یک تحلیلگر مسائل آمریکا تشریح کرد

دلایل عدم دلجویی ترامپ از معترضان

کدخبر: ۳۴۰۷۴۲
اقتصادنیوز: علی بیگدلی، تحلیل‌گرمسائل امریکا در گفتگو با کانال تلگرامی عصرما به تحلیل وضعیت اعتراضات صورت گرفته در امریکا پس از انتشار گسترده فیلم های کشته شدن جرج فلوید به دست پلیس این کشور، پرداخت.
دلایل عدم دلجویی ترامپ از معترضان

به گزارش اقتصادنیوز بیگدلی تاکید کرد: با توجه به بسترهای اعتراضی که در امریکا به دلیل کرونا، بیکاری بیش از 30 میلیون نفر و تورم 12 درصدی مهیا شده بود و در کنار آن، نوعی نارضایتی در میان گروه های میانی و توده های مردم از گذشته نسبت به شکل حکومت، تضادها و تفاوت های موجود در شاکله جامعه شکل گرفته بود ( که بر اساس آن اقلیتی ثروتمند در برابر اکثریتی فقیر قرار گرفته و تضادها را بسیار عمیق کرده بود)؛ فضا به سمتی رفت که مردم به دنبال بهانه ای باشند تا نهفته های جامعه را آشکار کنند . بر همین اساس امریکا به شکلی در آمده که الان شاهدش هستید.

وی در ادامه افزود: این که موضوع این اعتراضات و معترضان تا چه حد برای ترامپ و حزب جمهوریخواه محق هستند و تا کجا ادامه می یابد و تا چه حد به انتظارات پاسخ داده می شود؛ نیازمند شناخت مناسب از جامعه امریکا است. در ایران کمتر شناخت درستی از جامعه امریکا وجود دارد. جامعه امریکا حتی در قانون اساسی هم نگاهش به ثروتمندان است. بنابراین بحث برابری آنگونه که ما انتظار داریم در آن مطرح نیست. چنانچه چند سال پیش جمعی سفید پوست در شمال امریکا به خیابان ها آمدند و با آنان که مدعی وجود تبعیض نژادی در امریکا بودند جنگ و جدل داشتند که شما نباید خواهان برابری و عدم تبعیض باشید. بخشی از جامعه امریکا این است. وقتی آقای اوباما به کاخ سفید رفت، تعدادی از سفید پوستان جلوی این مکان تجمع کردند و می گفتند کاخ سفید جای سیاهان نیست. 

این تحلیلگر مسائل امریکا با بیان اینکه بحث پذیرفتن یا نپذیرفتن سیاهان و حتی رنگین پوستان در جامعه امریکا بحث عمیق ارزشی، اخلاقی و حتی قانونی است؛ تصریح کرد: بنابراین خیلی سخت و سنگین است که مقامات برجسته امریکایی بخواهند این تعادل را میان همه افراد جامعه امریکا به وجود آورند. در امریکا همه آزاد هستند اما موضوع برابری در این کشور مساله پیچیده ای است و چنین چیزی در بسیاری موارد مطرح نیست. همین موارد موجب شد که این عقده های نهفته در میان سیاه پوستان و برخی از سفید پوستان فرودست جامعه با به دست آمدن بهانه ای یعنی کشته شدن یک سیاه پوست عامل اعتراضات گسترده خیابانی شود. 

وی در ادامه افزود: این اعتراضات به سرعت گسترش پیدا کرد اما می بینیم که ترامپ به راحتی اعلام می کند که به سرعت جلوی این اعتراضات را می گیرند و از نیروی ارتش نیز استفاده خواهند کرد و حتی در برخی مناطق حکومت نظامی اعلام کردند. اگر توجه داشته باشید در هیچ بخش از سخنان او دلجویی از معترضان انجام نمی گیرد و حتی سخن از اینکه با نمایندگان آنها به گفتگو یا مذاکره بپردازند (همانند آنچه مکرون در برابر جلیقه زردها انجام می دهد) به میان نمی آید. علتش این است که با این کار از سوی کاخ سفید یعنی آنها را به رسمیت شناخته اند که مغایر با مرامنامه حزب جمهوریخواه است. گروه های تندرو جمهوریخواه و تی پارتی ها که ترامپ هم از آن ها برخواسته است اصلا این افراد را حساب نمی کنند که بخواهند برای آنها دلسوزی یا از آنها دلجویی کنند و به مذاکره با آنها بپردازند. در جامعه امریکا این اختلافات و چنین نگاهی ، نهادینه شده است.

بیگدلی با بیان اینکه چنین تصوری که با رفتن ترامپ یا چنین اقداماتی اصل برابری در امریکا ایجاد شود، اشتباه است، تصریح کرد: با اظهارنظرات جدید آقای ترامپ به نظر می رسد امریکا در حال ورود به وضعیت حادی است که ممکن است با برخوردهای خشونت امیز گسترده همراه شود . این اتفاق برای امریکا بسیار زیان آور است و می تواند وجهه امریکا را در جهان تغییر دهد. البته این اتفاقات جدید نیست و در زمان مارتین لوتر کینگ هم چنین اعتراضاتی صورت گرفت و به همین دلیل سفیدپوستان او را ترور کردند. بنابراین مساله سیاه پوستان در امریکا مساله بسیار پیچیده و به نظر غیرقابل حلی می آید. بخشی از امریکاییها اصلا نمی پذیرند آنها از حق برابری برخوردار باشند. بنابراین احتمال اینکه کاخ سفید دست به اقدامات خشونت آمیز زند دور از ذهن نیست.

وی در ادامه افزود: در امریکا هم مانند ما این ادعا وجود داشته که همه حق اعتراض دارند اما نوع مقابله چگونه خواهد بود، و اگر خشونت شود چگونه مقابله می کنند بازهم همانند کشور ما مشخص نیست. همانند آن چه که در آبان 98 اتفاق افتاد نمی توان درباره نوع مقابله کاخ سفید با معترضان با قاطعیت نظر داد. قدرت وقتی ممکن است لطمه ببیند صاحب قدرت واکنش نشان خواهد داد. به هر حال باید این موضوع متوقف شود و امریکا نمی تواند با این وضعیت و در شرایطی که با بحران کرونا و بیکاری گسترده هم روبرو است کار خود را ادامه دهد.

این تحلیلگر مسائل امریکا درباره آثار این اعتراضات بر انتخابات 2020 امریکا گفت: من بارها در مصاحبه هایم گفته ام که حزب جمهوریخواه و طرفداران ترامپ در نتیجه چنین رویدادهایی رایشان چندان دچار سیالیت نمی شود.به عبارتی حزب جمهوریخواه از میزان ثابتی از رای برخوردار است. این میزان بین 40 تا 45 درصد آرا است. بنابراین بسیار سخت است که در چنین شرایطی بپذیریم به حجم آرای ترامپ لطمه ای وارد شده است؛ چنانچه یکی از مشاوران ترامپ با قاطعیت از برخورد تند با معترضان دفاع می کرد. تنها چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد درباره گروه های میانی جامعه و حزب مستقل هاست که اگر به سمت دموکرات ها بروند باعث بر هم خوردن تعادل برای حزب جمهوری خواه می شوند. بنابراین پیش بینی برای انتخابات امریکا از زمان فعلی بسیار سخت است و مسائل بسیاری ممکن است رخ دهد اما در زمان کنونی آرای سیال به ضرر جمهوریخواه ها به سمت دموکرات ها سوق پیدا کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید