زباله سوز چینی به تهران نرسید

کدخبر: ۳۳۴۵۸۰
اقتصادنیوز : یک مقام مسئول در شهرداری تهران گفت : در مورد زباله سوز چینی نیز قطعاً ستاد ملی کرونا بهتر می داند با توجه به حساسیت و لزوم امحای پسماندهای عفونی بیمارستانی، آن هم در شرایط سخت کرونایی، این زباله سوز را به کدام شهر بدهد و باید منتظر تصمیم ستاد ملی کرونا در این زمینه باشیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ،همه چیز از ویدئو مپینگ ووهان شروع شد، ویدئویی که در آن روزهای ابتدایی کرونا با هدف تقویت مقاومت مردم چین در برابر ویروس کرونا و همچنین همدلی ایرانیان با قربانیان این ویروس، بر روی برج آزادی تهران به نمایش درآمد. ویدئو مپینگی به نام «قوی باش ووهان».

سی ام بهمن ماه بود که ویدئو مپینگ میدان آزادی، با فیلم کوتاهی از نمادهای کشور چین و شعارهایی با موضوع مقابله با کرونا بر روی برج سفید آزادی به نمایش درآمد و آنقدر «چانگ هووا»، سفیر چین را تحت تاثیر قرار داد که او اعلام کرد: اقدام ایرانی ها نشانگر دوستی و پیوند دو ملت است که 2 هزار سال قدمت دارد و امیدواریم پس از پایان این بیماری، شاهد تداوم روابط دیرینه دو کشور باشیم.

سفیر چین که خود را طی مدتی که در شهر تهران زندگی می کند، یک تهرانی می داند، عنوان می کند: می دانم که پایتخت ایران به عنوان یک کلانشهر پرجمعیت و پر از خودرو، با چه مشکلاتی روبرو است و فکر می کنم مدیریت شهر تهران به خوبی آن را اداره می کند و شهرداری ها در مدیریت هر واقعه ای که در شهرها رخ می دهد، نقش مهمی دارند.

مدتی بعد، پیروز حناچی شهردار تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با اشاره به ویدئو مپینگ ووهان، اظهار می کند که آن اقدام سبب شد تا دوستان چینی مان تشکر کنند و شهردار پکن ضمن تشکر صمیمانه عنوان کند که ما افرادی را که در روزهای سخت، ما را فراموش نکردند، فراموش نمی کنیم و دیدید که چه حجم زیادی کمک ها را به کشورمان اهدا کردند و ما آن را تحویل وزارت بهداشت دادیم. 

حناچی همچنین اعلام کرد که چینی ها یک دستگاه امحای زباله های بیمارستانی با ظرفیت 800 کیلو در ساعت به تهران هدیه کرده اند که در حال حمل آن هستیم و کمک های چین بسیار بیشتر از کمک هایی بود که ما به آنها کردیم.

به گزارش ایسنا، بعد از اینکه شهردار تهران اعلام کرد که این زباله سوز قرار است به تهران بیاید، علیپور رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری نیز در مورد پسماندهای پزشکی می گوید: در بهمن ماه، روزانه حدود 70 تن زباله بیمارستانی جمع آوری می کردیم اما حالا با شیوع کرونا، این میزان به بیش از 110 تن در روز رسیده که کار بسیار پرخطری برای کارگران پسماند است.

وی در مورد دستگاه زباله سوزی که حناچی وعده آن را داده بود، اظهار می کند که مذاکراتی از طریق سفیر چین در این خصوص انجام شده تا دستگاهی با روش مایکروویو که پسماندهای پزشکی را بی خطر می کند تهیه شود.

به گفته وی، این دستگاه می تواند زباله های بیمارستانی را به طور کامل بی خطر کند و به همین دلیل رایزنی ها برای ورود این زباله سوز چینی به تهران ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، در روزهایی که همه منتظر ورود زباله سوز 800 تنی به تهران بودند، سقائیان نژاد شهردار قم اعلام کرد که با پیگیری های انجام شده، این دستگاه زباله سوز اهدایی چین به قم می رود.

وی در اظهارات کوتاهی اعلام کرد که یکی از نیازهای جدی شهر قم در زمینه کاهش خطر پسماندهای عفونی شهر، راه اندازی دستگاه زباله سوز است.

 او همچنین اعلام کرده بود که در حال حاضر 10 تن زباله عفونی قم باید در شرایط ویژه سوزانده شود که خوشبختانه پس از رایزنی با مسئولان کشوری و پیشنهاد به سفارت ایران در چین جهت ورود دستگاه زباله سوز اهدایی چین به شهر قم و فعالیت آن در استفاده برای امحاء زباله های عفونی و بیمارستانی شهر، پیگیری لازم صورت گرفته است.

شهردار قم همچنین در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، در اردیبهشت ماه جاری، دستگاه به مردم قم تقدیم خواهد شد.

او اضافه کرده بود که در پی نامه نگاری و تماس های مکرر با سفیر ایران در چین، علی رغم وضعیت و شرایط فعلی، به حمدالله، این نتیجه حاصل شده و نماینده ای از سوی شهرداری قم برای انجام امور اداری و گمرکی به مبادی ذی ربط معرفی شده است.

به گزارش ایسنا، پس از سخنان سقائیان نژاد، زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران واکنش نشان داده و در صحن علنی شورا شهر با بیان اینکه شهرداری تهران یک ویدئو مپینگ در خصوص همدردی با شهر ووهان اجرا کرد که بسیار مورد استقبال کشور چین قرار گرفت، تاکید می کند که در آن زمان که همه کرونا را ویروس چینی می‌خواندند و با چین قطع ارتباط کرده بودند شهرداری تهران یک ویدئومپینگ برای همدردی اجرا کرد .

وی یادآور می شود: در همین راستا شهرداری پکن هدایایی برای مقابله با کرونا به ایران داده و در نامه‌اش صراحتا به اجرای ویدئومپینگ توسط شهرداری تهران اشاره کرده است.

وی ادامه می دهد: 30 تُن اقلام بهداشتی از چین به ایران فرستاده شد و صراحتا اعلام کردند که یک دستگاه زباله‌سوز هدیه ویژه به تهران است، این در حالیست که از حناچی درخواست کردم نسبت به ترخیص این زباله‌سوز اقدام شود و وی اعلام کرد که گویا این زباله‌سوز به قم می رود.

نژاد بهرام با بیان اینکه وقتی به من گفتند که زباله‌سوز به قم می‌رود جا خوردم، ادامه می دهد: در همین راستا از حناچی پرسیدم و او به من گفت که هنوز وارد ایران نشده و زباله‌سوز روی آب است؛ اما باید بگویم که این هدیه شهر تهران است و با توجه به وضعیت این شهر این زباله‌سوز را به جای دیگر نمی‌دهیم.

سرانجام زباله سوز چینی سبب شد که غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران به ایسنا درخصوص آخرین وضعیت این زباله سوز بگوید: شهرداری تهران تا به امروز، تابع سیاست ها و تصمیمات ستاد ملی کرونا بوده است و هر کمکی که به شهرداری تهران در این زمینه شد، توسط ستاد ملی کرونا، تعیین تکلیف شده است.

وی می افزاید: در مورد زباله سوز چینی نیز قطعاً ستاد ملی کرونا بهتر می داند با توجه به حساسیت و لزوم امحای پسماندهای عفونی بیمارستانی، آن هم در شرایط سخت کرونایی، این زباله سوز را به کدام شهر بدهد و باید منتظر تصمیم ستاد ملی کرونا در این زمینه باشیم.

  حالا باید دید که زباله سوز اهدایی چین، مهمان تهرانی ها خواهد شد یا مردم قم؛ زباله سوزی که صرف نظر از مقصد نهایی اش، باید تمام تلاش ها برای ورود هرچه سریعتر آن به کشور انجام گیرد تا مشکل امحای پسماندهای عفونی و آلوده که می تواند مخاطرات جدی را به همراه داشته باشد، حل شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید