شرایط سخت متحدان سعودی در یمن پس از فتوحات متحدان ابوظبی

کدخبر: ۳۴۴۱۱۳
اقتصادنیوز؛ به گفته تحلیلگران یمنی در پی تسلط نیروهای مورد حمایت امارات بر مرکز «سقطری»، دولت مستعفی یمن در شرایطی سخت قرار گرفته و گزینه‌های محدودی برای مقابله با این وضعیت دارد.
شرایط سخت متحدان سعودی در یمن پس از فتوحات متحدان ابوظبی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ یورش نیروهای «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) به شهر «حدیبو» مرکز سقطری در شرق یمن و تسلط این نیروها بر مراکز رسمی، گزینه‌های دولت مستعفی علیه این اقدام که آن را «کودتا» خوانده، بیشتر کرده است.

موضوع قابل توجه این است که این اتفاقات در برابر چشم نیروهای سعودی در این منطقه انجام شده و علیرغم درخواست کمک دولت مستعفی، نیروهای سعودی هیچ کاری انجام ندادند.

در همین زمینه «محمد الحضرمی» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن اعلام کرد: نمی‌توان پذیرفت که توافق ریاض بهانه‌ای برای ادمه تمرد مسلحانه از سوی شبه‌نظامیان شورای انتقالی یا اهرم فشار برای مشروعیت‌بخشی به طرفی باشد که بر کودتا اصرار دارد.

«عدنان هاشم» نویسنده و تحلیلگر یمنی در این باره به روزنامه «عربی ۲۱» گفت: اگر وضعیت فعلی ادامه پیدا کند مجمع‌الجزایر سقطری به مستعمره امارات تبدیل و استان‌ها و مناطق زیاد دیگری در جنوب یمن نیز به آن ملحق می‌شود.

وی درباره گزینه‌های دولت مستعفی در این وضعیت نیز تصریح کرد: این گزینه‌ها محدود هستند زیرا از یک سو قادر به مقابله با متحدان امارات در جنوب نیست و از سوی دیگر اعلام توقف عملیات نظامی علیه حوثی‌ها و خروج ائتلاف سخت است.

عدنان هاشم افزود: (دولت مستعفی) قادر به انتخاب یکی از این گزینه‌ها نیست و انتظار می‌رود که به اعمال فشار بین‌المللی برای متوقف کردن امارات و تلاش برای دستیابی به اعمال فشار در داخل عربستان سعودی برای حمایت از موضعش روی بیاورد با این حال در زمان فعلی این موضوع دور از دسترس است.

«انور الخضری» رئیس مرکز مطالعات عربی «الجزیره» هم در این زمینه به عربی ۲۱ گفت، آنچه در سقطری رخ داده تلاش برای جدا کردن اراضی یمن از طریق شبه‌نظامیان مورد حمایت امارات است.

وی ادامه داد: این اقدام در چارچوب پروژه امارات برای اشغال جزایر و بندرهای یمن و جدا کردن آن از حاکمیت یمن انجام می‌شود.

الخضری افزود، دولت مستعفی دو گزینه بیشتر ندارد یا اینکه به یمن بازگردد و به نقش ائتلاف سعودی پایان دهد یا اینکه تسلیم شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید