چرا سالمندان تهرانی از کرونا در امان ماندند؟

کدخبر: ۳۴۱۹۵۸
اقتصادنیوز : به گفته مدیر کل بهزیستی استان تهران، اقدامات به موقع این سازمان باعث کاهش تعداد فوتی‌های سالمندان در زمان شیوع ویروس کرونا شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از میزان ،امین شاهرخی گفت: سازمان بهزیستی بسیار زودتر از انتشار ویروس در کشور، فعالیت پیشگیرانه خود را آغاز کرد؛ زیرا مجموعه‌های اقامتی بسیاری زیر نظر ما فعالیت می‌کنند و ما بر اساس تجربه‌های پیشین خود برای جلوگیری از انتشار این بیماری، کمیته‌ای به عنوان «پیشگیری از بیماری‌های واگیر دار» در سازمان بهزیستی ایجاد کرده ایم.

وی افزود: وظیفه این کمیته در زمان شیوع بیماری‌های مختلف مانند آنفولانزا در برخی فصول سال، تدوین پروتکل‌های لازم برای جلوگیری از انتشار بیماری در مراکز بهزیستی و نظارت بر رعایت اصول بهداشتی است.

مدیر کل بهزیستی استان تهران اظهار کرد: پس از انتشار ویروس کرونا در شهر ووهان، همکاران ما در این کمیته احتمال فراگیر شدن این ویروس در کشور را نظر قرار داده؛ بنابراین دستورالعمل‌های لازم در ۱۵ بهمن ماه به مراکز سراسر کشور ابلاغ شد.

مدیر کل بهزیستی استان تهران درباره تعداد سالمندان گفت: حدود ۱۰۰ مرکز در تهران به نگهداری سالمندان می‌پردازند و ۵ هزارو ۷۲ نفر در این مراکز اقامت دارند.

وی درباره اقدامات انجام شده ادامه داد: در تمام مراکز، ملاقات‌های غیرضروری، ترخیص و پذیرش جدید لغو شد. همچنین جابه جایی مددجویان و طبخ غذا با نظارت کامل انجام شد و دیگر هیچ تجمعی حتی برای غذاخوردن صورت نگرفت.

 شاهرخی درباره حمایت مالی از مددجویان گفت: پس از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور، به حساب تمامی مددجویان بهزیستی که نزدیک به یک میلیون نفر در کشور هستند، مبلغ ۳۵ هزار تومان برای تهیه ماسک، دستکش و اقلام بهداشتی و ضدعفونی واریز شد.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی بیان کرد: همچنین صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، اقلام بهداشتی برای ما ارسال کرد که این اقلام در مرکز کهریزک توزیع شد.

وی با اشاره به قدردانی ریاست جمهوری برای حمایت و تکریم سازمان بهزیستی از میانسالان ادامه داد: در کشور ما بر خلاف بسیاری از کشورها، میانسالان نیز مورد حمایت قرار گرفتند.

مدیر کل بهزیستی استان تهران درباره اقدامات انجام شده گفت: مستمری سالمندان به حساب مراکز واریز می‌شود، پس از شیوع ویروس برای حمایت بیشتر مراکز از مددجویان، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر فرد برای مراکز واریز شد.

شاهرخی با اشاره به آمار فوت سالمندان اظهار کرد: آمار مرگ و میر در مراکز نگهداری از بهزیستی استان تهران کاسته شد. به طوریکه آمار مرگ و میر در اسفند ۹۷ و اسفند ۹۸ هیچ تغییری نداشت. همچنین در فروردین ماه نیز این آمار همانند سال‌های گذشته بود و کرونا در آن هیچ تاثیری نگذاشته بود و حتی کاهش نیز داشته بود، زیرا در این دوره حمایت‌ها و رعایت نکات بهداشتی افزایش یافته بود.

وی ادامه داد: در بین ۱۶ شهرستان استان تهران، تنها ۸ شهرستان گزارش آلودگی به ویروس کرونا داشتند؛ به این معنا که ممکن است این افراد تنها علائمی که مانند آنفولانزا است را داشته باشند، اما جواب تست کرونای کسی در مراکز ما مثبت نشد، بنابراین با اقدامات به موقع احتمال شیوع ویروس کاهش یافت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید