گرانی و ارزانی کالا و خدمات چقدر است؟

کدخبر: ۳۳۴۵۸۲
اقتصادنیوز : اولین ماه سال با افزایش حدود ۱۹.۸ درصدی هزینه‌ها نسبت به سال قبل برای مردم همراه بود؛ در این ماه فقط گروه گوشت‌ها با کاهش قیمت همراه شده است.
گرانی و ارزانی کالا و خدمات چقدر است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایسنا، اخیرا مرکز آمار گزارشی از وضعیت تورم در اولین ماه سال جاری منتشر کرد که نشان می‌داد هر سه شاخص سالانه، ماهانه و نقطه به نقطه با کاهش همراه بوده است؛ به طوری که تورم سالانه با کاهش ۲.۶ درصدی به ۳۲.۲ درصد رسیده است. بر این اساس میانگین شاخص قیمت در سال منتهی به فروردین ، نسبت به دوره مشابه قبل از آن ۳۲ درصد افزایش داشت.

اما بررسی جریان تغییر قیمت ها از این حکایت دارد که خانوارهای ایرانی در فروردین امسال به طور میانگین ١٩.٨ درصد بیشتر از فروردین ١٣٩٨ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند و به این اندازه افزایش هزینه دارند.

تورم نقطه به نقطه در حالی به ۱۹.۸ درصد رسیده که این رقم در اوایل سال گذشته تا حدود ۵۰ درصد نیز رسیده و افزایش هزینه خانوارها به طور متوسط تا این حد رشد داشت.

اما بررسی وضعیت تغییر هزینه کالاها و خدماتی که مردم در فروردین تهیه کردند نشان می‌دهد که هزینه خرید خوراکی و آشامیدنی در فروردین امسال نسبت به پارسال به طور متوسط تا ۱۰.۷ درصد افزایش دارد ک این رشد نسبت به اسفند سال قبل به ۵.۲ درصد می رسد.

این در حالی است که در بین خوراکی ها دو کاهش قیمت وجود دارد؛ گروه گوشت قرمز و سفید هفت درصد و گروه گوشت قرمز و ماکیان تا ۹.۳ درصد نسبت به فروردین ۱۳۹۸ ارزان شده است. این دو گروه البته در مقایسه با اسفندماه بین یک تا ۱.۲ درصد کاهش قیمت دارد.

دیگر گروهی که با ارزانی مواجه شده گروه آب، برق و سوخت است که در فروردین نسبت به اسفند ۰.۹ درصد کاهش قیمت دارد ولی نسبت به سال قیل هزینه تامین آن حدود ۱۳ درصد افزایش داشته است.

گروهی که بالاترین هزینه را در بین کالا و خدمات برای مردم در حال حاضر به همراه داشته حمل و نقل است؛ به طوری که در مقایسه با فروردین سال قبل ۴۷.۴ درصد بیشتر برای آن هزینه کرده‌اند که در مقایسه با سایر بخش‌ها بیشتر است.

بعد از حمل و نقل گروه چای و قهوه و شکلات با ۳۹.۵ و گروه مسکن، آب، برق و گاز با ۲۰.۴ درصد قرار دارد. 

hVXiyXNb5pMB

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید