خرید 250 اتوبوس و مینی بوس برای تهران /وعده دولتی ها محقق نشد ،شهرداری دست به جیب شد

کدخبر: ۳۴۴۲۵۹
اقتصادنیوز :‌سال‌هاست که اتوبوسی از سوی دولت به شهرداری‌ها داده نشده است. ۷۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فرسوده است و در این میان وضعیت تهران بحرانی‌تر از سایر شهرها است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،هر سال از تعداد اتوبوس‌های تهران کاسته می‌شود و هشدارهای این سال‌های مدیران شهری هم به تقویت ناوگان اتوبوسرانی ختم نشده. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعداد خطوط اتوبوسرانی پایتخت که در حال حاضر ۲۲۱ خط است باید به ۳۰۰ خط افزایش یابد.

طول خطوط 2 هزار و 699 کیلومتر است که باید به 3 هزار کیلومتر افزایش پیدا کند. تعداد مسافران دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است که بر اساس برنامه باید به 5 میلیون نفر برسد. تعداد ایستگاه‌های اتوبوس 5 هزار و 231 ایستگاه است که باید به 6 هزار  ایستگاه برسد. تعداد اتوبوس‌ها 5 هزار و 920 اتوبوس است که باید به 8 هزار اتوبوس برسد. در حوزه اتوبوسرانی، تهران در دهه‌های اخیر نیاز به 5 هزار اتوبوس جدید داشته اما تنها ۵۰۰ اتوبوس وارد تهران شده و ناوگان فعال اتوبوسرانی از ۷۱۰۰ دستگاه در سال ۸۹ به ۵۷۸۶ دستگاه در سال ۹۹ رسیده است که از این تعداد 3 هزار و 585 یعنی ۶۲ درصد به سن فرسودگی رسیده‌اند و باید از رده خارج شوند.

تعداد خرابی ماهانه ناوگان اتوبوسرانی تهران ۱۳ هزار و ۷۰۰ اتوبوس است. این عدد فراوانی تجمیعی در طول یک ماه است به‌ طوری که در بعضی موارد یک دستگاه اتوبوس تا ۶ بار خرابی در ماه دارد و میزان کمبود اتوبوس در زمان پیک علاوه بر ناوگان موجود، 3 هزار دستگاه است.

در گذشته ۱۰۰ درصد اعتبارات مربوط به تامین اتوبوس از سوی دولت تامین می‌شد. در دولت گذشته از اعتبار مورد نیاز برای ۱۰ هزار اتوبوس، ۸۲.۵ درصد توسط دولت و باقی ‌مانده توسط بهره‌بردار تامین می‌شد. اما بیش از یک دهه است که هیچ اتوبوس دولتی به تهران داده نشده است.

سال گذشته در جلسات پیوسته‌ای که مدیران شهری تهران با معاون اول رییس‌جمهور داشتند، تصمیم گرفته شد 3 هزار اتوبوس به تهران و 3 هزار اتوبوس به کلانشهرها داده شود اما به دلیل کمبود نقدینگی، این رقم به ۱۵۰۰ اتوبوس به تهران و هزار و 500 اتوبوس به کلانشهرها کاهش پیدا کرد. حتی این وعده دولت هم محقق نشد. در روزهای کرونایی پایتخت باز هم از سوی دولت وعده‌ای تازه در این حوزه داده شد و رییس‌جمهور در جلسه ستاد ملی کرونا اعلام کرد: اگر در تهران مثلا ۵۰۰ اتوبوس مورد نیاز است و در استان‌های دیگر هم مجموعا هزار و 500 اتوبوس مورد نیاز است اگر بتوانند، اتوبوس داخلی یا خارجی را تا پایان اردیبهشت به خدمت بگیرند، یعنی تحویل داده شود، آن وقت ما هم حاضریم در این زمینه کمک کنیم، مخصوصا در قسط اولی که باید پرداخت کنند تا اتوبوس آماده شود، به عنوان دولت کمک می‌کنیم و بقیه اقساط را هم خود شهرداری‌ها پرداخت می‌کنند.وعده‌ای که به دلیل قید زمانی محقق نشد اما نامه‌نگاری‌هایی که میان دولت و شهرداری در این خصوص انجام شد نشان داد که از ابتدا هم اولویت دولت برای ناوگان فرسوده اتوبوسرانی اورهال (بازسازی - تعمیر اساسی) است. امروز پس از ناامید شدن مدیریت شهری از نقد کردن اتوبوس‌های دولتی یک قرارداد و یک تفاهمنامه میان شهرداری و یک کارخانه تولید اتوبوس بسته شد.

بر اساس قرارداد امضا شده ۱۲۰دستگاه اتوبوس که ۱۰۰ دستگاه آن دیزلی و استاندارد یورو ۴ دارند و ۲۰ دستگاه گازسوز با استاندارد یورو ۶ و ۱۳۰ مینی‌بوس تا ۵ ماه دیگر به ناوگان اتوبوسرانی تحویل داده می‌شود. اعتبار لازم برای خرید این اتوبوس و مینی‌بوس‌ها ۳۸۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان است

که شهرداری آن را از اعتبار پیش‌بینی شده در بودجه و فروش اوراق مشارکت پرداخت می‌کند. براساس این قرارداد در ماه اول ۲۲ دستگاه اتوبوس یا مینی‌بوس، در ماه دوم ۴۸ ،در ماه سوم و چهارم ۷۰ دستگاه و در ماه پنجم ۳۰ دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران تحویل می‌شود.

امروز یک تفاهمنامه نیز در کنار این قرارداد به امضا رسید که تبدیل آن به قرارداد بستگی به خوش‌قولی طرفین در قرارداد ۲۵۰تایی دارد. در این تفاهمنامه پیش‌بینی شده ۸۰۰ دستگاه مینی‌بوس و اتوبوس تا پایان سال به شهرداری تحویل داده شود که ۱۰۰ دستگاه آن اتوبوس برقی، ۲۰۰ دستگاه گازسوز و ۲۰۰ دستگاه دیزلی و ۲۳۰ اتوبوس و مینی‌بوس خواهد بود.

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص جزییات این قرارداد به «اعتماد» می‌گوید: امروز یک تفاهمنامه و یک قرارداد میان شهرداری تهران و یک کارخانه تولید اتوبوس و مینی‌بوس به امضا رسید. قرارداد اولیه ساخت و تحویل ۲۵۰ اتوبوس و مینی‌بوس طی ۵ ماه آینده است و تفاهمنامه ۸۰۰ اتوبوس در آینده پیش‌بینی شده که  اتوبوس‌های گازی و برقی نیز در آن دیده شده است.

او در پاسخ به این پرسش که این اتوبوس‌ها همان وعده رییس‌جمهور درخصوص خرید ۵۰۰ اتوبوس است، می‌گوید: برای آن وعده قید زمانی گذاشته بودند که آن را ندهند و هزینه خرید این اتوبوس‌ها توسط شهرداری تهران تامین می‌شود و بستگی به توان تولید خودروساز دارد که ۸۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس هم تبدیل به قرارداد شود یا خیر؟

علیخانی یادآوری می‌کند: کمک‌های دولتی در بخش اورهال اتوبوس‌های فرسوده خواهد بود و بخشی از اتوبوس‌های فرسوده پایتخت توسط این تولید‌کننده بازسازی می‌شود که دولت برای آن هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است.

نیاز تهران به ۳هزار اتوبوس است و خرید ۲۵۰ اتوبوس در مقابل نیازهای تهران رقم قابل توجهی نیست اما کمی گره کور نوسازی اتوبوس‌ها را باز خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید