میزان تاثیر سیاه‌پوستان در انتخابات 2020 آمریکا

کدخبر: ۳۴۱۵۱۵
سیاه‌پوستان در انتخابات آمریکا می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای را در مهمان بعدی کاخ سفید بازی کنند؟
میزان تاثیر سیاه‌پوستان در انتخابات 2020 آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، «خوان ویلیامز» تحلیلگر در نیویورک‌تایمز نوشت:

برخی رای‌دهندگان در آمریکا معتقدند رای دادن شیوه‌ای برای ایجاد تغییر نیست. آنها می‌گویند همواره به آنها گفته می‌شود برای ایجاد تغییر رای‌ دهید، آنها هم همواره رای می‌دهند، اما تغییری رخ نمی‌دهد. اما به‌نظر می‌رسد این بار وضعیت تغییر کرده است. سیاه‌پوستان آمریکایی نباید امید خود را از دست بدهند، زیرا رای سیاهان مسلما در این انتخابات بسیار تعیین‌کننده است یعنی تاکنون تا این اندازه بر سرنوشت انتخابات تاثیر گذار نبوده است. در انتخابات ماه نوامبر رای سیاهان اثرات تعیین‌کننده‌ای دارد. اگر سیاهان به جوبایدن رای نداده بودند او اکنون باید دوران بازنشستگی را می‌گذراند، اما اکنون او نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری است.

در انتخابات ماه نوامبر تعداد سیاه‌پوستانی که در ایالت‌های مهم یعنی پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند عامل تعیین‌کننده برای نتیجه انتخابات خواهد بود. این به آن معناست که رای‌دهندگان سیاه‌پوست که ۱۲ درصد رای‌دهندگان را تشکیل می‌دهند رئیس‌جمهور بعدی را انتخاب می‌کنند. جو بایدن در انتخابات مقدماتی در کارولینای جنوبی به راحتی و با حمایت سیاهان به پیروزی رسید.

دلایل گوناگونی برای طرفداری رای‌دهندگان سیاه‌پوست از جوبایدن وجود دارد. او دوران طولانی در کمیته قضایی مجلس سنا حضور داشت و اقداماتی که در آن دوران انجام داد مورد ستایش سیاه‌پوستان است. از سوی دیگر اقدامات وی پس از رکود در زمینه اختصاص بودجه حمایتی و تصمیماتی که در زمینه اجرای برنامه بیمه همگانی در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما انجام داد مورد توجه سیاه‌پوستان است و نیز جوبایدن معاون نخستین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا بود.

اما بدون شک شکست دادن ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر در صدر فهرست انگیزه‌های سیاه‌پوستان برای رای دادن به جو‌بایدن قرار دارد. این واکنشی است که از ترس ناشی می‌شود، ترس از نژادپرستی، نژادپرستی که هر روز نمونه‌های آن در خیابان‌ها مشاهده می‌شود. سیاه‌پوستان این تبعیض‌ها را می‌بینند و مشاهده می‌کنند که رئیس‌جمهور هیچ اقدامی برای متوقف کردن آن انجام نمی‌دهد.

برخلاف تصویری که رسانه‌ها درباره جنبش «زندگی سیاهان اهمیت دارد» ارائه کرده‌اند، ۴۳درصد رای‌دهندگان سیاه‌پوست میانه‌رو هستند و ۲۵ درصد محافظه کار محسوب می‌شوند. روسیه به اثرگذاری رای‌دهندگان سیاه‌پوست در انتخابات واقف بود و بنا به گزارش کمیته اطلاعاتی سنا درباره دخالت‌های روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا، هیچ گروهی به اندازه سیاه‌پوستان هدف اقدامات روسیه قرار نگرفت. روسیه مایل بود هواداری سیاهان از هیلاری کلینتون کاهش یابد و نیز این کشور تلاش کرد شکاف بین سفیدپوستان و سیاه‌پوستان را عمیق‌تر کند تا میزان حضور رای‌دهندگان سفیدپوست در پای صندوق‌های رای افزایش یابد و بر رای حزب جمهوری‌خواه افزوده شود.

به‌نظر می‌رسد این استراتژی موفق بوده است. در انتخابات سال ۲۰۱۶ میزان حضور رای‌دهندگان سفید پوست افزایش و میزان حضور رای‌دهندگان سیاه‌پوست در پای صندوق‌های رای برای نخستین بار در بیست سال گذشته کاهش یافت. ترامپ نیز به اثرگذاری آرای سیاه‌پوستان واقف است. امروزه او تمام تلاش خود را می‌کند تا حضور سیاه‌پوستان در انتخابات ماه نوامبر کاهش یابد. هدف اول او این است که بیش از 8 درصد آرای سیاه‌پوستان را به خود اختصاص دهد. در انتخابات سال ۲۰۱۶ 8‌درصد سیاه‌پوستان به ترامپ رای داده بودند. اما اگر نتواند چنین کاری کند، ترجیح می‌دهد میزان حضور رای‌دهندگان سیاه‌پوست کاهش یابد. بیش از سه سال از استقرار ترامپ در کاخ سفید می‌گذرد و ۶۵‌درصد سیاهان معتقدند این دوره برای آنها بسیار بد بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید