شاگرد مصباح یزدی:

پرونده های احمدی نژاد از سا ل۹۶ هم سنگین تر است/امکان ندارد از سد شورای نگهبان عبور کند/جریان انقلابی دچار «قحط الرجال» نشده است

کدخبر: ۳۴۳۳۶۰
اقتصادنیوز: خبرآنلاین گفت‌وگویی با قاسم روانبخش، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری و شاگرد محمدتقی مصباح یزدی انجام داده است.

به گزارش اقتصادنیوز گزیده این گفت‌وگو به این شرح است: 

*دو جریان «اصلاح‌طلب» و «اصولگرا» همچنان دو جریان اصلی سیاسی کشور ما هستند و نمی‌توان وجود این دو جریان را انکار کرد.  البته جریان «اصلاح‌طلب» را می‌توان ادامه جریان غرب‌گرای ابتدای انقلاب تا کنون دانست که گاهی با عناوین «نهضت آزادی»، «جبهه ملی»، «دوم خرداد» مطرح بوده است. 

*من فکر می‌کنم در انتخابات سال ۱۴۰۰ دیگر این امکان وجود ندارد که یک فرد بتواند صرفا با تابلوی «اصلاح‌طلبی» یا «اصولگرایی»  توفیق جدی حاصل کند زیرا مردم امروز بعد از تجارب ۴۰ ساله‌ای که دارند به برنامه‌ها و توانمندی‌های یک کاندیدا نگاه می کنند. 

*جریان سوم یعنی جریان انقلابی امروز در کشور وجود دارد؛ من پیش‌بینی می‌کنم که جریان انقلابی با ورود به عرصه انتخابات سال ۱۴۰۰ رأی و نظر مردم را به خود جلب کند.  جریان انقلابی جریانی است که به اصولگرایی ناب خود را ملتزم می‌داند و به اصول مبانی انقلاب اسلامی و اهداف عالی آن پایبند است و بر این باور است که روش‌ها و اهداف میانی قابلیت اصلاح دارند.

 

*به نظر من کشور و جریان انقلابی دچار «قحط الرجال» نشده است. در کشور ما تعداد زیادی از افراد نخبه و پرتوان وجود دارند که متاسفانه تا کنون امکان بهره‌گیری از توان ایشان میسر نشده است.البته یکی از دلایلی که افراد متخصص و کمتر شناخته شده نمی‌توانند خود را به مردم معرفی کنند، استفاده برخی از سیاسیون از ابزار رسانه برای القای یک سری کاندیداهاست. مطمئن باشید که اگر افراد توانمند فرصت عرضه برنامه‌های خود به مردم را از طریق فضاهای رسانه‌ای داشته باشند، مردم نیز به برنامه‌های اعلامی از سوی ایشان تمایل پیدا خواهند کرد.

 

*«قانون انتخابات» در کشور ما دچار ایراد است و مجلس وظیفه دارد که این قانون را اصلاح کند. «رجل سیاسی» از جمله مواردی است که باید مجلس شورای اسلامی بر سر تعریف آن، کار جدی انجام بدهد. رجل سیاسی نباید معطوف به این مفهوم بشود که یک فرد از نظر شهرت سیاسی جایگاه دارد، بلکه باید «توانمندی» اداره کشور، «مدیریت کلان»، «قدرت تصمیم‌گیری بالا» و «آشنایی با سیاست خارجی» در تعریف رجل سیاسی گنجانده شود.

*باید توجه داشته باشیم که شورای نگهبان قرار است فردی را تایید صلاحیت کند که بعد از مقام معظم رهبری در جایگاه نخست اجرایی قرار می‌گیرد. متاسفانه قانون انتخابات در کشور ما آن قدر ایراد دارد که هر فردی به خود اجازه می‌دهد برای حضور در مسند ریاست جمهوری ثبت نام کند و پس از آن «وزارت کشور» و «شورای نگهبان» مجبور می‌شوند با صرف زمان و هزینه به بررسی صلاحیت این دست از افراد بپردازند.

*احمدی نژاد با وجود تلاش‌هایی که انجام می‌دهد این امکان را ندارد که از سد شورای نگهبان عبور کند. زیرا پرونده ایشان حتی از آنچه در سال ۹۶ بود، سنگین‌تر نیز شده است.

*«رفتارها»،« شعارها» و «تفکرات» چند سال اخیر آقای احمدی نژاد به هیچ عنوان سنخیتی با تفکر اصولگرایی ناب ندارد و نمی‌توان از چنین فردی برای انتخابات حمایت کرد.

*بنده انکار نمی‌کنم که در گذشته بخشی اصولگرایان از جمله خود بنده از ایشان حمایت کرده‌ایم و در دولت نهم نیز موفقیت های چشمگیری داشت، اما داستان امروز آقای احمدی نژاد کاملا متفاوت از گذشته شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید