امن‌ترین نقطه جهان در برابر ابتلا کرونا

کدخبر: ۳۳۶۶۴۲
اقتصاد نیوز:قطب جنوب که به سردترین مکان روی کره زمین معروف است، اکنون به عنوان "امن‌ترین مکان در جهان در برابر ویروس کرونا" شناخته می‌شود. اما آیا این موضوعی است که واقعیت دارد؟
 امن‌ترین نقطه جهان در برابر ابتلا کرونا

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از انتخاب، از زمانی که شیوع ویروس کرونا تشدید شده است، گمانه زنی‌های متعددی درباره این ویروس مطرح شده است و یکی از این گمانه ها، عدم شیوع ویروس در مناطق سردسیر بود. اکنون پرسش این است که در قطب جنوب دقیقا چه خبر است.

اگرچه در این منطقه هیچ جمعیت بومی رسمی وجود ندارد (مگر اینکه تعداد زیادی پنگوئن، نهنگ و سایر موجودات بومی را بشمارید)، اما حدود ۵ هزار نفر که اکثرا دانشمندان و محققان هستند را در خود جای داده است. این افراد در حال حاضر در ۸۰ پایگاه ساکن هستند. کری نلسون، یک هماهنگ کننده اداری در ایستگاه پالمر جزیره آنورس، شمالی‌ترین ایستگاه آمریکا در قطب جنوب، یکی از همین ساکنان مهاجر است.

آیا قطب جنوب امن‌ترین نقطه جهان در برابر ابتلا کرونا است؟
او می‌گوید: «من واقعاً فکر نمی‌کنم در حال حاضر شخصی در اینجا وجود داشته باشد که از بودن در اینجا در دوران همه گیری کرونا سپاسگزار نباشد. البته برخی از مردم آماده بازگشت به خانه برای کمک به افرادی هستند که دوستشان دارند. اما همه ما بسیار ممنون می‌شویم که در مکانی زندگی می‌کنیم که این بیماری و کلیه پیامد‌های سلامتی و سبک زندگی آن محسوس نیست.»
در حالی که ممکن است آن‌ها از نظر جغرافیایی از بیماری همه گیر کرونا جدا محسوب شوند، اما از این موضوع آگاهند که دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش، همه گیری کرونا را از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون به عنوان"چالش برانگیزترین بحران" جهان معرفی کرده است. نلسون و همکارانش دائما در حال مطالعه پیشرفت بیماری هستند. وی می‌گوید: «من احساس می‌کنم وظیفه من به عنوان یک انسان است که شاهد وقایع در جهان باشم.»
رابرت تایلور در ایستگاه تحقیقاتی روتورا، پایگاه بررسی قطب جنوب انگلیس (BAS) در جزیره آدلاید در ساحل غربی شبه جزیره قطب جنوب مستقر است. این پژوهشگر ۲۹ ساله که اهل اسکاتلند است، به عنوان یک راهنمای میدانی فعالیت می‌کند و به همکاران علمی خود که تحقیق می‌کنند اطمینان می‌دهد که همه کار‌های میدانی و سفر با خیال راحت انجام می‌شود. تیلور که حدود شش ماه پیش وارد قطب جنوب شد، می‌گوید: «من گزارش‌های اوایل ژانویه از چین را به یاد می‌آورم و البته به یاد می‌آورم آن زمان تصور می‌شد این بیماری مانند سرماخوردگی است.»
در حالی که تیلور خود در جنوبی‌ترین قاره بین ایستگاه تحقیقاتی هالی ششم و روترا نقل مکان کرده است، نگران وضعیت خانواده اش، به خصوص مادربزرگش است. او می‌گوید که احساس ارتباط با آنچه که در جهان اتفاق می‌افتد دشوار است. وی می‌افزاید: «مثل این است که در ماه باشید و به پایین نگاه کنید. ما می‌توانیم ببینیم که چه اتفاقی می‌افتد، اما مسافت طولانی است.»
گردشگری در سال‌های اخیر در قطب جنوب رونق گرفته است، با سفر‌های قطب شمال بیشتر و بیشتر محبوب می‌شود. براساس اعلام انجمن بین المللی اپراتور‌های تور قطب جنوب، تقریباً در طول فصل ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ حدود ۵۶۱۶۸ مسافر از این قاره بازدید کرده اند که نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است. با این حال، ایستگاه‌ها شروع به محدودیت‌هایی برای بازدید‌های گردشگران در اوایل سال کردند، زیرا ویروس شروع به گسترش در سراسر جهان کرد و کلیه بازدید‌های گردشگری لغو شد.

آیا قطب جنوب امن‌ترین نقطه جهان در برابر ابتلا کرونا است؟
نلسون که غالباً هماهنگی‌های لازم برای بازدید از ایستگاه پالمر را انجام می‌دهد، می‌گوید که این ایستگاه تحقیقاتی سال گذشته از هزاران نفر استقبال کرده است، اما تعداد این تعداد به دلیل بحران کرونا در این فصل کاهش یافته است. دشوار است بگوییم که عدم حضور بازدیدکنندگان چه تأثیری بر صنعت گردشگری قطب جنوب در طولانی مدت خواهد داشت.
اگرچه شرایط سلامتی جسمانی افراد ایده آل به نظر می‌رسد، اما برخی از افراد به معنای واقعی کلمه وحشت کرده اند. برای مثل برخی از ساکنان این منطقه حس می‌کنند که آخرالزمان فرا رسیده است. این احساسات بی ارتباط با دنبال کردن خبر‌های منفی از راه دور نیست. از سوی دیگر بازگشت بسیاری از افراد به خانه نیز در هاله‌ای از ابهام است. تیلور در این خصوص می‌گوید: «از نظر جسمی زندگی در انتهای دنیا بسیار عجیب است. بر اساس هماهنگی‌های قبلی قرار است در آوریل ۲۰۲۱ باز گردم، اما باید صبر کنم تا قبل از انجام برنامه ریزی‌های محکم برای بازگشت به انگلستان همه چیز عادی شود.»

بر خلاف همه نقاط جهان هنوز هم در قطب جنوب، رستورانها، سالن سینما، سالن ورزش و ... باز است. افزون بر این دست دادن و در آغوش گرفتن یکدیگر آزاد است و اهالی این منطقه درکی از فاصله گذاری اجتماعی ندارند و وقتی یکی از آن‌ها سرفه می‌کند نمی‌ترسند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید