انتقادات تند وزیر خارجه دوره هویدا از برخی ایرانیان خارج از کشور:فقط یک خائن خواستار حمله نظامی به ایران است/شرافت ندارید

کدخبر: ۳۴۵۸۵۷
اقتصادنیوز: اردشیر زاهدی، آخرین سفیر رژیم پهلوی در آمریکا معتقد است که ایران برای دفاع از خود باید گستره حضورش در منطقه را تا مدیترانه وسعت دهد.
انتقادات تند وزیر خارجه دوره هویدا از برخی ایرانیان خارج از کشور:فقط یک خائن خواستار حمله نظامی به ایران است/شرافت ندارید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، اردشیر زاهدی وزیر خارجه در دوران نخست وزیری هویدا و آخرین سفیر ایران در آمریکا در رژیم پهلوی در مصاحبه‌ای علیه کمپین فشار حداکثری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دفاع از سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخته و اپوزیسیون جنگ طلب را خائن نامید.

او در این مصاحبه که فیلم آن را باشگاه خبرنگاران منتشر کرده، با تأکید بر لزوم مقاومت در برابر تحریم‌ها و فشارها، از ایرانیان خارج کشور به دلیل حمایت از سیاست‌های دشمنان ایران انتقاد کرده است.

تحریم‌های آمریکا بر خلاف قواعد بشری و بین‌المللی است

زاهدی در این گفتگو می گوید: تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر خلاف تمامی قوانین بین‌المللی و بشری است. متاسفانه شاهد هستیم که کشورهای اروپایی نیز تحت فشار آمریکا رویه تحریمی علیه ایران را در پیش گرفته‌اند.

وی تاکید کرده است: من به عنوان یک ایرانی به هموطنان خودم افتخار می‌کنم که سختی‌های دوران تحریم را به دوش می‌کشند. 

زاهدی با ادای احترام به سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: سردار سلیمانی یک ژنرال تمام عیار بود که برای وطن خود می‌جنگید و بنده تا ابد از او با احترام یاد می‌کنم.

وزیر خارجه در دوران هویدا با انتقاد از اشاعه تروریسم علیه ایران، تاکید می کند: شاهد هستیم که برخی از ایرانیان خارج کشور شرافت را زیر پا گذاشته‌اند و تلاش می‌کنند که از خارج کشور به ایران حمله نظامی صورت بگیرد. ایرانی‌هایی که در خارج از کشور این تفکرات را دنبال می‌کنند، بر خلاف اخلاق و مذهب عمل کرده و به نوعی آنها را می‌توان خائن نامید.

زاهدی با افشاگری در خصوص تغذیه مالی برخی از ایرانیان خارج کشور، عنوان داشت: برخی از افرادی که به دنبال جنگ عیله وطن مادری خود هستند، از سوی «اسرائیل»، «رژیم سعودی» و «آمریکا» تغذیه مالی می‌شوند.

جوانان تاریخ سرزمین ایران را مطالعه کنند

وزیر خارجه ایران در دوران هویدا با یادآوری تاریخ 200 ساله کشور، گفت: هرگاه که مشکلات برای ایرانی‌ها زیاد می‌شود، اتحاد و قدرت آنها نیز بیشتر می‌شود و قطعا همین تحریم‌ها و فشارها نیز نمی‌تواند ایران را از پا در بیاورد.

وی گفت: من از اینکه هموطنانم به دلیل تحریم‌ها در فشار هستند ناراحتم، اما با مشاهده ایرانی‌ هایی که در همین شرایط در بالاترین سطح علمی و درک قرار دارند، احساس افتخار می‌کنم.

زاهدی با انتقاد از سیاست یک بام و دو هوا در موضوع «حقوق بشر»، اظهار داشت: کسانی که به موضوع حقوق بشر در ایران تمرکز می‌کنند باید پاسخ بدهند که آیا در کشورهایی همانند «عربستان» و «مصر» چیزی به نام حقوق بشر وجود دارد؟  با نگاهی به رفتار حاکمیت آمریکا با سیاه پوستان متوجه می‌شویم که در آمریکا که ادعای دفاع از حقوق بشر دارد، این موضوع رعایت نمی‌شود.

وزیر خارجه ایران در دوران هویدا با انتقاد شدید از سیاست آمریکایی‌ها در «خلیج فارس»، گفت: آمریکا از آن سر دنیا حرکت کرده و می‌خواهد در خلیج فارس نفوذ کند، و جالب است تصمیم گرفته ایران را که در طول تاریخ حافظ خلیج فارس بوده را نادیده بگیرد.

خلیج فارس مدیون ایرانی‌ها است

وی در این مصاحبه ادامه می دهد: تاریخ خلیج فارس مدیون ایران است و آمریکایی‌ها نمی‌توانند نام خلیج عربی را بر آن منطقه بگذارند. ایران برای دفاع از خود حق دارد حتی در مدیترانه نیز حضور داشته باشد. سوال من این است که چطور انگلیسی‌ها می‌توانند در مناطق مختلف جهان حضور پیدا کنند، اما ایران که روابط تاریخی با کشورهایی همچون «سوریه» و «لبنان» دارد، نتواند در آن مناطق حضور پیدا کند.

وزیر خارجه ایران در دوران هویدا با یادآوری جنگ آفرینی‌های آمریکا در سراسر جهان، گفت: اگر به تاریخ مراجعه کنیم متوجه خواهیم شد که آمریکا در بسیاری از مناطق جهان جنگ آفرینی کرده و جالب است همین کشور امروز ادعای حراست از حقوق بشر را دارد.

وی با سفارش به جوانان ایرانی گفت: من از جوانان می‌خواهم که تاریخ سرزمین خود به خصوص در دو قرن اخیر را مطالعه کنند. ایران حق دارد که قوی باشد تا بتواند در برابر تهدیدات از خود دفاع کند.

زاهدی با انتقاد از سیاست هسته‌ای موجود در کشورهای منطقه، گفت: کشوری مانند پاکستان و یا اسرائیلی‌ها داشتن «سلاح اتمی» را حق خود می‌دانند، اما شاهد هستیم که آمریکا و برخی از کشورها توسعه «صنعت فضایی» ایران را نیز بر نمی‌تابند.

وزیر خارجه ایران در دوران هویدا در پایان تاکید می کند: بنده به دلیل ارتباطی که با برخی از آمریکایی‌ها دارم از ایشان می‌شنوم که برخی از آنها نیز از موضوع تحریم‌ها علیه ایران ناراحت هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید