آخرین تلاش‌های سازمان ملل برای جلوگیری از نابودی برجام

کدخبر: ۳۴۵۱۶۱
اقتصاد نیوز: دبیر کل سازمان ملل متحد از برجام به عنوان گامی مهم در نظام منع اشاعه نام برد و خواستار حفظ این توافق هسته‌ای شد.
آخرین تلاش‌های سازمان ملل برای جلوگیری از نابودی برجام

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس: «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه بر ضرورت حفظ توافق هسته‌ای برجام تأکید کرد.

آقای گوترش از برجام به عنوان گامی مهم در منع اشاعه هسته‌ای یاد کرد و گفت: «هنوز معتقدیم باید برای جلوگیری از نابودی برجام هر اقدامی انجام شود.»

اظهارات گوترش در شرایطی مطرح شده که دولت آمریکا تلاش‌ها ضد این توافق هسته‌ای را تشدید کرده است.

«کلی کرفت»، نماینده آمریکا در سازمان ملل و «برایان هوک»، نماینده آمریکا در امور ایران شب گذشته (چهارشنبه) در خصوص قطعنامه پیشنهادی واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران توضیحاتی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کردند.

وبگاه رسمی وزارت امور خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه به وقت تهران ضمن مخابره این خبر نوشت: «محدودیت‌های تسلیحاتی ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد هجدهم اکتبر (۲۷ مهرماه) به پایان می‌رسند.»

برایان هوک با اشاره به اینکه محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران از سال ۲۰۰۷ حفظ شده است ادعا کرد که شورای امنیت باید در خصوص نگرانی درباره انتقال سلاح توسط ایران متحد باشد.

وی همچنین در ادامه اتهام‌زنی‌های همیشگی مقامات آمریکایی علیه تهران، ایران را به نقش داشتن در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی متهم کرد.

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه ابراز امیدواری کرد کشورهای دنیا ضرورت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را درک کنند. 

این در حالی‌ست که منابع دیپلماتیک به مجله «فارین‌ پالیسی» گفته‌اند این قطعنامه از شانس اندکی برای تصویب در میان ۱۵ عضو شورای امنیت برخوردار است. 

یک دیپلمات غربی به این نشریه گفت که این قطعنامه ممکن است حتی در کسب ۹ رأی لازم برای وادار کردن روسیه یا چین به استفاده از حق وتو هم ناکام بماند. 

قطعنامه پیشنهادی آمریکا خواستار منع فروش، عرضه یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط از سوی ایران است. این قطعنامه همچنین کشورها را از فروش، عرضه، یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط به ایران، مگر در صورت موافقت کمیته‌ای در شورای امنیت منع می‌کند. 

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیازمند موافقت دست‌کم ۹ عضو، بدون وتو از سوی هر یک از ۵ عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) است. 

آمریکا تهدید کرده در صورتی که در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود از یکی از بندهای برجام برای بازگرداندن همه تحریم‌های سازمان ملل استفاده خواهد کرد.

پامپئو روز چهارشنبه هم تهدید کرد در صورتی که قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ناکام بماند، واشنگتن برای تمدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اقدام خواهد کرد. 

وی گفت: «تمرکز ما در حال حاضر همکاری با شورای امنیت برای تصویب این قطعنامه است. اما چنانچه این اتفاق نیفتد به دنیا یادآوری می‌کنیم که مقام‌های دولت اوباما به صراحت گفته‌اند که ایالات متحده از توانایی یکجانبه بازگرداندن تحریم‌ها برخوردار است.»

ماده‌ای در برجام که مقام‌های دولت آمریکا مدعی هستند می‌توانند از آن برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران استفاده کنند «ساز و کار حل و فصل اختلافات» است که با نام‌های دیگری مانند «مکانیسم ماشه» یا «ساز وکار بازگشت خودکار تحریم‌ها» هم شناخته شده است.  

با این وجود چین و روسیه تصریح کرده‌اند که آمریکا از این توافق هسته‌ای خارج شده و از هیچ حقی برای رجوع به مفاد برجام جهت بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران برخوردار نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید