هشدار روسیه به آمریکا درباره نابودی برجام

کدخبر: ۳۳۸۱۹۴
اقتصادنیوز؛ نماینده روسیه در سازمان‎‌های بین المللی مستقر در وین باردیگر از اقدامات و سیاست‌های آمریکا در ارتباط با ایران انتقاد کرد.
هشدار روسیه به آمریکا درباره نابودی برجام

«میخائیل اولیانوف»، سفیر روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در توئیترش نوشت: احساس خیلی زیادی وجود دارد که سیاست آمریکا درباره ایران حساب شده و سنجیده نیست. اگر واشنگتن موفق به ناکارآمدکردن برجام شود، لذا اجرای پروتکل الحاقی نیز متوقف خواهد شد.

اولیانوف ادامه داد: در نتیجه برنامه هسته‌ای ایران کمتر شفاف خواهد بود. آیا این چیزی است که آمریکا می خواهد به آن دست یابد؟ در ازای چه؟

 

 

این دیپلمات روس طی روزهای اخیر بارها از سیاست آمریکا درقبال ایران و به ویژه طرح جدید این کشور برای تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران با این بهانه که هنوز عضو قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است، انتقاد و تاکید کرده است که آمریکا برای عضویت در این قطعنامه باید به برجام بازگردد.

وی همچنین در یک رشته توئیت به تشریح وضعیت کنونی آمریکا در برجام پرداخته و یادآور شده است که واشنگتن دیگر عضو برجام نیست.

اولیانوف در این پیام‌ها تصریح کرد: ضمیمه بی (B) در قطعنامه 2231 یک تله برای ایالات متحده به شمار می آید. اگر ایالات متحده  عضو برجام باشد، پس نمی تواند مقررات فعلی درباره تحریم تسلیحاتی (ایران) را زیر سوال ببرد. (اما) اگر واشنگتن سعی دارد در شروط مربوط به تحریم تسلیحاتی تجدیدنظر کند، این دلیل دیگری برای رد ادعاهای مسخره آمریکا مبنی بر عضویتش (در برجام) است.

نماینده روسیه افزود: ایالات متحده امیدوار است بتواند حقوق عضویت در برجام را احیا کند. این، بی اساس است، نه تنها به دلیل خروج از توافق هسته ای بلکه مطابق با ضمیمه B در قطعنامه 2231، مشارکت چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایالات متحده در برجام منوط به رعایت مقررات "بند غروب" است که شامل تحریم تسلیحاتی نیز می شود.

وی در توئیتی دیگر خاطر نشان کرد: به عبارت دیگر، کسانی که مطابق با بند غروب از ضمیمه B قطعنامه 2231 عمل نمی کنند، نمی توانند به عنوان عضو برجام شناخته شوند. این، نقطه پایان اختلاف برای همیشه است.

اولیانوف

گفتنی است که «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا و دیگر مقامات این کشور بارها تأکید کرده‌اند که در تلاش هستند تا اجازه ندهند تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در اکتبر سال جاری میلادی برداشته شود.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند در صورتی که طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی با موافقت شورای امنیت تصویب نشود، واشنگتن به دنبال رجوع به یکی از بندهای برجام برای احیای تحریم‌ها علیه ایران خواهد بود.

کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید