روش‌های برطرف کردن سیاهی دور چشم

کدخبر: ۳۴۱۸۱۱
اقتصادنیوز: افراد اغلب فکر می‌کنند که حلقه‌های تیره‌ی دور یا زیر چشم ناشی از خستگی و کمبود خواب است. اگرچه این‌ها می‌توانند یکی از دلایل آن باشند، اما دلایل دیگری نیز برای تیرگی زیر چشم‌ها وجود دارد، مانند آلرژی یا روند پیری طبیعی.
روش‌های برطرف کردن سیاهی دور چشم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از برنا؛ دایره های تیره زیر چشم بسته به رنگ پوست ممکن است بنفش یا آبی تا قهوه ای تیره یا سیاه به نظر برسند. این حلقه ها به ندرت دلیلی برای نگرانی دارند؛ اما ممکن است افراد بخواهند آن ها را به دلیل زیبایی ظاهری کاهش دهند. در بعضی موارد، دایره های تیره زیر چشم می تواند نشان دهنده نیاز به تغییر در شیوه زندگی باشد، مانند بهبود عادات خواب یا رژیم غذایی.

علل و عوامل خطر

ناحیه زیر چشم به دلیل رگ های خونی منقبض شده ناشی از هایپرپیگمنتیشن (تیرگی یا لکه های پوستی) یا نازک شدن پوست اطراف چشم می تواند تیره تر به نظر برسد.

تمام دلایل ایجاد این دایره های تیره در زیر چشم شامل موارد زیر است:

. کمبود خواب یا عادت های بد خوابیدن

. آلرژی، ازجمله تب یونجه

. هایپرپیگمنتیشن (زمانی اتفاق می افتد که بدن ملانین بیشتری تولید می کند)

. کاهش سطح بافت چربی در اطراف چشم

. نازک شدن پوست زیر چشم

. کم خونی ناشی از کمبود آهن

. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

. مالیدن مکرر چشم ها

. افزایش سن

. سیگار کشیدن

. ارثی و ژنتیکی

. بیماری های تیروئیدی

. کمبود آب بدن

. درماتیت

. قطره های چشمی درمان گلوکوم (آب سیاه) مانند بیماتوپروست

احتمال ایجاد حلقه های تیره رنگ زیر چشم با برخی عوامل افزایش می یابد، ازجمله:

گذاشتن کمپرس سرد بر روی چشم ها می تواند عروق خونی را منقبض کرده و ظهور حلقه های تیره را کاهش دهد. برای کمپرس سرد می توانید از شیر خنک نیز استفاده کنید

نژاد غیر سفید: حلقه های تیره در افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند بیشتر دیده می شود و بیشتر از افراد سفیدپوست روی افراد رنگی اثر می گذارد. تصور می شود این ریسک فاکتور به دلیل تغییرات رنگ دانه ای باشد.

ژنتیک: حلقه های تیره می توانند ارثی باشند. تحقیقات نشان داده است که اگر شخصی دایره های تیره ای زیر چشم خود داشته باشد، این مورد در برخی دیگر از اعضای خانواده اش نیز ظاهر می شود.

درمان های خانگی

ممکن است افراد با درمان های خانگی ساده بتوانند بروز حلقه تیره رنگ زیر چشم را کاهش دهند. اگرچه برخی از این راه حل ها از نظر علمی اثبات نشده اند، اما ارزش آن را دارند که امتحان شوند؛ زیرا بسیاری از آن ها ارزان هستند و عوارض جانبی ندارند.

شکلات تلخ غنی از فلاونول است که به افزایش جریان خون کمک می کند. مصرف روزانه حدود 30 گرم از آن و مصرف غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی سالمون و گردو می توانند جریان خون به پوست را بهبود بخشند.

افراد باید اطمینان حاصل کنند که هر شب خواب کافی داشته باشند تا به کاهش یا جلوگیری از ایجاد حلقه های تیره رنگ کمک کند. بالاتر قرار دادن سر روی بالش های بلندتر ممکن است به کاهش حلقه های تیره رنگ و تورم اطراف چشم کمک کند. بهتر است برای روبالشی ها از پارچه های لطیف و ضدحساسیت استفاده شود.

قرار دادن برش های خیار بر روی چشم می تواند باعث تسکین خستگی چشم ها شده و تورم را کاهش دهد. مقدار آب زیاد و ویتامین C خیار به تغذیه و مرطوب کردن پوست کمک می کند. خیار همچنین حاوی سیلیس است که برای داشتن بافتی سالم ضروری است.

سیب زمینی حاوی ویتامین C، یک آنتی اکسیدان شناخته شده برای درمان سرطان، سرماخوردگی و بیماری های چشمی است. آنتی اکسیدان ها سلول های آسیب دیده پوست را ترمیم می کنند و تولید ملانین پوست که یکی از دلایل لکه های تیره است را کاهش می دهند. پس از پوست کردن سیب زمینی و شستشوی کامل آن، سیب زمینی ها را برش داده و آن ها را روی چشم قرار دهید.

گلاب

مطالعات ثابت کرده اند گلاب یک محصول ضدالتهابی است که باعث نرمی، طراوت و از بین رفتن قرمزی پوست می شود. هنگامی که گلاب به رژیم زیبایی روزانه و شبانه شما اضافه شود، می تواند دایره های تیره ی زیر چشم را از بین ببرد. پنبه ای را با گلاب خیس کرده و آن را مستقیم روی پلک های بسته ی خود قرار دهید و استراحت کنید.

کمپرس سرد

گذاشتن کمپرس سرد بر روی چشم ها می تواند عروق خونی را منقبض کرده و ظهور حلقه های تیره را کاهش دهد. برای کمپرس سرد می توانید از شیر خنک نیز استفاده کنید. اسیدلاکتیک موجود در شیر به از بین بردن چین و چروک، تمیز کردن منافذ و ترمیم پوست به عنوان لایه بردار کمک می کند.

چای های کیسه ای

تی بگ ها یا همان چای های کیسه ای می توانند به کاهش حلقه های تیره رنگ و پف زیر چشم کمک کنند. کافئین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و گردش خون در اطراف چشم ها را تحریک می کند.

بدین منظور فرد می تواند دو کیسه چای را در آب جوشانده و قبل از اینکه خنک شود آن ها را روی هر چشم قرار دهد. گذاشتن چای کیسه ای جوشیده شده ابتدا در یخچال و سپس استفاده از آن می تواند یک اثر خنک کننده نیز روی چشم ها داشته باشد. بدین منظور می توان از چای های کیسه ای سیاه، سبز یا گیاهی استفاده کرد.

ماساژ صورت

گردش خون ضعیف در اطراف چشم می تواند باعث ظهور حلقه های تیره شود، بنابراین ماساژ ملایم صورت در اطراف ناحیه چشم می تواند به بهبود گردش خون کمک کند.

یکی از روغن های خوب برای ماساژ ملایم صورت روغن نارگیل است که حاوی غلظت بالایی از اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه است. این اسیدهای چرب می توانند با کاهش التهاب و افزایش گردش خون از ایجاد تیرگی زیر چشم جلوگیری کنند. قبل از اینکه به رختخواب بروید، به مدت 30 ثانیه روغن نارگیل خالص با دمای اتاق که با روش فشار سرد تهیه شده است را روی صورتتان ماساژ دهید. برای دیدن نتایج ممکن است چند هفته وقت لازم باشد.

محصولات مراقبت از پوست آنتی اکسیدانی

کرم های صورت و محصولات زیر چشم که حاوی آنتی اکسیدان هستند می توانند به کاهش ظهور حلقه های تیره کمک کنند. ویتامین های E و C آنتی اکسیدان هایی هستند که به درمان این دایره های تیره کمک می کنند.

آرایش صورت

اگرچه آرایش باعث اصلاح حلقه های تیره نمی شود، اما ممکن است برخی افراد بخواهند از کانسیلرهای زیر چشم برای اهداف زیبایی استفاده کنند.

درمان های پزشکی و دارویی

اگر با روش های خانگی از حلقه های تیره زیر چشمتان خلاص نشدید، می توانید برای مشاوره در مورد درمان پزشکی، به پزشک یا متخصص پوست خود مراجعه کنید.

گزینه های درمانی شامل موارد زیر است:

کرم های موضعی

کرم های سفیدکننده می توانند به کاهش هایپرپیگمنتیشن (تیرگی یا لکه های پوستی) کمک کنند. این ها شامل موارد زیر هستند:

. هیدروکوئینون

. ترتینوئین

. ترکیبی از هر دو

برای این که اثر هیدروکوئینون مشاهده شود شاید لازم باشد حداقل 3 ماه از آن استفاده شود.

اسید کوژیک

گزارش های موردی توضیح می دهد که اسید کوژیک (اسید کوجیک) در درمان حلقه های تیره دور چشم مؤثر است. کوژیک اسید یک محصول طبیعی است که از دو نوع قارچ حاصل می شود. با این حال، این مهم است که بدانید عوارض جانبی اسید کوژیک می تواند شامل درماتیت تماسی و قرمز شدن پوست باشد.

آزلائیک اسید

افراد ممکن است از اسید آزلائیک برای درمان هایپرپیگمنتیشن زیر چشم ها استفاده کنند و استفاده از آن در طولانی مدت بی خطر است.

ویتامین C موضعی

یک مطالعه به بررسی اثرات لوسیون ویتامین ث 10٪ در درمان حلقه های تیره رنگ زیر چشم به مدت بیش از 6 ماه پرداخت. نتایج نشان داد که لوسیون در روشن کردن تیرگی های زیر چشم مؤثر بود.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری های شیمیایی با استفاده از اسیدهای آلفا هیدروکسی، مانند اسید گلیکولیک، می توانند به روشن شدن هایپرپیگمنتیشن زیر چشم ها کمک کنند.

برای نتیجه گیری بهتر افراد می توانند از لایه بردارهای شیمیایی در ترکیب با کرم های موضعی استفاده کنند.

استفاده از لیزر

لیزردرمانی می تواند یک درمان مؤثر برای حلقه های تیره رنگ باشد. روش های لیزری کمتر تهاجمی، مانند لیزرهای پالس رنگی یا لیزرهای دیودی می تواند احتمال خطر جای زخم یا سایر عوارض جانبی احتمالی را کاهش دهند.

پرکننده ها

اگر نازک شدن پوست یا از بین رفتن بافت چربی باعث ایجاد حلقه های تیره در زیر چشم ها شده باشد، پرکننده ها می توانند انتخاب خوبی باشند. در این روش پلاسمای غنی از پلاکت یا ژل اسید هیالورونیک به ناحیه زیر چشم تزریق می شود.

عمل جراحی

یک نوع جراحی به نام بلفاروپلاستی می تواند حلقه های تیره ای که ناشی از رسوب چربی یا پوست اضافی در اطراف چشم هاست، را از بین ببرد.

ناحیه زیر چشم بسیار ظریف است و مردم همیشه باید درباره عوارض جانبی احتمالی آن با پزشکشان بحث و گفتگو کنند. علاوه بر این، کسانی که می خواهند این جراحی را انجام دهند باید اطمینان حاصل کنند که فقط یک متخصص پوست و موی معتبر و مجرب این کار را برایشان انجام دهد.

در نهایت این که اگر فردی داروهای خاصی، مانند بیماتوپروست را برای گلوکوم مصرف می کند، باید بداند که پس از قطع مصرف دارو، دایره های تیره از بین خواهند رفت.

پیشگیری

افراد می توانند با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی از بروز حلقه های تیره رنگ در اطراف چشم هایشان پیشگیری کنند:

خواب کافی و کاهش استرس: محققان دریافتند که استرس باعث افزایش بروز حلقه های تیره رنگ زیر چشم ها می شود، در حالی که استراحت و داشتن عادت های سالم در زندگی موجب کاهش آن می شود.

محافظت از چشم در برابر آفتاب: استفاده از عینک آفتابی محافظ در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید یا UV که اطراف چشم را می پوشاند و استفاده از کرم ضد آفتاب در اطراف چشم، می تواند به جلوگیری یا کاهش سیاهی زیر چشم کمک کند. در واقع یکی از دلایل ایجاد حلقه های تیره قرار گرفتن در معرض آفتاب است؛ زیرا خورشید باعث می شود بدن ملانین بیشتری تولید کند.

ترک سیگار و الکل: سیگار کشیدن و مصرف الکل می توانند روند پیری بدن را تسریع کنند و احتمال ایجاد حلقه های تیره زیر چشم را افزایش دهند.

پرهیز از مصرف زیاد نمک: مصرف روزانه مقدار کمی نمک برای یک رژیم غذایی سالم ضروری است؛ اما زیاده روی در تنقلات پر از سدیم اثرات منفی بر بدن دارد. مصرف زیاد نمک و ننوشیدن آب کافی بدنتان را دهیدراته می کند که خشکی پوست و پف کردن فقط برخی از عوارض آن است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک