ب دنبال تصمیم کاخ‌سفید برای خروج از معاهده آسمان‌های باز؛

واکنش کشورهای اروپای به پیمان‌شکنی جدید دولت ترامپ؛ »بسیار متاسف هستیم»

کدخبر: ۳۳۸۷۴۹
اقتصادنیوز؛ کشورهای اروپایی در واکنش به تصمیم دولت ترامپ برای خروج از معاهده آسمان‌های باز، که در ادامه سنت دولت جدید آمریکا برای خروج از معاهدات بین‌المللی، بار دیگر «ابراز تاسف» کرد.
واکنش کشورهای اروپای به پیمان‌شکنی جدید دولت ترامپ؛ »بسیار متاسف هستیم»

به گزاش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا؛ شماری از کشورهای اروپایی امروز -‌جمعه- از تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از معاهده آسمان‌های باز ابراز تاسف کردند.

آلمان، فرانسه و هشت کشور اروپایی طی بیانیه‌ای اعلام کردند: «از تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از معاهده آسمان‌های باز بسیار متاسف هستیم.»

در این بیانیه که وزارت خارجه فرانسه آن را منتشر کرد آمده است: «ما از شیوه اجرای این معاهده از سوی روسیه نگران هستیم، اما تصمیم ایالات متحده برای خروج از آن مایه نگرانی و تاسف است.»

ناتو تشکیل جلسه می‌دهد

نمایندگان پیمان آتلانتیک شمالی روز جمعه در بروکسل تشکیل جلسه خواهند داد تا درباره تصمیم واشنگتن برای خروج از معاهده آسمان‌های باز گفت‌وگو کنند.

نمایندگان کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز جمعه گرد هم خواهند آمد تا تصمیم آمریکا برای خروج از معاهده آسمان‌های باز که سابقه‌ای بیش از دو دهه دارد را بررسی کنند.

یک مقام ناتو به خبرگزاری «آناتولی» گفت که نمایندگان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی روز جمعه در مقر ناتو در بروکسل گرد هم خواهند آمد تا درباره آینده این توافق با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

این عضو ناتو در ادامه سخنانش با خبرگزاری آناتولی گفت: «تمام متحدان ناتو با این موضوع موافق هستند که کنترل تسلیحات، خلع سلاح و عدم اشاعه مشارکتی ضروری برای تحقق امنیت ائتلاف است.»

وی در ادامه توضیح داد که رهبران این ائتلاف نظامی پیشتر و در سال ۲۰۱۸ نگرانی خود از اجرای گزینشی این معاهده توسط روسیه را ابراز داشته‌اند.

این مقام ناتو در ادامه مدعی شد: «این امنیت ما را تضعیف می‌کند. ما نگران هستیم که روسیه پرواز بر فراز برخی مناطق ویژه را محدود کرده است.»

ابراز تاسف آلمان، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی

وزیر امور خارجه آلمان ضمن ابراز تأسف درخصوص تصمیم آمریکا برای خروج از معاهده آسمان باز گفت، واشنگتن توجیه درستی برای این اقدام ندارد.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه گفت، خروج آمریکا از معاهده آسمان باز مایه تأسف است.

به نوشته خبرگزاری «اسوشیتد پرس»، ماس در بیانیه‌ای اعلام کرد بابت خروج آمریکا از معاهده‌ای که «در ایجاد صلح و امنیت به‌خصوص در کل نیم‌کره شمالی دخیل است» ابراز تأسف می‌کند.

وزیر امور خارجه آلمان گفت: «قطعاً می‌بینیم که اجرای این معاهده از سوی طرف روسی طی چند سال اخیر با مشکلاتی مواجه بوده است. اما از دید ما، توجیهی برای خروج از آن نیست».

ماس افزود، همتایان وی در بریتانیا، فرانسه و لهستان نیز این نکته را بارها به واشنگتن گوشزد کرده‌اند و آلمان با همکاری کشورهای همسو تلاش خواهد کرد آمریکا را به تجدیدنظر در خصوص این تصمیم ترغیب کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه گفت، این کشور به همراه آلمان، بلژیک، اسپانیا، فنلاند، ایتالیا، لوکزامورگ، جمهوری چک و سوئد، در بیانیه‌ای مشترک آورده‌اند که معتقدند معاهده آسمان باز همچنان «مفید و کارامد» است.

به گفته این وزارتخانه، گرچه هنوز نگرانی‌هایی بابت اجرای کامل این معاهده از سوی روسیه وجود دارد، اما خروج آمریکا از آن مایه تأسف است.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در پاسخ به این اتهام‌زنی گفت: «کارشناسانی که اوضاع را رصد می‌کنند بر این باور هستند که واشنگتن از قبل تصمیمش (برای خروج از معاهده آسمان‌های باز) را گرفته است و به نظر ما هم بخشهای قابل ملاحظه‌ای از واقعیت در این گمانه‌زنی‌ها وجود دارد. ما هم بر اساس تماسهایمان با آمریکایی‌ها، کشورهای عضو ناتو و دیگر اعضای معاهده آسمان‌های باز به همین نتیجه رسیده‌ایم».

وزارت امور خارجه چین نیز در پیامی جداگانه بیان داشت: «چنین حرکتی بر روی امنیت و ثبات در مناطق مشخصی تأثیر منفی خواهد داشت. ما عمیقاً به‌خاطر این وضعیت متأسفیم».

***

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که قصد دارد از این معاهده خارج شود و روسیه را متهم به نقض مکرر این معاهده کرد.

 وزارت دفاع آمریکا نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که این کشور روز جمعه به صورت رسمی اعلامیه خروج از معاهده آسمان‌های باز را اعلام خواهد کرد.

وزارت دفاع آمریکا با اعلام این موضوع افزود: «روسیه به طور فزاینده‌ای از این پیمان برای پشتیبانی از تلاش‌های خود در راستای توجیه خصومت علیه همسایگان خود استفاده می‌کند و ممکن است که از این پیمان برای هدف قرار دادن نظامی آمریکا و متحدان استفاده کند.»

معاهده آسمان‌های باز در سال ۱۹۹۲ توسط آمریکا و متحدان ناتو و همچنین روسیه و دیگر کشورهای بلوک شوروی سابق امضا شد و از آن به عنوان مهمترین پارامتر در پایان دوران جنگ سرد یاد می‌شود.

این معاهده به کشورهای عضو اجازه می‌داد تا بر فراز دیگر کشورها پروازهای شناسایی نظامی انجام دهند تا بدین ترتیب اعتماد کشورها درباره هرگونه اقدام دیگر کشورها برای آماده شدن برای اقدام نظامی را افزایش دهد.

طبق این معاهده، بیش از ۱۵۰۰ پرواز با هدف افزایش شفافیت در مورد فعالیت‌های نظامی و کمک به نظارت بر کنترل تسلیحات و سایر توافقات در کشور‌های عضو این معاهده انجام شده است. همه کشور‌های عضو این معاهده موافقت کرده‌اند که تمام قلمرو‌های خود را برای پروازهای نظارتی در دسترس قرار دهند، اما روسیه بر برخی از مناطق خود همچنان محدودیت گذاشته است.

معاهده آسمان باز، سال ۲۰۰۲ بین ۳۴ کشور جهان به امضا رسید تا اعتماد میان آنها افزایش یابد و بتوانند پروازهای شناسایی را جهت جمع‌آوری اطلاعات درخصوص تحرکات نظامی یکدیگر انجام دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید