کشف نشانه های جدید بیماری کرونا

کدخبر: ۳۴۲۷۸۹
اقتصادنیوز :‌بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ علاوه بر مشکلات تنفسی، نشانه‌های عصبی را نیز تجربه می‌کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ، حدود نیمی از بیماران مبتلا به کروناویروس، نشانه‌های عصبی از جمله روان‌آشفتگی، دشواری در تمرکز، از دست دادن حس بویایی و چشایی، تشنج، سکته و ضعف را تجربه می‌کنند.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که کووید- ۱۹، چیزی بیش از یک بیماری عفونی تنفسی است. این بیماری سیستم عصبی بیمار مانند مغز، نخاع و عصب‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دکتر "ایگور کورالنیک"(Igor Koralnik)، استاد عصب‌شناسی "دانشگاه نورث‌وسترن"(NU) و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: آگاهی در این مورد، موضوع مهمی برای عموم مردم و پزشکان به شمار می‌رود زیرا عفونت ناشی از کروناویروس می‌تواند پیش از تب، سرفه یا مشکلات تنفسی، با نشانه‌های عصبی آغاز شود. برخی از نشانه‌های دیگر عصبی در بیماران مبتلا به کووید- ۱۹، سردرد، کاهش هوشیاری و درد عضله هستند.

تاثیر کووید-۱۹ بر سیستم ایمنی، موضوعی امکانپذیر است زیرا ویروسی که ریه‌ها و قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد، موجب دشواری در رسیدن اکسیژن کافی به مغز می‌شود. این موضوع می‌تواند به بروز سکته در برخی از بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ بیانجامد.

به گفته پژوهشگران این پروژه، ممکن است کروناویروس مستقیما بر مغز اثر بگذارد و واکنش سیستم ایمنی نسبت به آن می‌تواند به التهابی منجر شود که به مغز و عصب‌ها آسیب می‌رساند.

این پژوهش، به توضیح موضوعی کمک می‌کند که مورد توجه بسیاری از پزشکان، بیماران و افراد فعال در حوزه سلامت روان است. این موضوع، میزان پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت کووید- ۱۹ و پایداری آنها است.

این پژوهش نشان می‌دهد که حدود ۶۵ درصد بیماران مبتلا به کووید- ۱۹، روان‌آشفتگی را تجربه می‌کنند. روان‌آشفتگی، عارضه‌ای است که می‌تواند توهم، هذیان، تحریک‌پذیری و تغییرات شناختی دیگری را به همراه داشته باشد. بیماران بستری شده مبتلا به کووید- ۱۹، ممکن است اضطراب و وحشت‌زدگی را نیز تجربه کنند.

هنوز برای گفتن این موضوع زود است که آیا پیامدهای عصبی پایدار هستند و پایداری آنها تا چه مدتی است اما کورالینک و همکارانش سعی دارند تا با بررسی افراد نجات یافته از کووید- ۱۹، به پاسخ این سوالات برسند.

این پژوهش، در مجله "Annals of Neurology" به چاپ رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید