معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه:

اکثر مرزهای کشور باز است/ مذاکرات ایران با کشورها برای تردد تجار و بازرگانان

کدخبر: ۳۳۴۸۱۳
اقتصادنیوز؛ غلامرضا انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با بیان اینکه اکثر مرزهای کشور به جز مرز ترکمنستان باز است، گفت که نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در حال مذاکره با کشورهای میزبان برای تردد تجار و بازرگانان هستند.
اکثر مرزهای کشور باز است/ مذاکرات ایران با کشورها برای تردد تجار و بازرگانان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «غلامرضا انصاری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه امروز (یکشنبه) در گفتگویی عنوان کرد که نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در حال مذاکره با کشورهای میزبان برای تردد تجار و بازرگانان در شرایط کنونی هستند.

 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه درباره اینکه در حال حاضر نفرات و تجار در شرایط کنونی و شیوع کرونا نمی‌توانند به راحتی تردد کنند، اظهار داشت: اکثر مرزهای ما به جز ترکمنستان باز است. ترکمنستان مرزهای خود را به روی همه کشورها اعم از همسایه و غیرهمسایه به علت کرونا بسته است و آنگونه که مقامات ترکمنستان ادعا دارند کرونا در این کشور دیده نشده و آنها برای حفاظت خود از آسیب‌های کرونا، تقریبا همه مرزها را بسته‌اند.

وی افزود: خوشبختانه در سایر مرزهای ما تردد کالا ادامه دارد و فعال است اعم از مرزهای شرقی، غربی، شمال و جنوب و کالا در حال رفت و آمد است، ولی برای تجارت تنها نمی‌توان به حمل و نقل کالا اکتفا کرد و افراد باید بروند و مذاکرات داشته باشند و با هم کار انجام دهند.

انصاری اضافه کرد: امیدواریم بحث‌هایی را با کشورهای همسایه برای راه‌های عادی سازی تردد بین مرزها به ویژه در حوزه تردد نفر آغاز کنیم، وزارت بهداشت کمک کرده و پروتکل‌هایی را برای ما فرستاده‌اند و این پروتکل‌ها را به همه نمایندگی‌های خود در کشورهای همسایه و دیگر کشورهای دنیا فرستاده‌ایم، چرا که تردد نفر شامل هوا، دریا و زمین می‌شود و خواسته‌ایم نمایندگی‌های ما با مقامات محل درباره اینکه دو طرف چه راه‌هایی را می‌توانند پیش‌بینی کنند که تردد امن نفر را داشته باشیم، مذاکرات خود را آغاز کنند.

رانندگان و تجار افغان می‌توانند با رعایت مقررات وارد ایران شوند

وی گفت: طبیعتا برای رانندگان و تجار این کار را در ابتدا شروع می‌کنیم، همانطور که برای برخی از کشورهای شرقی این کار را کردیم و افغانستان و پاکستان پروتکل‌هایی را معرفی کردیم و رانندگان و تجار افغان می‌توانند با رعایت آن مقررات و براساس توافق با کشورهای طرف مقابل، وارد ایران شده و به کار خود ادامه دهند.

انصاری یادآور شد: به دنبال این هستیم که همین وضعیت را با بقیه همسایگان در چارچوب‌هایی توافق کرده و با نظارت دقیق در مرزها شرایط رفت و آمد نفر (افراد) را نیز فراهم کنیم.

وی در این باره عنوان کرد: کشوری مثل افغانستان الان دستورالعمل آن رفته و سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ما می‌توانند در چارچوبی که وزارت بهداشت تعیین کرده برای راننده‌ها و تجار آن کشورها روادید صادر کنند و امیدواریم در آینده بتوانیم این کار را برای بخش‌های دیگر ترددهای نفر گسترش دهیم.

معاون وزیر خارجه افزود: در حال حاضر سفارتخانه‌ و سرکنسولگری‌های ما در عراق با مقامات دولت میزبان در تماس هستند که راهکارها را برای رفت و آمد نفر پیدا کنند، ضمن اینکه تردد کالا و کامیون بین دو کشور فعلا در مرزها فعال است.

انصاری خاطرنشان کرد: در کشورها وضعیت کرونا متفاوت است. خوشبختانه در ایران با توجه به تمهیدات خیلی خوبی که اندیشیده شد، الان به مرحله‌ای وارد شدیم که زندگی همراه با کرونا است.هم مردم احتیاط‌های لازم را انجام می‌دهند و هم زندگی عادی در حال شروع شدن است.در کشورهای دیگر چنین نیست، در برخی از کشورها هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد و ممنوعیت‌های رفت و آمد است و باید در طول مذاکراتی که با آنها داریم کم کم اطمینان ایجاد کنیم که با کنترل هم می‌شود رفت و آمدها را آغاز کرد و امیدواریم هر چه زودتر این قضیه محقق شود.

معاون وزیر خارجه همچنین در تشریح جلسه امروز ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی خاطرنشان کرد: امروز محور اصلی جلسه، صادرات به عنوان اقدامی که کمک بزرگی به جهش تولید خواهد بود و قطعا صادرات کمک خوبی به تولیدکنندگان خواهد بود که بتوانند قیمت‌های خود را در صحنه بین‌المللی جاری و ساری کنند.

وی افزود: در خصوص صادرات محصولات کشاورزی و محصولات پایین دستی نفت نیز صحبت شد. خوشبختانه با توجه به وضعیت آب و هوایی کشور و چهار فصل بودن کشاورزی در ایران، می‌توانیم یکی از صادرکنندگان عمده در منطقه باشیم، نه تنها تامین کننده نیازهای کشورهای همسایه، بلکه می‌توانیم بازارهای بین‌المللی را نیز هدف قرار بدهیم.

انصاری با بیان اینکه سال گذشته سال بسیار خوب و موفقی بود، اظهار داشت: امسال با توجه به آب و هوا قطعا می‌تواند سالی موفق‌تر و کارآمدتر باشد. امیدواریم بتوانیم در هماهنگی که بین بخش‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط ایجاد می‌کنیم، سال آینده محوریت مهمی در بخش صادرات و به ویژه محصولات کشاورزی داشته باشد.

وی با اشاره به حساسیت موجود در سطح دنیا برای جابه‌جایی محصولات کشاورزی، گفت: ضمن ملاحظه این حساسیت‌ها، معتقدم سال جاری را برای خودمان سال صادرات و واردات هوشمند قرار دهیم. وارداتی که جهت دار و کمک به تولید باشد و صادراتی که ضمن تامین نیازهای داخلی بتوانیم بازارهای منطقه را در کنترل خودمان قرار بدهیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید