کارشکنی برایان هوک در تبادل زندانی ایران و آمریکا

کدخبر: ۳۴۲۱۵۷
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران از تلاش برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا برای کارشکنی در تبادل اخیر زندانیان بین دو کشور سخن گفت.
کارشکنی برایان هوک در تبادل زندانی ایران و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز ، موسوی در گفت‌وگویی با روزنامه « صبح نو» گفته است: در جریان تبادل زندانیان ایران و آمریکا ما تلاش کردیم تا آمریکایی‌ها، بهانه‌های جدیدی پیدا نکنند و از سویی، متاسفانه شاهد کارشکنی‌هایی از سوی آنها بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت:"  به هر حال این اقدامات [تلاش برای آزادی ایرانیان در بند آمریکا] هم در گذشته و هم دو مورد اخیر، با مساعی دولت سوئیس و سفیر سوئیس در تهران به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران انجام شد. آنها [دولت سوئیس] تلاش ‌کردند و ما قدردان تلاش‌های آن‌ها بودیم و هستیم که باعث ‌شدند هموطنان و دانشمندان ایرانی که برای مردم ایران، عزیز هستند، به وطن و به خانواده شان بازگردند.

وی در بخش دیگری از مصاحبه با روزنامه « صبح نو» اظهار داشت: "ما تلاش کردیم تا آمریکایی‌ها، بهانه‌های جدیدی پیدا نکنند و از سویی، متاسفانه شاهد کارشکنی‌هایی از سوی آنها بودیم. حتی آقای برایان هوک که مثلا مسوول این کار[تبادل زندانیان] بود، تلاش می‌کرد تا زندانیان ایرانی و حتی همین شهروند آمریکایی یعنی آقای وایت، آزاد و مبادله نشوند.

آنطور که من اطلاع دارم، آقای وایت هم سرطان داشت و هم ایدز و حتی اخیرا، یک بار، کرونا هم گرفته بود. به همین خاطر دستگاه‌های مختلف ما از جمله قوه قضاییه، نیروهای امنیتی و وزارت امور خارجه، از باب مسائل انسانی سعی ‌کردند تا آقای وایت پس از ابتلا به کرونا، آزاد شود.- آقای وایت چون آشنایی در ایران نداشت، به همین دلیل سفارت سوئیس او را نگهداری می‌کرد تا اینکه مقدمات آزادی او فراهم شد.

ما آقای وایت با این وضعیتی که داشت، را دادیم چون حتی خود آمریکایی‌ها تمایلی به آزادی او نداشتند و در پی این بودند که او در ایران از دنیا برود و بتوانند از این وضعیت سوءاستفاده کنند و در ازای آن، دو نفر از دانشمندان برجسته و متخصص کشورمان را به آغوش کشور بازگرداندیم.

وایت یک روز پس از آزادی سیروس عسگری ، دانشمند ایرانی که در سال 2017 به اتهام نقض تحریم های ایالات متحده علیه ایران در آمریکا بازداشت شده بود ، آزاد گردید. مقامات آمریکایی همچنین دکتر مجید طاهری را که قبلاً به نقض تحریم های ضد ایرانی متهم شده  و 16 ماه زندانی بود ، آزاد کردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید