اعلام میزان مجازات قاچاقچی «متری شیش و نیم»

کدخبر: ۳۴۳۱۰۴
اقتصادنیوز: سید جمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» یکسال پس از انتشار نسخه قاچاق آن، از محکوم شدن عامل اصلی انتشار غیرقانونی این فیلم به یک سال زندان خبر داد.
اعلام میزان مجازات قاچاقچی «متری شیش و نیم»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، عامل اصلی انتشار نسخه قاچاق فیلم «متری شیش و نیم» شناسایی و به گفته سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده این فیلم به یک سال حبس محکوم شده است.

نوروز ۹۸ بود که «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی به اکران عمومی درآمد، حضورش در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و استقبال از آن در سینماهای مردمی نوید این را می‌داد که می‌تواند اتفاقی ویژه را در گیشه رقم بزند؛ همین هم شد. فیلم خیلی زود صدرنشین گیشه شد و تا پایان سال هم توانست عنوان «پرفروش‌ترین» فیلم غیرکمدی سال را از آن خود کند.

نسخه قاچاق فیلم اما به ناگاه و در زمانی که هنوز نمایشش به پایان نرسیده بود، سر از فضای مجازی و حتی سوپرمارکت‌ها و دستفروشان گوشه خیابان درآورد! نکته عجیب هم این بود که این نسخه همان نسخه‌ای بود که برای بازبینی به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ارسال شده بود؛ با کیفیت پایین‌تر اما حاوی سکانس‌ها و صحنه‌هایی که برای رونمایی از فیلم در جشنواره، حذف شده بودند!

جدال و شکایت بازی ارشاد و تهیه‌کننده

همان زمان سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده «متری شیش و نیم» در برنامه رادیویی «سینما معیار» منبع اصلی انتشار غیرقانونی را پرسنل ارشاد خواند و عنوان کرد: «من یک درصد هم شک ندارم که فیلم ما از وزارت ارشاد به دست افراد شبکه قاچاق افتاده است. ما فیلممان را تاریخ زدیم که چه روزی و با چه منظوری به ارشاد دادیم که بعد دیدیم همان نسخه بیرون آمده است. من به ضرس قاطع معتقدم که مدیران و پرسنل وزارت ارشاد در محافل می‌نشینند و پز می‌دهند که ما نسخه بدون سانسور متری شیش و نیم را دیده‌ایم و بعد به آن‌ها گفته‌اند فیلم را بیاورید تا ما هم ببینیم و همین طور کپی‌های فیلم در اختیار افراد مختلف قرار گرفته است.»

ساداتیان اما به این گفتگو اکتفا نکرد و دست به شکایت رسمی از بانیان قاچاق نسخه بدون ممیزی «متری شیش و نیم» زد.

طرف دیگر این ماجرا اما وزارت ارشاد بود که برای اولین‌بار و صراحتاً در جریان قاچاق یک فیلم از جانب تهیه‌کننده‌اش مقصر اعلام می‌شد. همین موضوع باعث شد، گفتگوی ساداتیان تبدیل به سرآغاز یک کشمکش میان سازمان سینمایی به نمایندگی از وزارت ارشاد با تهیه‌کننده «متری شیش و نیم» شود. کشمکشی که سرانجام باعث یک بدعت دیگر شد سازمان سینمایی باب شکایت از یک تهیه‌کننده را به دلیل آنچه آن را «هتک حیثیت» می‌خواند، باز و او را دادگاهی کرد.

سرانجام شکایت ساداتیان و سازمان سینمایی چه شد؟

از سال ۹۸ این پرونده مسکوت مانده بود. هر چند سال گذشته را می‌توان سال «بیدار شدن غول قاچاق فیلم‌ها» توصیف کرد اما نقطه اشتراک همه فیلم‌های قاچاق شده دیگر از «رحمان ۱۴۰۰» تا «خانه پدری» موضع‌گیری ضمنی مسئولان سازمان سینمایی علیه پخش‌کنندگان و صاحبان فیلم‌ها بود. «متری شیش و نیم» اما تنها پرونده در این زمینه بود که نه تنها عواملش مقصر اعلام نشدند که برعکس این عوامل بودند که صراحتاً ارشاد را مقصر دانستند.

پس از یکسال سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده «متری شیش و نیم» در پاسخی کوتاه به پیگیری خبرنگار مهر درباره نتیجه شکایت از بانیان قاچاق «متری شیش و نیم» از صدور حکم خبر داد و گفت: ما شخص اصلی را که فیلم را قاچاق کرده بود پیدا کردیم و براساس شکایت صورت گرفته او در حال حاضر به یک سال زندان محکوم شده است. همچنان هم منتظریم ببینیم که سرانجام اجرای این به کجا می‌رسد.

هرچند ساداتیان ترجیح داد درباره انتساب فرد متهم، به بدنه اداری ارشاد و یا سازمان سینمایی صحبتی نکند، اما آنچه هنوز در جریان پرونده پرحاشیه قاچاق «متری شیش و نیم» بی‌سرانجام مانده یا دست کم سرانجامش رسانه‌ای نشده، نتیجه شکایت ارشاد از ساداتیان است؛ شکایتی که به نظر می‌رسد سکوت پیرامون آن، نشان از مختومه شدن پرونده‌اش دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید