اعتبارنامه و پرونده دوران شهرداری روی میز گذاشته شد

کدخبر: ۳۳۵۶۴۷
اقتصادنیوز: مشاور پارلمانی شهردار تهران درباره احتمال ارائه مدارک مسایل دوره شهرداری محمدباقر قالیباف به مجلس در زمان بررسی اعتبارنامه ها گفت: شهرداری علاقه ای ندارد که به اختلافات درونی اصولگراها ورود کند. شهرداری مدارک را به نهادها و مراجع مسئول داده است و تصمیم گیری درباره این مدارک به مراجع مسئول ربط دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز ،هر روز که به آغاز کار مجلس آینده نزدیک می شویم رقابت های درونی برای کرسی های هیات رییسه جدی تر می شود. برخی تحلیلگران سیاسی اعلام مواضع اخیر را پالس های خوبی برای قالیباف نمی دانند. برای روشن شدن موضوع گفگوی داریوش قنبری نماینده ادوار مجلس و مشاور پارلمانی شهردار تهران و علیرضا سلیمی عضو هیأت نظارت مجلس شورای اسلامی را در ادامه می خوانید.

احتمال عدم کاندیداتوری قالیباف برای ریاست مجلس

داریوش قنبری درباره انتقاد چهره های اصولگرا از مسایل شهرداری در زمان محمدباقر قالیباف و احتمال به مشکل خوردن پروسه تأیید اعتبارنامه او در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به رقابت های چهره های اصولگرا بر سر کسب کرسی ریاست مجلس بعید نیست این اتفاق بیفتد. یعنی به شکلی در تأیید اعتبارنامه قالیباف وقفه بیاندازند تا انتخابات هیأت رئیسه مجلس برگزار شود و او نتواند برای ریاست اعلام کاندیداتوری کند.

وی با اشاره به رقابت شدید ۶ چهره اصولگرا برای کسب کرسی ریاست مجلس ادامه داد: نخستین دوره است که این تعداد کاندیدا برای کسب کرسی ریاست قد علم کرده اند. با توجه به اینکه اصلاح طلبان در مجلس آینده انگشت شمارند، احتمال دارد رقبای قالیباف تأیید اعتبارنامه او را به بعد از انتخاب رئیس مجلس موکول کنند که اگر این اتفاق بیفتد یک شکست برای آقای قالیباف خواهد بود.

نماینده ادوار مجلس با اشاره به روال انتخاب اعضای هیأت رئیسه موقت و دائم در آغاز هر دوره، یادآور شد: اول هر دوره هیأت رئیسه سنی شکل می گیرد که انتخابات هیأت رئیسه موقت را برگزار می کند. با استقرار هیأت رئیسه موقت، شعب بررسی اعتبارنامه ها تشکیل می شوند. هر اعتبارنامه ای که در شعبه رد شود باید در صحن علنی مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی افزود: قطعا و یقینا کسی که بر روی اعتبارنامه اش اعتراض گذاشته شده نمی تواند در رأی گیری های صحن علنی مشارکت کند و به نوعی حذف شده تلقی می شود بنابراین وقتی اعتبارنامه کسی در روند بررسی ها با مشکل مواجه شود عملا نمی تواند برای کرسی ریاست یا سایر جایگاه های هیأت رئیسه اعلام کاندیداتوری کند چون او باید منتظر بماند که کار تأیید سایر اعتبارنامه ها تمام شود تا نوبت به طرح اعتبارنامه او در صحن برسد و درباره آن رأی گیری کنند. در آن زمان قطعا ترکیب هیأت رئیسه سال نخست مجلس مشخص شده است.

قنبری اظهار کرد: البته شخصی همچون قالیباف طرفداران زیادی در جمعی از نمایندگان دارد و کار به این سادگی نیست که بخواهند با چنین شیوه ای او را از بین کاندیداهای کرسی ریاست حذف کنند چون به همان شیوه ای که رقبایش می توانند به اعتبارنامه قالیباف گیر بدهند، نمایندگان حامی قالیباف نیز می توانند روی اعتبارنامه سایر مدعیان کرسی ریاست اعتراض بگذارند تا روند تأیید اعتبارنامه آنها نیز با مشکل مواجه شود. در چنین حالتی یک نوع گروکشی شکل می گیرد که تشکیل هیأت رئیسه دائم مجلس را با مشکل رو به رو می کند.

وی ادامه داد: در مجموع گرچه احتمالش وجود دارد اما بعید می دانم که رقبای قالیباف بخواهند به اعتبارنامه او گیر دهند چون همین اتفاق می تواند برای آنها نیز بیفتد. تجربه هم ثابت کرده است که همواره مجالس سعی کردند موضوع اعتبارنامه ها را خیلی سهل و ساده برگزار کنند.

مشاور پارلمانی شهردار تهران درباره احتمال ارائه مدارک تخلفات دوره شهرداری محمدباقر قالیباف به مجلس در زمان بررسی اعتبارنامه ها یادآور شد: شهرداری علاقه ای ندارد که به اختلافات درونی اصولگراها ورود کند. شهرداری مدارک را به نهادها و مراجع مسئول داده است و تصمیم گیری درباره این مدارک به مراجع مسئول ربط دارد. بنابراین بعید می دانم شهرداری بخواهد در این زمینه وارد شود.

مدارک تخلفات را تحویل شورای نگهبان دهند

علیرضا سلیمی عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس دهم در گفتگو با نامه نیوز درباره انتقاد اخیر احمد توکلی از تخلفات شهرداری در زمان محمدباقر قالیباف و احتمال به مشکل خوردن پروسه تأیید اعتبارنامه او در مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز زمان آن نرسیده است، مشاهده کردیم وقتی درباره منتخب مردم تفرش و آشتیان مدارک جدیدی به دست آمد برای بررسی تحویل شورای نگهبان دادند و برای مجلس ارسال نشد. این موضوع را هم باید برای بررسی به شورای نگهبان بدهند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید