دفتر مراجع تقلید شیعه اعلام کردند؛

فطریه۹۹| احکام و مبلغ زکات فطره امسال/ پاسخ به پرسش‌های متداول

کدخبر: ۳۳۸۱۶۰
اقتصادنیوز؛ در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان و در آستانه عید سعید فطر، مراجع تقلید شیعه میزان و مبلغ زکات فطره امسال را برای مقلدین خود اعلام کرده و به برخی پرسش‌های متداول در این زمینه پاسخ می‌دهند.
فطریه۹۹| احکام و مبلغ زکات فطره امسال/ پاسخ به پرسش‌های متداول

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شفقنا؛ با توجه به نزدیک شدن به عید سعید فطر، یکی از واجبات زکات فطره است که باید از جانب افراد مکلف به فقیر پرداخت شود. دفتر مراجع عظام تقلید شیعه به رسم هر سال میزان، مبلغ و احکام مربوط به زکات فطره در آستانه عید فطر سال 1399 را اعلام کرده‌اند. در ادامه نظر برخی از مراجع آمده است.

* این خبر با اعلام نظر دیگر مراجع به‌روزرسانی و تکمیل خواهد شد

 

فتوای آیت الله خامنه‌ای

میزان زکات فطره براساس فتوای آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای و با درنظر گرفتن نان به عنوان قوت غالب، برای هر نفر ۱۰ هزار تومان اعلام شد.

تصاویر حضور ویدئوکنفرانسی رهبری در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا

 میزان زکات فطره براساس فتوای مقام‌معظم رهبری و با درنظر گرفتن نان به عنوان قوت غالب برای هر نفر ۱۰ هزار تومان اعلام شد.

سؤال: مبلغ و مقدار مقدار فطریه برای هر نفر چه مقدار است و چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود؟

جواب: مکلف باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفرى یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از این‌ها را هم بدهد کافى است.

مبلغ زکات فطره برای سال ۱۳۹۹ شمسی مطابق سال ۱۴۴۱ قمری، بر مبنای قیمت گندم، مبلغ ۱۰ هزار تومان است.

فتوای آیت الله شبیری زنجانی

 دفتر آیت الله سید موسی شبیری زنجانی اعلام کرد: 

میزان زکات فطره به ازای هر نفر بر مبنای گندم ۱۲۰۰۰ تومان و برمبنای برنج، با توجه به یکسان نبودن قیمت آن، به ازای هر فرد، یک کیلو و ۶۰۰ گرم می باشد. 

شبیری

زمان ادای فطریه

 تا چه زمانی بعد از پایان ماه مبارک رمضان می توان فطریه را پرداخت کرد؟

پاسخ: کسی که نماز عید فطر می خواند باید فطره را پیش از نماز عید بدهد یا جدا کند ولی اگر نماز عید نمی خواند، در روز عید فطر زکات فطره را بدهد یا کنار بگذارد.

واریز فطریه به حساب بانکی فقیر

 آیا می شود وجه زکات فطره را در شب عید فطر به حساب بانکی فقیر به صورت کارت به کارت انتقال داد؟

پاسخ: اگر فطره را کنار نگذاشته جایز است و الا برای این کار، باید آن را به وکالت از فقیر قبض کند و سپس به حساب وی واریز نماید.

تبدیل پول فطریه به پولی دیگر

اگر پول فطریه کنار گذاشته شود و به پول خرد نیاز داشته باشیم آیا می توانیم پول فطریه را برداریم و به جای آن، پول دیگری بگذاریم؟

پاسخ: جایز نیست.

محل پرداخت زکات فطره برای مسافر

کسی که دو روز قبل از عید به شهری دیگر سفر می کند، در چه شهری زکات فطره را باید بپردازد؟ شهر خودش یا همان شهری که روز عید در آنجا است؟

پاسخ: فرقی ندارد.

اجازه از میزبان جهت پرداخت فطریه

آیا میهمان می تواند از صاحبخانه کسب اجازه کند و زکات فطره خود را بپردازد؟ اگر میزبان، زکات فطرۀ میهمان را بر عهده خود بداند و میهمان طبق نظر مرجع تقلیدش، خود را موظّف به پرداخت فطریه بداند، تکلیف چیست؟

پاسخ: در هر صورت اگر یکی از آن دو با اجازه دیگری زکات فطره را به نیت کسی که واقعاً زکات فطره به گردن او است بدهد، کافی است.

فتوای آیت الله صانعی

 

مبلغ زکات فطریه و کفاره برای سال ۱۳۹۹ طبق فتوای آیت الله یوسف صانعی به شرح زیر است:

* فطریه برای هر نفر به قیمت گندم ۱۱۰۰۰ تومان (یازده هزار تومان)
* فطریه برای هر نفر به قیمت برنج ۵۰۰۰۰ تومان (پنجاه هزار تومان)
* کفاره یک روز قضای روزه عذر ۳۰۰۰ تومان (سه هزار تومان)
* کفاره یک روز قضای روزه عمد (اطعام ۶۰ فقیر- معادل ۶۰ روز) ۱۸۰۰۰۰ تومان (یکصدو هشتاد هزار تومان)

میزان کفاره

یک مد طعام تقریباً هفتصد و پنجاه گرم، که در کفّاره یا فدیه منحصراً باید به فقرا نان، گندم و امثال این دو از اطعمه داده شود و قیمت کفایت نمی کند; مگر آنکه پول را به او بدهد که او وکالتاً، طعام تهیّه کند و وثوق به تهیّه آن نیز داشته باشد.

مبلغ آن (قیمت گندم) در سال ۱۳۹۹ بابت کفاره غیر عمد تقریبا ۳۰۰۰ تومان (سه هزار تومان) و کفاره عمد (معادل ۶۰ روز) ۱۸۰۰۰۰ تومان (یکصدو هشتاد هزار تومان) می باشد.

میزان زکات فطریه

مقدار زکات فطره تقریباً سه کیلوگرم گندم، جو، خرما، کشمش و هم چنین برنج می باشد که امروزه جزء قوت غالب است، و پرداختن قیمت هرکدام از آن ها به قیمت بازار همان محل هم کافی است.

در حال حاضردر اکثر شهرهای ایران  قیمت سه کیلوگرم گندم  تقریباً ۱۱۰۰۰ تومان (یازده هزار تومان) و قیمت سه کیلوگرم برنج  ۵۰۰۰۰ تومان (پنجاه هزار تومان) می باشد که پرداخت آن مجزی و برائت ذمه با آن حاصل می شود.

فتوای آیت الله سیستانی

 
 

بنا بر استعلام از دفتر  آیت الله سیدعلی سیستانی در قم مقدسه، هر فرد مکلف در ایران برای مبلغ زکات فطره در سال ۱۳۹۹ می تواند بدل از سه کیلو آرد معادل  ده هزار تومان پرداخت کند.

 مقدار فطره چقدر است؟

ـ برای زکات فطره کافی است برای هر نفر سه کیلوگرم از غذاهای معمول شهرش مانند گندم یا برنج یا جو یا خرما یا کشمش یا ذرت یا مبلغ معادل یکی از آنها را به مستحق بدهد.

 فطریه بر چه کسی واجب است؟

بر هر مکلفی واجب است با فرا رسیدن شب عید فطر زکات فطره خود وتمام کسانی که عرفا نان‌خور او محسوب می شوند را از اموال خود خارج کند، هر چند نفقه آنها بر مکلف واجب نباشد، و مکلف می تواند از روز اول ماه رمضان زکات فطره خود را به فقیر بپردازد.

زمان وجوب فطریه چه وقت است؟

کسی که نماز عید را می خواند بنابر احتیاط واجب زکات فطره را قبل از نماز پرداخت کند، ولی کسی که نماز عید را نمی خواند می تواند پرداخت زکات فطره را تا اذان ظهر روز عید تاخیر بیاندازد.

اگر کسی فراموش کرد زکات فطره را بدهد چیکار کند؟

 اگر مکلف زکات فطره را از اموال خود خارج کرد ولی به خاطر فراموشی قبل از اذان ظهر روز عید آن را به فقیر نرساند باید بعدا همان را به دست فقیر برساند.

اگر مکلف زکات فطره را جدا نکرد وظیفه اش چیست؟

اگر مکلف عمدا یا از روی فراموشی زکات فطره را قبل از ظهر روز عید از اموال خود جدا نکند بنابر احتیاط لازم، وجوب آن ساقط نمی شود، بلکه باید آن را به قصد قربت مطلقه وبدون آن که نیت اداء یا قضا کند به فقیر برساند.

 انتقال فطره به شهر دیگر ممکن است؟

اگر در شهرِ زکات دهنده، فقیر مستحق موجود باشد بنابر احتیاط واجب نمی توان زکات فطره را از شهر خارج کرد، و در غیر این صورت خارج کردن آن مانعی ندارد.

احکام فطریه مهمان چیست و بر عهده کیست ؟

بر میزبان واجب است فطریه مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر وارد بر او شده و نان‌خور وی – هرچند موقّتاً – محسوب می‌شود را بپردازد.
مثلا: مهمانی که قبل از غروب آفتاب وارد منزل میزبان شده و شب نیز در منزل او می‌ماند و میزبان هم امکانات رفاهی لازم را برایش فراهم نموده و عهده‌دار مخارج او شده است هرچند مهمان چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار نماید، بر میزبان واجب است زکات فطره او را بپردازد.
ولی اگر مهمان بعد از غروب شب عید فطر وارد بر میزبان شده و نان‌خور وی – هرچند موقّتاً – محسوب ‌شود، بنابر احتیاط واجب هم میزیان و هم میهمان فطریه مهمان را بپردازند، البته اگر یکی از آنها از دیگری برای پرداخت فطریه وکالت بگیرد، از هر دو کفایت می کند.
و مهمانی که تنها برای افطاری دعوت شده و شب نمی‌ماند، نان‌خور صدق نمی‌کند و زکات فطره اش بر عهده میزبان نیست.

 فطریه سرباز یا دانشجو یا زندانی بر عهده کیست؟

زکات فطره سربازانی که در خدمت سربازی هستند و دانشجویان وزندانی ها بر خودشان واجب است.

 آیا می توانیم زکات فطره را به صندوق های خیریه بدهیم؟

پرداخت زکات فطره به موسسات یا صندوق های خیریه کافی نیست مگر آن که یقین پیدا کنید که عین پول شما را به فقیر مستحق می پردازند.

 آیا میتوانیم فطریه را به فقیر حواله یا کارت به کارت کنیم؟

برای پرداخت فطریه می توانید ابتدا از فقیر وکالت در قبض فطریه بگیرید، سپس فطریه را از طرف او قبض کنید، و بعد وجه را حواله یا کارت به کارت کنید.

 مصرف فطریه چه کسانی هستند؟

بنابر احتیاط واجب مصرف زکات فطره فقرای شیعه هستند که شراب خوار وبی نماز نباشند ومعصیت را آشکارا به جا نیاورند، و جزو کسانی نباشند که نفقه آنها بر زکات دهنده واجب باشد، مانند پدر و مادر وفرزندان.

 آیا پرداخت فطریه به سید فقیر جایز است؟

اگر زکات دهنده سید نباشد جایز نیست زکات فطره خود و خانواده خود را به سید بدهد.

فتوای آیت الله وحید خراسانی

 وحید خراسانی

دفتر آیت الله حسین وحید خراسانی اعلام کرد: مبلغ زکات فطره به ازای هر نفر براساس گندم، مبلغ ۱۲۰۰۰ تومان و براساس برنج، بنا بر نوع مصرف برنج مختلف خواهد بود.

مورد مصرف زکات فطره

مشهور فرموده اند که مصرف زکات فطره مصرف زکات مال است ، ولى احتیاط واجب آن است که به فقرا داده شود ، و باید شیعه دوازده امامى باشد ، مگر در صورتى که مؤمن پیدا نکند ، که در این صورت به غیر ناصبى هم مى شود داد.

دادن فطره پیش از ماه رمضان یا در آن حساب کردن قرض از فطره

اگر پیش از ماه رمضان فطره را بدهد صحیح نیست ، ولى بعد از داخل شدن ماه رمضان مى تواند بدهد ، و احتیاط آن است که در ماه رمضان هم ندهد ، و مى تواند پیش از ماه رمضان به فقیر قرض بدهد ، و بعد از آن که فطره بر او واجب شد ، طلب خود را بابت فطره حساب کند.

موقع اداى زکات فطره

کسى که نماز عید فطر مى خواند ، بنابر احتیاط واجب فطره را پیش از نماز عید بدهد ، ولى اگر نماز عید نمى خواند ، مى تواند دادن فطره را تا ظهر تأخیر بیندازد.

مالی که به نیّت فطره کنار گذاشته شود

اگر به نیّت فطره مقدارى از مال خود را کنار بگذارد و تا ظهر روز عید به مستحق ندهد ، هر وقت آن را مى دهد ، نیّت فطره نماید.

کسى که زکات فطره را نداده و کنار هم نگذاشته

اگر موقعى که دادن زکات فطره واجب است ، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد ، بعد ـ بنابر احتیاط واجب ـ به نیّت آنچه شارع مقدّس از او خواسته فطره را بدهد.

عوض کردن مالی که به نیّت فطره کنار بگذارد

اگر فطره را کنار بگذارد ، نمى تواند آن را براى خودش بردارد و مالى دیگر را براى فطره بگذارد.

از بین رفتن مالى که براى فطره کنار گذاشته

اگر مالى را که براى فطره کنار گذاشته از بین برود ، چنانچه دسترسى به فقیر داشته و دادن فطره را تأخیر انداخته ، باید عوض آن را بدهد ، و اگر دسترسى به فقیر نداشته و در حفظ آن کوتاهى نکرده ضامن نیست.

بردن فطره به جای دیگر با اینکه در محل خودش مستحق پیدا شود

اگر در محلّ خودش مستحق پیدا شود ، احتیاط واجب آن است که فطره را به جاى دیگر نبرد ، و اگر به جاى دیگر ببرد و تلف شود ، باید عوض آن را بدهد.

استحباب مقدم کردن خویشان و همسایگان و اهل علم و کمال

مستحبّ است در دادن زکات فطره ، خویشان فقیر خود را بر دیگران مقدّم بدارد ، و بعد همسایگان فقیر را ، و مستحبّ است کسى را که در دین و فقه و عقل مقدّم است در دادن فطره مقدم بدارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید