نگرانی دانشمندان از بارش تگرگ های بزرگ + عکس

کدخبر: ۳۳۵۵۵۳
​اقتصاد نیوز:بارش تگرگ در بسیاری از مناطق پدیده‌ای عادی و معمول نیست، اما اخیرا محققان پژوهشی نگران‌کننده در مورد بزرگ شدن سایز تکه‌های یخ بارش‌ها در سراسر دنیا منتشر کرده‌اند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از گجت نیوز، مدتی پیش بارش تگرگ سهمگینی در آرژانتین خبرساز شد؛ قبل و بعد از آن اتفاق هم موارد مختلفی از بارش شدید تکه‌های یخ از آسمان گزارش شده و به همین دلیل حتی دانشمندان هواشناسی هم از وقوع چنین پدیده‌هایی شوکه شده‌اند.

بارش بزرگ‌ترین تکه‌های تگرگ دانشمندان را نگران کرده است

دو سال پیش، در شهر پرجمعیت ویلا کارلوس پاز (Villa Carlos Paz) کشور آرژانتین، بارش تکه‌های یخ به قدری شدید بود و تگرگ‌های گزارش شده به قدری بزرگ بودند که دانشمندانی مانند هواشناس، متیو کومجیان (Matthew Kumjian) از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا آمریکا سریعا توجه خود را به این پدیده جلب کردند. از آن موقع تاکنون کومجیان و همکارانش مشغول جمع‌آوری اطلاعات گوناگون بوده‌اند.

بر اساس اطلاعات تحقیق جدیدی که توسط این دانشمندان منتشر شده، به نظر می‌رسد که بارش تگرگ دو سال پیش آرژانتین با باریدن تکه‌های یخی به طول ماکزیمم ۲۴ سانتی‌متر، یکی از سهمگین‌ترین بارش‌های تاریخ بوده است. البته تنها شواهد در دست تیم کومجیان اطلاعاتی مانند ویدیو کوتاه پایین بوده و از آنجایی که اکثر تکه‌های یخ در آن زمان سالم نمادند که ابعاد آن‌ها به شکل مستقیم اندازه‌گیری شود، نمی‌توان مقام بارش بزرگ‌ترین تگرگ ثبت شده در تاریخ را به شهر ویلا کارلوس پاز نسبت داد.

در نزدیکی منطقه‌ای که ویدیو بالا در آن ضبط شده، یکی از شهروندان ویلا کارلوس پاز تصویر زیر را از تکه یخی ۱۸ سانتی‌متری که از آسمان باریده بود، ثبت کرد:

بارش بزرگ‌ترین تکه‌های تگرگ دانشمندان را نگران کرده است

برای تشکیل چنین تکه‌های بزرگی از یخ در یک طوفان، شرایط ویژه‌ای مورد نیاز است؛ در ابتدا باید طوفان مورد نظر بسیار قدرتمندتر از طوفان‌های معمولی باشد و در عین حال، جریان‌های هوای شدید باید قطره‌های ابتدایی باران را به قسمت فوق سرد طوفان برده تا پس از انجماد، لایه‌های اضافی یخ بر روی هم جمع شوند تا تگرگ‌هایی به این بزرگی شکل بگیرند.

شاید در نگاه اول وقوع چنین پدیده‌ای شگفت‌انگیز باشد، اما مطمئنا کسی دوست ندارد تا در زیر بارش تگرگ و تکه‌های یخی به این بزرگی قرار بگیرد. همان‌طور که کومجیان و همکارانش گفته‌اند، هرچه اندازه تگرگ‌های باریده شده بزرگ‌تر باشد، احتمال وارد شدن خسارت‌های بیشتر به اموال افراد، صدمه دیدن ساکنان و حتی مرگ کسانی که در زیر بارش قرار گرفته‌اند، وجود دارد.

خطرات تگرگ

هر تگرگی که از ابعاد یک سکه بزرگ‌تر باشد، می‌تواند در بدنه خودروها فرورفتگی ایجاد کند و حتی در موارد بارش تکه‌های یخی به بزرگی ۱۸ سانتی‌متر، گزارش شده که تگرگ‌ها از سقف و چندین طبقه منزل عبور کرده و خسارت‌های شدیدی را به جا گذاشته‌اند.

کومجیان و بسیاری دیگر از هواشناسان قصد دارند تا با انجام تحقیقات گسترده، امکان پیش‌بینی  بارش تگرگ  را فراهم کرده تا قبل از بارش تکه‌های یخ بزرگ و سهمگین، از بروز خسارت‌های مالی و جانی جلوگیری کنند. تحقیقات تیم دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نشان داده که علائم عجیب و غیرمعمولی قبل از بارش این تکه‌های یخ فوق‌العاده بزرگ وجود ندارد و از آنجایی که تحقیقات زیادی در این رابطه صورت نگرفته، دانشمندان باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند تا بتوان اطلاعات مفیدتر و حیاتی‌تری را در این رابطه به دست آورد.

از آنجایی که وضعیت آب و هوای سیاره روز به روز بدتر می‌شود، احتمال وقوع بیشتر پدیده بارش تگرگ وجود دارد و با در نظر گرفتن موضوع گرمایش زمین و مشکلات مختلف محیط زیستی، می‌توان انتظار داشت که اندازه تگرگ‌ها در مناطق مختلف بزرگ‌تر خواهد شد. به همین دلیل نیاز به انجام تحقیقات بیشتر به‌ منظور آمادگی برای مقابله با خطرات این پدیده حس می‌شود.

از طرف دیگر دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا اعلام کرده‌اند که شهروندان عادی هم با گزارش محل و زمان وقوع بارش‌های سهمگین تگرگ و همچنین اندازه‌گیری ابعاد تکه‌های یخ می‌توانند به جامعه علمی کمک کرده و اطلاعات ارزشمندی را در مورد وقوع این پدیده خطرناک جمع‌آوری کنند.

مقاله تیم کومجیان در ژورنال “Bulletin of the American Meteorological Society” منتشر شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید