نخست‌وزیر اسبق اسرائیل: «حزب‌الله حذف شدنی نیست»

کدخبر: ۳۳۶۲۱۱
اقتصادنیوز؛ ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل با بیان اینکه «حزب‌الله حذف‌شدنی نیست»، گفت: حزب‌الله یک جنبش مقاومتی ریشه‌دار در داخل شهرهای لبنان با پوشش غیرنظامی است، شما هیچ راهی برای حذف آن بدون ورود عمیق به لبنان، صور و صیدا (جنوب لبنان) و ماندن در آنجا نداری.
نخست‌وزیر اسبق اسرائیل: «حزب‌الله حذف شدنی نیست»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «ایهود باراک» نخست‌وزیر پیشین، وزیر جنگ اسبق و رئیس ستاد مشترک پیشین ارتش رژیم اسرائیل در گفت‌وگویی با رادیو تل‌آویو به عقب‌نشینی این رژیم از لبنان، آوارگان فلسطینی و جنبش حزب‌الله پرداخت.

وی هنگام صحبت درباره ناچار شدن رژیم اسرائیل به عقب‌نشینی از لبنان در ماه می ۲۰۰۰ گفت، این رژیم برای بهره‌برداری از اشغال لبنان برنامه‌ریزی کرده بود و قصد انتقال آوارگان فلسطینی از لبنان به اردن را داشته اما برنامه‌اش به دلیل سختی اجرا در واقعیت شکست خورده است.

ایهود باراک

باراک افزود، فرضیه این بود که فلسطینی‌ها ناچار به بازگشت به اردن خواهند شد و حاکمیت  خاندان «هاشمی» در این کشور را ساقط خواهند کرد و دولت فلسطینی در اردن به جای اراضی اشغالی فلسطین برپا خواهد شد (که این طرح شکست خورد).

بر اساس این گزارش، وی در پاسخ به این سوال که چرا در زمانی که ریاست ستاد مشترک ارتش را بر عهده داشته در راستای حذف حزب‌الله عمل نکرده ، گفت: امکان حذف حزب‌الله وجود نداشت. حزب‌الله یک جنبش مقاومتی ریشه‌دار در داخل شهرهای لبنان با پوشش غیرنظامی است، شما هیچ راهی برای حذف آن بدون ورود عمیق به لبنان، صور و صیدا (جنوب لبنان) و ماندن در آنجا نداری. پیشتر این موضوع را امتحان کردیم اما موفق نشدیم. همانطور که نتوانستیم هسته‌های تروریستی در میان فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری را کاملا از بین ببریم. از نظر من امکان عملیاتی برای حذف حزب‌الله وجود ندارد.

نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در ادامه به «جنگ مغزها» میان این رژیم و حزب‌الله پرداخت و گفت: اگر اسرائیل مدت طولانی‌تری در لبنان باقی می‌ماند و قوای نظامی خود را تقویت می‌کرد نمی‌توانست عملیات «السور الواقی» (دیوار دفاعی) را با موفقیت انجام دهد. یا به دلیل کمبود قوای نظامی یا به دلیل اینکه در داخل لبنان و در برخورد مستقیم و روزانه با حزب‌الله بودیم خطر شعله‌ور شدن جبهه دوم با حزب‌الله بسیار زیاد بود و این آخرین چیزی بود که ما به آن نیاز داشتیم.

عملیات دیوار دفاعی، عملیاتی است که رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۲ در کرانه باختری (انتفاضه الاقصی) علیه فعالیت گروه‌های مقاومتی انجام داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید