نقش اعتماد عمومی در مدیریت کارآمد بحران؛

کشوری که بدون سختگیری شیوع کرونا را مدیریت کرد

کدخبر: ۳۳۶۰۱۵
اقتصادنیوز؛ دولت سوئد نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی در مواجهه با اپیدمی کرونا، سختگیری به مراتب کمتری اعمال کرد. اگرچه آمار شیوع کووید-19 در این کشور نسبت به دیگر کشورهای اسکاندیناوی اندکی بالاتر بود، اما حمایت عمومی و همراهی داوطلبانه شهروندان با محدودیت‌های مربوطه، حاکی از میزان تاثیر شاخص اعتماد میان دولت‌ها و ملت‌ها برای مدیریت کارآمد بحران است.
کشوری که بدون سختگیری شیوع کرونا را مدیریت کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ سوئد کشوری در شمال اروپا و شبه جزیره اسکاندیناوی، با مساحت ۴۱۰ هزار و ۳۴۰ کیلومترمربع و جمعیت ۱۰ میلیون و ۸۸ هزار و ۹۳۶ نفر است. اپیدمی کووید_ ۱۹ در این کشور از تاریخ ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ آغاز شد.

 استراتژی سوئد مبنی بر باز گذاشتن بخش اعظمی از جامعه از حمایت گسترده مردم این کشور برخوردار بود. اکثریت مردم سوئد، خود داوطلبانه محدودیت‌هایی نظیر فاصله اجتماعی را رعایت کردند. آمار مرگ‌و میر در این کشور نسبت به سایر کشورهای اسکاندیناوی بالا است. در این کشور تاکنون ۲۲ هزار و  ۸۲ مورد تأییدشده بیماری و ۲ هزار و ۶۶۹ مورد مرگ گزارش شده است.  

در یک گزارش سازمان بهداشت عمومی سوئد گفته شده است که یک سوم جمعیت این کشور تا شروع ماه می به کرونا مبتلا شده‌اند. هرچند که این سازمان بعداً این رقم را به ۲۶ درصد اصلاح کرد، اما شمار زیادی از دانشمندان سرشناس سوئدی حتی این میزان را بیشتر برآورد می‌کنند. برخی از تجارب و اقدامات انجام شده در این کشور شامل موارد زیر است:

_ اعمال برخی محدودیت‌ها از جمله ممنوعیت عدم تجمع بیش از ۵۰ نفر، ممنوعیت بازدید از خانه سالمندان و توصیه به ماندن در خانه در تعطیلات عید پاک

_ برگزاری کلاس‌های دوره دبیرستان و دانشگاه‌ها به صورت آنلاین

_ انجام تست تشخیصی بیشتر برای موارد شدید

_ استفاده از سیستم حمل‌و نقل عمومی به نحو چشمگیری کاهش پیدا کرد

_ تخصیص اعتبارات مالی ویژه به بخش‌های مختلف اعم از بخش فرهنگ و ورزش به‌دلیل عواقب اقتصادی شیوع بیماری

_ کاهش ساعات کاری شاغلین و دریافت بیش از ۹۰ درصد حقوق ماهیانه

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید