پاسخ تند روسیه به ادعاهای برجامی آمریکا

کدخبر: ۳۴۷۱۴۸
اقتصادنیوز: وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای از گزارش وزارت خارجه آمریکا به کنگره این کشور درخصوص اجرای توافقنامه‌های بین المللی در عرصه کنترل تسلیحات از جمله توافق برجام انتقاد کرد.
پاسخ تند روسیه به ادعاهای برجامی آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، این بیانیه روز شنبه در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه منتشر و در آن از رویکرد آمریکا در مورد برجام، پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میانبرد، در عرصه تسلیحات هسته ای غیرراهبردی، منع آزمایش های هسته ای، توافق ممنوعیت آزمایش های زیرزمینی سلاح هسته ای، کنوانسیون منع تسلیحات باکتریولوژی و سمی و سیاسی کردن سازمان منع تسلیحات شیمیایی انتقاد شده است.   

در بیانیه وزارت خارجه روسیه به هر یک از این موارد در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در مسائل مربوط به اجرای قراردادهای و توافقنامه های بین المللی در عرصه کنترل تسلیحات، خلع سلاح و عدم انتشار تسلیحات هسته ای به کنگره آمریکا اشاره و تشریح شده است.

وزارت خارجه روسیه در بخش برجام گفته است: آمریکا به همان اندازه که گزینشی به تعبیر تعهدات خود در عرصه کنترل تسلیحات، خلع سلاح و عدم انتشار سلاح هسته ای می پردازد به همان اندازه به صورت یک جانبه و مغرضانه رفتار می کند. 

در بیانیه آمده است: رویکرد آمریکا واضح است اگر تفسیر واقعیت ها در زمینه مورد نظر ناممکن است لازم نیست به آن توجه کرد. نمونه ان معامله هسته ای درباره ایران و قطعنامه 2231 شورای امنیت است که به صورت آشکار ازسوی واشنگتن نقض شده است و در همین حال در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا به کنگره به صورت کامل درباره آن سکوت شده است.  

در بیانیه خاطرنشان شده است که روسیه قبلا این جای خالی را در رویکرد آمریکا توضیح داده است.

«نگرانی هایی که با استناد به آن واشنگتن بر موارد نقض و اقدامات غیرقانونی خود سرپوش می گذارد بر حدسیات و نه حقایق استوار شده است.»

در ادامه بیانیه گفته شده است: این حدسیات در واقع بر بی اعتمادی به سیستم راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی استوار شده است که از قرار معلوم سفارش های سیاسی آمریکا را برای محروم کردن ایران از حقوق قانونی خود بر اساس ماده چهارم پیمان ان.پی.تی برای بهره گیری از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز تامین نمی کند.

 وزارت خارجه روسیه می گوید: در گزارش وزارت خارجه آمریکا به صورت آشکار اعتراف شده است که در دوره ای که گزارش تنظیم شده است (در سال 2019) ایران فعالیت های مرتبط با طراحی و ساخت سلاح اتمی نکرده است.

در بیانیه گفته شده است: به دلایل نامعلوم آمریکا این را از خدمات خود می داند و در متن گزارش اطمینان می دهد که در آینده نیز اجازه نخواهد داد ایران به سلاح اتمی دست یابد.
وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است: در اینجا کاملا مشخص است که واقعیت تحریف شده است. آمریکا با سیاست فشار حداکثری خود بر ایران به این موضوع هیچ ارتباطی ندارد. تهران به تعهدات خود در پیمان ان.پی.تی پایبند است و در بین کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی دارای بیشترین بازرسی ها است و این بازرسی ها با توافقنامه پادمان های آژانس و تعهدات بیشتر در عرصه شفافیت که طرف ایرانی به صورت داوطلبانه در چارچوب برجام برعهده گرفته است تامین می شود و تهران به اجرای تعهدات خود ادامه می دهد.   

در بیانیه آمده است: بدون شک اگر هر کشور غیرهسته ای به تولید و سلاح هسته ای پرداخته یا آن را در اختیار می گرفت نقض تعهدات آن کشور در چارچوب پیمان منع انتشار سلاح هسته ای می بود. 

«افسوس که آمریکا این مساله را فقط در مورد ایران بخاطر می آورد و زمانی که سلاح های هسته ای خود را در کشورهای غیرهسته ای در اروپا مستقر می کند و با آنها تمرینات مشترک برای بکارگیری این سلاح ها انجام می دهد، این مساله را کاملا از یاد می برد و مانع از راستی آزمایی این اقدامات از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی می شود.»

در ادامه گفته شده است: علاوه بر آن آمریکا به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه نمی دهد بازرسان آن در این میدان ها بازرسی کنند هرچند که توافقنامه پادمان ها که با این کشورها امضا شده است امکان برای چنین ممانعت از بازرسی را به آنها نمی دهد. 

پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میانبرد

در بخش دیگر بیانیه وزارت خارجه روسیه در مورد گزارش وزارت خارجه امریکا به رویکرد واشنگتن در مورد این پیمان و خروج از آن اشاره شده است.

وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است که در گزارش وزارت خارجه آمریکا اتهامات دروغین و بی اساس در مورد پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد وارد شده است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد و کوتاه برد هشتم ماه دسامبر سال ۱۹۸۷ بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد و روز سوم اوت سال 2019 به دنبال خروج امریکا از این پیمان، روسیه نیز اجرای ان را متوقف کرد.

منع آزمایش های هسته ای

وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است که انتظار می رفت که آمریکا در گزارش خود ایرادهایی را  در مورد نقض ممنوعیت آزمایش هسته ای از سوی روسیه مطرح کند و در همین حال هیچ گونه شواهدی را برای اثبات ادعای خود ارایه ندهد. 

کنوانسیون منع تسلیحات باکتریولوژی و سمی

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود می گوید فعالیت های روسیه در عرصه باکتریولوژی کاملا صلح آمیز است و کاملا مطابق با تعهدات این کشور در کنوانسیون منع تسلیحات باکتریولوژی و سمی است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه ایرادهای امریکا از روسیه در این بخش و امکان توسعه آن از سوی مسکو بی اساس خوانده شده است.

سیاسی کردن سازمان منع تسلیحات شیمیایی

در بیانیه وزارت خارجه روسیه از اقدامات آمریکا برای سیاسی کردن سازمان منع تسلیحات شیمیایی و سوء استفاده از این سازمان برای اهداف سیاسی انتقاد شده است.

وزارت خارجه روسیه می گوید: آمریکا تنها کشور عضو کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی است که زرادخانه بزرگ سلاح شیمیایی دارد و در این کشور حدود یکهزار و 700 تن مواد شیمیایی نظامی وجود دارد. 

در بیانیه آمده است: آمریکا که از امکانات قابل توجه ازجمله مادی و تکنولوژیکی برخوردار است برای امحای زرادخانه شیمیایی خود عجله ای ندارد.   

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید