انتقال کرونا از راه حرف زدن با ناقلان بی‌علامت

کدخبر: ۳۳۷۹۶۳
اقتصادنیوز: محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گویند با توجه به راه‌های اصلی انتقال بیماری کووید 19 از فرد مبتلا، احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق صحبت کردن با فرد ناقل در فاصله فیزیکی نزدیک وجود دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس شواهد موجود و نتایج پژوهش‌ها، با انتشار مطلبی به این سوال پاسخ داده‌اند که آیا صحبت کردن با فرد ناقل و بدون علامت کووید-۱۹ موجب انتقال ویروس خواهد شد یا نه.

در این مطلب آمده است: شواهد حاکی از آن است که افراد ناقل (از نظر بیماری کرونا) که علائمی ندارند، می‌توانند ویروس را منتقل کنند؛ اما این که چگونه ویروس را به دیگران منتقل می‌کنند، دقیقا مشخص نیست.

تقریبا ۸۰ درصد موارد ابتلا به کووید-۱۹ موارد خفیف بوده و برخی از کارشناسان تخمین می‌زنند که تا ۵۰ درصد از مبتلایان ممکن است ناقلان بدون علامت باشند. نتایج حاکی از یک مطالعه نشان می‌دهد یک ناقل بدون علامت ممکن است تا ۵ نفر را مبتلا کند. اهمیت ناقل بدون علامت به عنوان منبع عفونت، بستگی به پراکندگی آن در جمعیت، میزان و مدت انتشار ویروس از فرد، شغل فرد، عادات رفتاری، عادات زندگی، طیف وسیعی از فعالیت‌ها و اقدامات بهداشتی دارد، اما تماس‌های نزدیک و از جمله تماس در منزل، شانس بیشتری برای آلوده شدن نسبت به جمعیت عمومی را به دنبال دارد.

نتایج برخی مطالعات نشان داده‌اند که فرد ناقل، در زمان صحبت، عطسه یا سرفه می‌تواند ویروس را در هوا منتشر کند؛ بنابراین در تماس‌های نزدیک و از جمله تماس در منزل در زمان صحبت کردن فرد ناقل، احتمال انتقال ویروس به دیگران وجود دارد.

با توجه به راه‌های اصلی انتقال بیماری از فرد مبتلا، احتمال انتقال ویروس از طریق صحبت کردن با فرد ناقل در فاصله فیزیکی نزدیک وجود دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود افرادی که به مناطق پرخطر از لحاظ شیوع ویروس کرونا رفت‌وآمد دارند و یا کارکنان بهداشت و درمانی که با بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در تماس بوده و احتمال ناقل بودن آنان وجود دارد، فاصله فیزیکی خود را در منزل با سایر اعضای خانواده رعایت کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید