روایت وزیر سابق بهداشت از طرح تحول سلامت

کدخبر: ۳۳۵۹۳۰
اقتصادنیوز : وزیر سابق بهداشت، به بهانه ۱۵ اردیبهشت سالروز اجرای طرح تحول سلامت در کشور، نگاهی به نقش این طرح در روند بهبود وضعیت سلامت مردم داشته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، سید حسن هاشمی، در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود، نوشته است: ۱۵ اردیبهشت مصادف با سالروز شروع طرح تحول سلامت است. اهداف مهم این طرح بزرگ اجتماعی که در سال ۹۳ آغاز شد، در کنار ارتقا خدمات بهداشتی، درمانی، آموزشی و تحقیقاتی علوم پزشکی، کاهش هزینه های مردم هنگام مراجعه به مراکز درمانی و افزایش دسترسی ایشان به خدمات بهداشتی و درمانی در سراسر کشور، به ویژه مناطق محروم بود.

قریب به پنج سال تلاشی فراوان و مثال زدنی به منظور توسعه زیرساخت ها برای استقرار نظام ارجاع، پزشک خانواده، تشکیل پرونده الکترونیک سلامت، افزایش حمایت های بیمه ای و بیمه کردن تمام ایرانیان (به ویژه ۱۱ میلیون حاشیه نشین شهرها) انجام شد. همزمان اقدامات ارزشمندی در خصوص حذف دریافت های غیرقانونی، نجات اکثر بیمارستان های دولتی از ورشکستگی از طریق اصلاح تعرفه های درمانی (پس از ۲۷ سال)، افزایش و تامین منابع مالی پایدار برای حوزه سلامت و ده ها پروژه دیگر در حوزه های آموزشی، پژوهشی و دارو و تجهیزات پزشکی طراحی و به مرحله اجرا در آمد.

وی در ادامه عنوان داشته است: به رغم کم لطفی برخی و برخورد سیاسی برخی دیگر، شاهد بودیم که در پایان چهار سال اول اجرای این طرح، برای اولین بار در کشور، هزینه مردم در مراجعه به مراکز دولتی از رقم فزاینده ۵۸ درصد در پایان سال ۹۱ به رقم غیرقابل باور ۳۴.۸ درصد کاهش یافت.

اکنون و در جریان مبارزه با بیماری کرونا، مردم شریف ایران ضمن قدرشناسی از مجاهدت های بی نظیر کادر بهداشت و درمان، قدردان زحمات تمام کسانی هستند که با تکمیل شبکه بهداشت در قالب ساخت و تجهیز و بهره برداری از ۹ هزار خانه و پایگاه بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت، تعمیر و بازسازی ۱۷ هزار مرکز بهداشتی و نیز تکمیل نیروی انسانی مورد نیاز شامل بهورزان و مراقبین سلامت، ماما و پزشک خانواده، زیرساخت مناسبی برای کنترل این بیماری در اختیار وزارت بهداشت قرار دادند.

همچنین با ساخت و راه اندازی بیش از یکصد بیمارستان در قالب ۳۲ هزار تخت بیمارستانی و هزاران تخت ویژه و ICU جدید و ۲۵۰۰ تخت تجهیز بیش از ۵۰۰ بیمارستان دولتی، بدون تردید از مرگ تعداد قابل توجهی از هموطنان عزیز مبتلا به کرونا پیشگیری شد.

درود و رحمت بی پایان خداوند بر همه عزیزانی که در اجرای این طرح نقش داشته و به تحقق اهداف آن کمک کردند.

وزیر سابق بهداشت، در پایان نوشته است: امید که مجلس و دولت اجازه ندهند از طرح تحول سلامت تنها نام و گذشته ای پرافتخار باقی بماند و با اصلاح ایرادات آن کمک کنند تا مردم بزرگوار ایران طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده و با تکمیل و توسعه بیشتر این طرح، از نظام سلامت و بیمه درمانی کارآمد برخوردار شوند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید