گلوبال تایمز: خروج نظامی آمریکا از آلمان، نظم امنیتی اروپا را تغییر می‌دهد

کدخبر: ۳۴۲۰۹۹
اقتصادنیوز: نشریه گلوبال تایمز طی گزارشی تاکید کرد که خروج نظامیان آمریکا از آلمان موجب تغییر نظام امنیتی در اروپا خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اختلاف نظر بین آمریکا و آلمان در رابطه با هزینه‌های نظامی و سایر مسائل امنیتی در حال افزایش است. یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه گفت که دونالد ترامپ به ارتش آمریکا دستور داده تا ۹۵۰۰ سرباز این کشور را از آلمان خارج کند. در پی این عقب‌نشینی نظامی، روابط واشنگتن و برلین دچار ضعف خواهد شد و تبعات آن دامن آلمان را خواهد گرفت.

گلوبال تایمز در گزارش خود، در این‌ باره تاکید می‌کند که عقب‌نشینی نظامی آمریکا از آلمان قطعا به تغییر نظم امنیتی در اروپا منجر خواهد شد.

هر چند که آلمان از گذشته دور، اتحاد با ناتو و مخصوصا آمریکا را امری مهم برای امنیت کشور خود می‌دانسته، پس از روی کار آمدن ترامپ این اتحاد هم متزلزل شده است.

 از زمان ریاست جمهوری ترامپ، روابط آمریکا با آلمان همچون قبل عمیق نیست. برخی از تحلیلگران معتقدند که ترامپ نسبت به آنگلا مرکل حس خوبی ندارد و او را در حوزه نظری مخالف خود می‌داند. مرکل از هر آنچه ترامپ از آن تنفر دارد، حمایت می‌کند. چند جانبه گرایی و حقوق بین الملل از جمله این مسائل است.

طبق نظرسنجی «Pew Research» در سال ۲۰۱۹، تنها ۱۳ درصد آلمانی‌ها به ترامپ اعتماد دارند و ۴۵ درصد از آن‌ها بر این باورند که پایگاه‌های آمریکا برای امنیت ملی آلمان از اهمیتی برخوردار نیستند. تنها ۱۵ درصد مدعی‌اند که نیرو‌های آمریکایی بسیار مهم هستند. بر اساس یک بررسی دیگر «Pew Research» که در مارس ۲۰۲۰ منتشر شده تنها ۳۴ درصد از آلمانی‌ها می‌گویند که روابط آمریکا و آلمان خوب است.

در سال‌های اخیر، تعداد سربازان آمریکایی مستقر در آلمان بطور چشمگیری کاهش پیدا کرده‌ است. شمار نظامیان آمریکایی حاضر در آلمان از ۷۲ هزار نفر در سال ۲۰۰۶ به حدود ۳۴ هزار نظامی رسیده است.

این گزارش در بخش دیگری تاکید می‌کند که چشم انداز پیچیده امنیت جهانی به طور فزاینده‌ای در حال تغییر است و واشنگتن در حال بازتنظیم  تمرکز استراتژیک خود است. همزمان دولت مرکل نیز تلاش دارد تا اتکای خود به آمریکا در حوزه امنیت را کاهش دهد و در حال بازنگری در سیاست‌های امنیتی و دفاعی خود است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید