ریچارد هاس: تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، آمریکا را منزوی‌تر می‌کند

کدخبر: ۳۳۴۹۸۳
اقتصادنینوز؛ ریچارد هاس، رئیس اندیشکده «شورای روابط خارجی» در واکنش به تلاش‌های دولت فعلی این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت که این تلاش‌ها آمریکا را منزوی می‌کند.
ریچارد هاس: تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، آمریکا را منزوی‌تر می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ ریچارد هاس، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و رئیس اندیشکده «شورای روابط خارجی» به گزارش‌ها درباره طرح «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا برای استفاده از «برجام» جهت تشدید فشار بر ایران واکنش نشان داد. 

روزنامه نیویورک‌تایمز ساعتی قبل‌تر گزارش داده بود «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در تلاش است با رجوع به یکی از بندهای توافق هسته‌ای «برجام» از اتمام تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران جلوگیری کند. 

«ریچاد هس» که  قبلاً مدیر دفتر برنامه‌ریزی‌های سیاسی در وزارت خارجه آمریکا بوده درباره طرح پامپئو برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در توئیتر نوشت: «همان‌طور که وزیر خارجه اسبق آمریکا، جان بیکر می‌گفت از این نمد کلاهی ساخته نمی‌شود.»

او در ادامه با انتقاد از خروج یکجانبه دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از برجام نوشت: «آمریکا با خروج یکجانبه از برجام عجولانه عمل کرد. اکنون با پیشبرد این طرح (طرح پامپئو) خودمان را بیشتر از ایران منزوی می‌کنیم آن هم در زمانی که تمرکزمان باید روی فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد.»

طبق یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی جنگ‌افزار بخرد.

مقام‌های آمریکایی بارها ضمن ابراز نگرانی از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران خواستار جلوگیری از این مسئله شده‌اند. 

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) به گزارش‌ها درباره تصمیم آمریکا برای بازگشت به برجام جهت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران واکنش نشان داد.

ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: «دو سال پیش، مایک پامپئو (وزیر خارجه آمریکا) و رئیسش اعلام کردند که مشارکت آمریکا در برجام را متوقف می‌کنند، با این امید که [کارزار] فشار حداکثری آنها ایران را به زانو درخواهد آورد».

وی در ادامه ضمن اشاره به شکست کارزار موسوم به فشار حداکثری و تحریم‌های آمریکا علیه ایران، توضیح داد: «بعد از شکست تحقیرآمیز این سیاست، او (پامپئو) می‌خواهد دوباره به مشارکت در برجام بازگردد».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پایان تاکید کرد: «به رؤیاپردازی خاتمه دهید، ملت ایران همیشه خود برای سرنوشتش تصمیم می‌گیرد».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید