تمامی نفت ذخیره شده بسیار طول خواهد کشید.

 ولی آنچه بازار انرژی به ما می گوید این است که تقاضا به این زودی ها به شرایط عادی باز نمی گردد.

 قیمت نفت خام در قراردادهای ماه ژوئن ۱۸.۴ درصد پایین آمده و به ۲۰.۴۳ دلار در هر بشکه رسیده است. این قیمت هنوز زیر صفر نیست ولی به سرعت کاهش می یابد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید