روسیه دو دیپلمات چک را اخراج می‌کند

کدخبر: ۳۴۳۱۴۰
اقتصادنیوز: وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که در پاسخ به اقدام غیردوستانه کشور جمهوری چک در اخراج دو دیپلمات روس، دو دیپلمات این کشور را اخراج می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: «ویتزلاو پیوونکا» سفیر چک در روسیه به وزارت امور خارجه روسیه احضار و به وی تدابیر طرف روسی در پیوند با اقدامات غیردوستانه پراگ و اعلام دو نفر از کارکنان سفارت روسیه در چک به عنوان عنصر نامطلوب بر اساس اتهامات واهی ابلاغ شد.

«آندری بابیش» نخست وزیر چک در  رابطه با اخراج دو نفر از کارکنان سفارت روسیه در پراگ گفته بود: این دو کارمند را عناصر نامطلوب میدانیم از این رو از آنها خواسته‌ایم که خاک ما را به سرعت ترک کنند.

بابیش افزود: این تصمیم به دنبال آنچه که او آن را درگیری بین پرسنل سفارت روسیه عنوان کرده و منجر به بروز ادعاهای غیرقانونی مبنی بر تهدید روسیه برای سه سیاستمدار شهرداری چک شده گرفته شده است.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: با پیروی از اصل اقدام متقابل و نیز بر اساس ماده ۹ کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک مورخه ۱۹۶۱ دو نفر از کارکنان سفارت چک در مسکو عنصر نامطلوب شناخته می‌شوند. این افراد به همراه اعضای خانواده خود باید خاک روسیه را تا ۱۷ ماه ژوئن جاری ترک کنند. 

در بیانیه آمده است: به سفیر چک گفته شد که این تدبیر متقابل بود و در پاسخ به اقدام دسیسه جویانه مقامهای چک بکار گرفته شد که اتهامی وارد کرده اند که خود طرف چک آن را بی اساس خوانده است.

وزارت خارجه روسیه می‌گوید: اعلام تصمیم از طرف چک در سطح نخست وزیر و وزیر خارجه برای متشنج کردن روابط با روسیه نشانگر این واقعیت است که سیاست تیرگی روابط در سطح دولتی اجرا می شود. این گونه سیر اوضاع در روابط با چک مورد توجه قرار خواهد گرفت.  

کشور چک با روسیه روابط پرتنش دارد و در سالهای اخیر دو کشور چند دیپلمات یکدیگر را اخراج کرده‌اند.
روابط دو کشور دو ماه پیش به دنبال برداشتن یک مجسمه مارشال ایوان کونیوف روس از ناحیه ای در پراگ تیره‌تر شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید