غذاهایی که از لخته شدن خون جلوگیری می کنند

کدخبر: ۳۳۶۵۳۱
اقتصاد نیوز:لخته‌های خونی که در رگ‌های پا‌های ما قرار می‌گیرند کرومبوز ورید عمقی پا، یا DVT نام دارند و می‌توانند کشنده باشند. نه تنها این لخته‌ها، جریان خون را به منطقه آسیب دیده مسدود می‌کنند، بلکه گاهی اوقات می‌توانند شل شده و به قلب یا ریه‌ها سفر کنند و باعث مرگ فرد شوند.
غذاهایی که از لخته شدن خون جلوگیری می کنند

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، برخی بیماری‌ها از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی، بیماری التهابی روده و اختلالات ارثی، خطر ابتلا به DVT را افزایش می‌دهند؛ اما افراد دیگر هم در خطر ابتلا به این بیماری هستند. به همین دلیل آگاهی از نقشی که رژیم غذایی شما در شکل گیری DVT ایفا می‌کند، بسیار مهم است.اگر شما به سرعت دست کار شوید، می‌توانید DVT را درمان کنید. اما چرا خطر ابتلا به DVT را از همین امروز و با خوردن غذا‌های خوشمزه کاهش نمی‌دهید؟

هیچ یک از ۶ غذایی که در این لیست وجود دارد چالش برانگیز نیست و شما می‌تواند این غذا‌های خوشمزه را به راحتی، به سبد غذایی خودتان اضافه کنید.

تا می‌توانید آب بخورید

یکی از عوامل موثر در لخته شدن خون، کم آبی بدن است. وقتی آب کافی به بدن نرسانید، خون شما غلیظ می‌شود و همین موضوع به لخته شدن آن در رگ‌ها کمک می‌کند. در گذشته متخصصان به افراد توصیه می‌کردند تا روزانه نزدیک به ۸ لیوان آب بنوشند. اگرچه اخیراً آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که لزومی به نوشیدن این تعداد لیوان آب نیست و شما هر زمان که احساس تشنگی کردید باید آب بخورید. اما نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در روز می‌تواند آرامش خاطر شما را به همراه داشته باشد.

یک راه برای مشخص شدن کم آبی در بدن وجود دارد و آن هم رنگ ادرار شما است. زمانی که بدن شما آب کافی در اختیار داشته باشد رنگ ادرار، زرد روشن است. اما اگر رنگ آن به نارنجی یا قهوه‌ای متمایل بود بدن شما به اندازه کافی آب دریافت نکرده است تا خطر ابتلا به DVT را کاهش دهد.

میوه و سبزیحات بخورید

رژیم غذایی پر از میوه و سبزیجات، برای سلامتی بدن مفید است. ضمن اینکه این رژیم غذایی از ابتلا به DVT هم پیشگیری می‌کند. با این حال، محققان دانشگاه اسلو در نروژ، در تحقیقاتی که به تازگی انجام داده‌اند به نتایجی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد میوه کیوی بهتر از دیگر میوه‌ها از لخته شدن خون در رگ‌های پا، جلوگیری می‌کند. مطالعه آن‌ها نشان داد افرادی که در روز ۲ تا ۳ کیوی می‌خورند پلاکت کمتری در خونشان دارند که این موضوع باعث جلوگیری از لخته شدن خون در رگ‌ها می‌شود.

پلاکت کمتر در خون، به معنای ریسک پایین لخته است. ضمن اینکه میوه کیوی، به کاهش سطح کلسترول خون شما نیز کمک می‌کند. پس تا می‌توانید کیوی بخورید. اما اگر این میوه سبز را دوست ندارید نگران نباشید، سایر میوه‌هایی که حاوی سالیسیلات هستند هم می‌توانند مانع لخته شدن خون در رگ‌های شما شوند. این میوه‌ها شامل پرتقال، توت فرنگی، بلوبری، زغال اخته، انگور، کشمش و آلو هستند.

سیر بخورید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش خطر ابتلا به DVT، خوردن سیر زیاد است. از گذشته تا به امروز، مردم از سیر به عنوان دارو استفاده می‌کردند. سیر خون شما را رقیق می‌کند.البته ما برای افرادی که سیر دوست ندارند هم پیشنهاد‌های جالبی داریم. سایر ادویه‌جاتی که حاوی سالیسیلات هستند هم می‌توانند از لخته شدن خون جلوگیری کنند. این ادویه جات و گیاهان شامل، آویشن، کاری، زردچوبه، شیرین بیان، نعناع و زنجبیل است.

از روغن زیتون به جای روغن گیاهی استفاده کنید

روغن زیتون برای سلامتی قلب و عروق مفید است و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. این روغن بسیار سالم‌تر از روغن‌های گیاهی است و به تازگی محققان آمریکایی Clinical Nutrition به این نتیجه رسیده‌اند که فنل‌های موجود در روغن زیتون بکر می‌تواند سطح چند ماده مضر که باعث لخته شدن خون می‌شوند را کاهش دهد.

آجیل و غلات بخورید

هم آجیل‌ها و هم غلات سبوس‌دار سرشار از ویتامین E. هستند که برای خون مفید هستند. مطالعات نشان می‌دهد مصرف ویتامین E، نه تنها می‌تواند خطر ابتلا به لخته خون را کاهش دهد، بلکه از ایجاد لخته‌های بیشتر در خون افرادی که DVT را تجربه کرده‌اند جلوگیری می‌کند.گردو، بادام و فندق ویتامین E. بالایی دارند و غلات کامل مانند جو، گندم و عدس نیز سرشار از ویتامین E. هستند.

امگا ۳، راه حل نهایی شما

غذا‌هایی که سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند از لخته شدن خون و همچنین سکته مغزی جلوگیری می‌کنند. مطالعات نشان داده که اضافه کردن ۱.۸ گرم امگا ۳، به رژیم غذایی روزانه می‌تواند به طور قابل توجهی جریان خون را بهبود ببخشد و ضخامت رگ‌های شما را هم کاهش دهد.

بهترین منبع شناخته شده امگا ۳، ماهی، به خصوص ماهی سالمون، شاه ماهی، ماهی خال مخالی و قزل آلا است. اما اگر علاقه‌ای به خوردن ماهی ندارید می‌توانید از دانه کتان و آفتابگردان استفاده کنید. این دانه‌ها هم سرشار از اومگا ۳، هستند.

توصیه نهایی ما در مورد غذا‌هایی که باید به رژیم غذایی شما اضافه شود صحبت کردیم تا خطر ابتلا به DVT، در بدن شما کاهش پیدا کند. همه آن‌ها غذا‌هایی خوشمزه هستند که خوردن آن‌ها نباید خیلی سخت باشد. اما این موضوع را هم به یاد داشته باشید که باید مصرف چربی‌های اشباع و ترانس را پایان دهید.

چربی اشباع باعث افزایش التهاب در رگ‌ها می‌شود. این اتفاق باعث بسته شدن رگ‌ها و سخت شدن جریان خون در آن‌ها می‌شود. بنابراین، مهم است که شما در مورد خوردن لبنیات پرچرب، برش‌های چرب گوشت، و غذا‌های آشامیدنی شور و شیرین سختگیری کنید. غذا‌های بسته بندی شده نیز مقدار زیادی چربی اشباع شده در خودشان پنهان کرده‌اند، بنابراین هنگام خرید حتما برچسب آن‌ها را بخوانید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید