آمریکا میلیونی شد/اولین رکود عربستان/اردوغان به یاری ترامپ شتافت

کدخبر: ۳۳۵۰۳۷
اقتصادنیوز: شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سرتاسر دنیا از مرز سه میلیون نفر عبور کرده و روند افزایش ابتلا و مرگ همچنان ادامه دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، کشورهای آمریکا با 8,128، روسیه با 6,198، اسپانیا با 2,793، ترکیه با 2,131، ایتالیا با 1,739 و عربستان سعودی با 1,289 مورد به ترتیب جز کشورهایی بودند که بیشترین تعداد مبتلایان جدید به ویروس کرونا را طی 24 ساعت گذشته به خود اختصاص دادند.

 

تصاویر و منابع از سایت ورد اُ میترز که آمار لحظه ای مبتلایان و کشته شدگان را به تفکیک به روز رسانی می کند.

 

 

آمریکا

در تازه ترین تحولات آمریکا دونالد ترامپ شایعات برکناری الکس ایزار وزیر بهداشت خود را تکذیب کرد و در توئیتر خود نوشت: «گزارشات در مورد برکناری الکس ایزار توسط من خبری جعلی است. رسانه‌های فریبکار این مطلب را می‌دانند، اما آن‌ها ناامید شده‌اند تا ادراک هرج و مرج و ویرانی را در ذهن مردم ایجاد کنند.آن‌ها (رسانه‌ها) حتی هرگز برای پرسیدن تماس نگرفتند. الکس در حال انجام یک کار عالی است! »

در آمریکا نیویورک و چند ایالت دیگر بعد از نزدیک به 5 هفته تعطیلی به علت شیوع کرونا با کاهش محدودیت های منع رفت و آمد و کسب و کار به تدریج بعضی از فعالیت های اقتصادی را از سر می گیرند.  این در حالی است که متخصصان نسبت به این اقدام هشدار داده اند. به گزارش سی ان ان در همین راستا بیل گیتس مؤسس مایکروسافت می گوید بازگشایی تدریجی مشاغل بستگی به ظرفیت دولت در تست گیری مردم و همچنین کنترل اثرگذاری ویروس دارد. این در حالی است که مختصصان امور سلامت می گویند تا قبل از اول می نباید کسب و کارها فعالیت خود را آغاز می کردند. از طرفی شمار مبتلایان به کرونا ویروس در آمریکا به مرز یک میلیون نفر نزدیک شده است. برخی معتقدند که این از سر گیری فعالیت های می تواند باعث موج دوم شیوع شود. موجی دومی که به طور فزاینده حتی می تواند از موج اول مرگبارتر باشد. 

این کشور تا کنون999,237  مورد ابتلا و  56,173 مورد کشته داشته است. طی 24 ساعت گذشته نیز 760 تن جان خود را از دست دادند.

 

اسپانیا

تعداد فوتی‌های مبتلا به ویروس کرونا در روز دوشنبه 331 نفر افزایش یافته است. این رقم در روز یکشنبه به 288 نفر رسیده بود.

 تعداد کل مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا نیز به بیش از 23521 نفر رسیده است. این رقم در روز یکشنبه به 23190 نفر رسیده بود.

تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا نیز از 207634 نفر در روز یکشنبه به بیش از 209465 نفر رسیده است.

پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا پیش از این اعلام کرد که قصد دارد از نمایندگان پارلمان کشورش بخواهد که با تمدید مقررات منع آمد و شد در این کشور برای یک دوره دیگر و تا روز 9 می (20 اردیبهشت) موافقت کنند.

دولت اسپانیا برای اولین بار در اواسط ماه مارس (اواخر اسفندماه) در واکنش به افزایش شدید موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور اقدام به وضع مقررات منع آمد و شد کرد و پس از آن نیز طی دو مرحله مقررات منع آمد و شد را تمدید کرد.

 

ایتالیا

با تأیید ابتلای 1739 نفر دیگر به ویروس کرونا در این کشور طی 23 ساعت گذشته، آمار کلی مبتلایان به کرونا در ایتالیا اکنون به بیش از 199 هزار نفر رسیده است.

ایتالیا از لحاظ تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا، پس از کشورهای آمریکا (نزدیک به یک میلیون مورد) و اسپانیا (حدود 230 هزار مورد) در رتبه سوم جهان قرار دارد.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی منتشر شده از سوی نهادهای دولتی ایتالیا، تاکنون حدود 27هزار نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

در 24 ساعت گذشته 333 مورد مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به کرونا در ایتالیا گزارش شده است. تعداد موارد روزانه مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در ایتالیا طی روزهای اخیر به‌طور محسوسی کاهش یافته است.


روسیه

به گزارش مسکو تایمز، طی 24 ساعت گذشته 6 هزار و 198 مورد جدید از بیماری کرونا در 84 منطقه روسیه ثبت شد.

 این تعداد شامل افرادی که فعالانه به این بیماری مبتلا شده و هم در 2 هزار و 693 مورد، این بیماری در افراد بدون تظاهرات بالینی است. بیشترین تعداد موارد جدید آلودگی در مسکو و تعداد دو هزار و 871 بود و در کل 45 هزار و 351 نفر در پایتخت به این بیماری مبتلا شده‌اند.

 طی روز گذشته، 50 بیمار مبتلا به کرونا در روسیه جان خود را از دست دادند که بدین ترتیب در کل دوره ، تعداد مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا به 794 نفر افزایش یافت.

ضمن اینکه طی روز گذشته 579 بیمار بهبود یافتند تا تعداد کل افراد درمان شده در کشور به 7 هزار و 346 نفر برسد.

 در مجموع تعداد کل افراد آلوده به ویروس کرونا در کشور به 87 هزار و 147 نفر رسیده است. بدین ترتیب ، روسیه از لحاظ تعداد افراد مبتلا به کرونا از چین گرفته است که در آنجا شمار مبتلایان 83 هزار و 912 است.

در خبری دیگر گزارش شده که بین ماه های مارچ تا آپریل 874 تن از نیروهای نظامی روسیه به بیماری کووید19 مبتلا شده اند.

نمودار زیر افزایش مبتلایان به کروناویروس در روسیه را نشان می دهد. رنگ آبی نشانه مبتلایان و رنگ قرمز نشانه ابتلای جدید است.

ترکیه

به گزارش آناتولی وزیر بهداشت ترکیه گفت: امروز بیشترین تعداد بیماران بهبود یافته را داشتیم.

فخرالدین کوجا ادامه داد: با کاهش فضای تماس، امروز نیز شاهد کمتر شدن میزان تست‌های کرونا بودیم و طی یک روز اخیر 2131 مورد جدید ابتلا به کرونا شناسایی شده و با فوت 95 بیمار شمار جان باختگان به 2900 نفر رسید.

وی در پایان گفت: طی شبانه روز گذشته 4 هزار و 651  بیمار دیگر ویروس کرونا را شکست دادند و بدین ترتیب شمار بهبودیافتگان به 33 هزار و 791 نفر رسید.

به گزارش تی آر تی، اردوغان نیز طی سخنانی در پی نشست کابیه ریاست جمهوری که برای پنجمین بار از طریق ویدئو کنفرانس برگزار گردید، با اشاره به اینکه شروع به گرفتن نتایج ملموس مبارزه ای که به عنوان کشور و ملت ترکیه با ویروس کرونا به پیش برده میشود کرده اند گفت: روز به روز از تعداد قربانیان و بیماران مبتلا به کرونا کاسته میشود.

رئیس جمهور ترکیه گفت:  در طول این روند هیچ کس به مشکل برنخورده از درب بیمارستان بازگردانده نشده و کسی هم بدون صاحب نمانده است. 

اردوغان با اعلام اینکه در زمینه موضوعاتی که حتی پیشرفته ترین کشورها در مورد آن با مشکل مواجه شدند، ما به دوستانمان کمک کردیم گفت:  "ترکیه به 55 کشور با هدف مبارزه با شیوع این ویروس کمک بهداشتی درمانی ارائه کرده است.

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد: فردا محموله کمک‌های بهداشتی شامل ماسک، شیلد محافظ صورت، محافظ، ماسک N95، گان پزشکی و مواد ضدعفونی کننده به ایالات متحده آمریکا ارسال می‌کنیم. هواپیماهای باربری نظامی متعلق به نیروهای مسلح ترکیه فردا با پرواز به مقصد آمریکا این لوازم کمکی را حمل خواهند کرد.

اردوغان تاکید کرد، مقررات منع آمدوشد در 31 استان کشور که در چارچوب مبارزه با شیوع ویروس کرونا اواخر هر هفته در کشور به مورد اجرا درمی آید، تا عید فطر (23 ماه می) ادامه خواهد یافت.رئیس جمهوری همچنین افزود با ادامه روند مثبت در شیوع این ویروس برای بازگرداندن زندگی به حالت عادی در کل کشور برنامه ریزی میکنیم.

 

عربستان

عربستان سعودی در بین کشورهای عربی بیشترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا را به خود اختصاص داده است.  1289 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا طی 24 ساعت ثبت شده است.

بر اساس این گزارش این بیشترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا طی یک روز در عربستان از ابتدای شیوع به شمار می‌رود. تاکنون 18 هزار و 811 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد 144 نفر فوت شده اند. ظرف 24 ساعت گذشته نیز 5 تن جان باخته اند.

 

ایران

در ایران نیز رئیس جمهور در جلسه هم‌اندیشی با روسا و مدیران پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان  رفع عمده نیازهای کشور در بخش های درمانی و حفاظتی در موضوع بیماری کرونا را بیانگر قدرت علمی و توان کشور در رسیدن به خودکفایی و اقتصاد دانش بنیان کشور دانست و گفت که تامین این نیازها و همزمان فراهم کردن زمینه صادرات بسیاری از محصولات از جمله ماسک و ضدعفونی کننده ها و دستگاه های ونتیلاتور ، نمایش غیرت مومنانه ملی یک کشور بود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همه دنیا وارد یک رقابت برای کشف واکسن کرونا شده اند ، گفت : ما نیز در داخل این رقابت هستیم و اگر بتوانیم زودتر از دیگران به نتیجه برسیم حرکتی مهم از لحاظ سلامت، نجات بشر و اقتصاد کشور خواهد بود.

از سوی دیگر  کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت  اظهار داشت: از دیروز تا امروز ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۹۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.

وی با بیان اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۱۴۷۲ نفر رسید، گفت: امروز پس از ۳۶ روز، تعداد موارد جدید یا ابتلای روزانه به کووید۱۹ در کشور، به کمتر از ۱۰۰۰ مورد رسید.

جهانپور خاطرنشان کرد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۸۰۶ نفر رسید.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت بیان کرد: خوشبختانه تا کنون ۷۰۹۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند و ۳۰۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی افزود: تا کنون ۴۳۲ هزار و ۳۲۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید