گفت‌وگو با اعضای باندی که در فضای مجازی دارو و دستکش و ماسک گران می‌فروختند

کدخبر: ۳۳۴۸۹۳
اقتصادنیوز: گروهی در یک کانال تلگرامی در این روزهای کرونایی بازارشان داغ بود؛ از ماسک و دستکش‌های مختلف گرفته تا داروی ضد ویروس کرونا در این گروه تلگرامی ‌پیدا می‌شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه شهروند ، سمانه یکی از اعضای همین کانال است. زن جوانی که بعد از 10‌ سال کارکردن در داروخانه و آشنایی با انواع داروها، داروی ضد ویروس کرونا را می‌خرید و به مردم می‌فروخت. او تازه کارش را با این گروه آغاز کرده بود. 70 قلم دارو را خریده و در حال فروش آنها بود، اما یک روز پیک موتوری که برای تحویل دارو به او مراجعه کرده بود، دستبند بر دستانش زد.

مأموران پلیس فتا توانستند در ردیابی‌های خود اعضای این باند را شناسایی و هشت نفرشان را دستگیر کنند. حالا سمانه از نحوه آشنایی‌اش با این گروه و شگرد فعالیتش به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «10‌ سال در داروخانه کار کردم. با انواع داروها آشنا بودم. درآمدم هم بد نبود اما به دلایلی از کارم بیرون آمدم تا اینکه کسی مرا در این گروه عضو کرد. گروهی که در آن داروسازان، کادر پزشکی، پرسنل داروخانه‌ها و نسخه‌پیچ‌ها عضویت داشته و اقدام به تبادل دارویی می‌کردند.

 وقتی در این گروه عضو شدم، فهمیدم که در آنجا داروهای مختلف با قیمت آزاد به فروش می‌رسد. من هم تبدیل شدم به یک واسطه؛ همان‌جا متوجه شدم داروی ضد ویروس کرونا را می‌توانم تهیه کنم و با قیمت بالاتر به فروش برسانم. تازه کارم را شروع کرده بودم که دستگیر شدم. آن زمان 30‌میلیون تومان پول دادم و 70 دارو به قیمت 350‌هزار تومان خریدم. چند عدد آن را فروخته بودم که دستگیر شدم. یک روز که دارو را می‌خواستم تحویل دهم تا به دست مشتری برسد، بازداشت شدم. پیک موتوری مأمور پلیس فتا بود و من فهمیدم که لو رفته‌ایم.»

سمانه مدعی است که این دارو شاید درمانی برای ویروس کرونا نباشد اما آنتی‌ویروس است و تأثیرات مثبتی بر بیماران کرونایی می‌گذارد. او این داروها را از همکارانش خریداری کرده بود اما این تنها فعالیت این گروه نبود.

اعضای این باند داروهای دیگر و دستکش و ماسک را هم با قیمت بالاتر به فروش می‌رساندند:«من خودم هنوز سودی روی این داروها نکرده بودم اما همکارانم آنها را 350‌هزار تومان می‌خریدند و 800‌ هزار تومان به فروش می‌رساندند. من تازه ضرر هم کردم چون 30‌میلیون تومان پول داده بودم. من فقط داروی ضد ویروس کرونا خریده بودم ولی بقیه ماسک و دستکش و حتی داروهای معمولی مثل استامینوفن هم خرید و فروش می‌کردند. شگرد کار این بود که افراد واسطه در این گروه داروهای مختلف را می‌خریدند و با قیمت بالاتر می‌فروختند یا با داروهای دیگر تعویض می‌کردند.»

حبیب عضو دیگر این باند است. او انواع داروها را خرید و فروش می‌کرد و چند وقتی می‌شد که در این گروه بود. حبیب فوق‌دیپلم مکانیک دارد و شغلش هیچ ارتباطی به دارو ندارد اما در همین مدت کم وقتی با این گروه آشنا شد، در مورد اکثر داروها و قیمت‌هایشان آگاهی پیدا کرد: «یادم نمی‌آید چه کسی مرا در این گروه عضو کرد ولی وقتی با این گروه آشنا شدم، فهمیدم می‌توانم  واسطه باشم و روی داروها سود کنم؛ مثلا فردی پیدا می‌شد که نیاز به یک دارو داشت. من در آن گروه کسی را پیدا می‌کردم که آن دارو را داشته باشد.

بعد آن را می‌خریدم و به فردی که نیاز داشت می‌فروختم. گاهی اوقات هم افرادی پیدا می‌شدند که داروهای مختلف داشتند، من واسطه می‌شدم و آنها طبق نیازشان داروهایشان را با هم تعویض می‌کردند. درآمدم بد نبود. ماهی 5 یا 6‌میلیون تومان می‌شد. این داروها به‌خصوص داروهای ضد ویروس کرونا از بیمارستان‌ها سرقت شده بود. حالا چه کسی آن را سرقت کرده بود و در بازار آزاد می‌فروخت، نمی‌دانم.

من فقط در آنجا یک واسطه بودم و کار دیگری نمی‌کردم. حتی فردی که از آنها دارو می‌خریدم را نمی‌دیدم و هیچ نام و نشانی از او نمی‌دانستم. فقط به صورت مجازی و در تلگرام این کار را انجام می‌دادیم به آنها اعتماد کرده و پول داروها را پرداخت می‌کردم. بعد با پیک آنها را برایم می‌فرستادند و من هم با پیک آنها را برای متقاضیان می‌فرستادم یا مثلا یک گروه تبادلات تجهیزات پزشکی شامل ماسک و شیلد و ترمومتر و غیره هم بود که تجهیزاتی که در داروخانه‌ها به فروش نمی‌رسید را در این گروه‌ها با قیمتی بیشتر به فروش می‌رساندند.» 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید