مخالفت جمهوری‌خواهان با طرح نظامی ترامپ در آلمان

کدخبر: ۳۴۱۹۹۳
اقتصادنیوز؛ 22 نماینده جمهوری‌خواه در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به ترامپ، از طرح کاخ سفید برای کاهش نیروهای آمریکایی در آلمان ابراز نارضایتی کردند.
مخالفت جمهوری‌خواهان با طرح نظامی ترامپ در آلمان

شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» گزارش داد «مک تورنبری» ارشدترین عضو جمهوری‌خواه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا به همراه ۲۱ نماینده جمهوری‌خواه دیگر از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواسته‌اند به کاهش قابل توجه تعداد نیروها در آلمان دست نزند.

این قانون‌گذاران در نامه مذکور نوشتند: به شدت معتقدیم که متحدان ما در ناتو از جمله آلمان باید در تلاش‌های دفاعی بیشتر مشارکت کنند.

آن‌ها در ادامه مدعی شدند: در اروپا تهدیدهای روسیه کاهش نیافته و معتقدیم نشانه‌های کاهش تعهد آمریکا به ناتو باعث تجاوز و فرصت‌طلبی بیشتر روسیه خواهد شد. علاوه بر این اعمال محدودیت کلی در تعداد نیروها، ما را از انجام تمریناتی که برای آموزش و آمادگی نیروهایمان و متحدانمان ضروری است، محروم می‌کند.

گرچه مقامات نظامی آمریکا پیش از این کاهش نیرو در آلمان را مورد بررسی قرار داده بودند، اما تعدادی از آن‌ها و همچنین تعدادی از مقامات ناتو به سی‌ان‌ان گفتند میزان این کاهش و زمان اعلام آن غیرمنتظره بود.

این اولین بار نیست که ترامپ با جمهوری‌خواهان کنگره بر سر مسائل نظامی به اختلاف برمی‌خورد. پیش از این تصمیم وی در خصوص کاهش نظامیان آمریکا در افغانستان یا خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه مورد انتقاد آن‌ها قرار گرفته بود.

این نامه بعد از آن ارسال شد که هفته گذشته یک مقام نظامی به شبکه سی‌ان‌ان گفت کاخ سفید خواستار کاهش چشمگیر نیروهای نظامی آمریکا در آلمان شده است. این مقام گفت که تعداد دقیق این کاهش مشخص نیست اما فعلاً کاهش احتمالی ۹ هزار و ۵۰۰ نفر در دستور کار قرار دارد. دستور رسمی برای انتقال این نیروها هم هنوز صادر نشده اما انتظار می‌رود بزودی اعلام شود.

هم‌اکنون ۳۴ هزار نیروی نظامی آمریکا در آلمان مستقر هستند. ترامپ از آلمان به دلیل بی‌توجهی به پرداخت سهمش در تامین بودجه دفاعی ناتو انتقاد می‌کند.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان روز یکشنبه در توضیح کاهش نیروهای آمریکایی از این کشور در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی گفت: «قدردان همکاری‌های انجام شده با آمریکا ظرف چند دهه گذشته هستیم. این [همکاری‌ها] به سود هر دو کشور است».

وزیر امور خارجه آلمان سپس ضمن ابراز تأسف بابت خروج بخشی از نیروهای آمریکایی از این کشور گفت: «ما شرکای نزدیکی در اتحاد فرا آتلانتیک هستیم اما [روابط ما] پیچیده است».

«پیتر بِیِر» هماهنگ‌کننده روابط فرا آتلانتیک در وزارت خارجه آلمان نیز تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن تعداد زیادی از نظامیان خود از آلمان را «غیرقابل قبول» دانست.

گفته می‌شود دولت آمریکا به آلمان درباره تصمیم خود برای کاهش سربازان آمریکایی خبر نداده است. به نوشته روزنامه آلمانی «اشپیگل»، با توجه به اهمیت این تصمیم، این اقدام می‌تواند تحریک‌آمیز تلقی شود.

«کرمپ کارن‌باوئر» وزیر دفاع آلمان گفت تاکنون از سوی واشنگتن تأییدیه‌ای در خصوص نیروهای آمریکایی از این کشور دریافت نشده است.

وی افزود: «واقعیت این است که حضور نیروهای آمریکایی در آلمان به سود امنیت کل اتحاد ناتو و همچنین امنیت آمریکا است. این بنیانی است که همکاری‌های ما حول آن انجام می‌گیرند».

پیش از این، «ریچارد گرنل»، سفیر سابق آمریکا در آلمان که اخیراً از سمتش استعفا کرد با مطرح کردن این گلایه که دولت آلمان به اندازه کافی برای بودجه نظامی خود هزینه نمی‌کند خواستار کاهش نظامیان آمریکا در این کشور اروپایی شده بود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید