پیشنهاد معاون ظریف برای دور زدن تحریم‌ها

کدخبر: ۳۴۷۵۶۲
اقتصادنیوز :‌معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: راه دور زدن تحریم‌ها ایجاد تهاتر با کشورهاست که باید ساماندهی جدیدتری پیدا کند.
پیشنهاد معاون ظریف برای دور زدن تحریم‌ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  خبرآنلاین، غلامرضا انصاری عصر امروز دوشنبه در نشست مدیران ارشد وزارت امور خارجه با معاون اول رییس‌ جمهوری اظهار داشت: تجارت خارجی ایران امروز یک جهت درستی یافته  به طوری که  تنوع در اقتصاد خارجی ما قابل توجه است. کشورهای منطقه طرف اول تجاری ایران هستند و دولت‌های یازدهم و دوازدهم توانسته‌ مسیر تبادل را به شرق جهت دهند هرچند که روابط تجاری با اروپا هم ادامه دارد.

انصاری افزود: در سال گذشته از وازدات از ۱۱۲ کشور به مرحبه ای رسیدیم که به ۱۲۰ کشور صادرات داشته‌ایم. حذف نفت از بودجه یکی از آرزوهای کشور بوده و بودجه بدون نفت امسال شروع شده است و همین  زمینه‌ساز تحولاتی در ساختار اقتصادی کشور است.

وی اظهار داشت: انتظارات مردم مهمترین موضوع دولت است و تبدیل حق مسلم هسته‌ای به حق مسلم معیشتی مورد انتظار مردم است. فشار حداکثری آمریکا در سیاست خارجی در حوزه تحریم‌ها از دیگر مشکلات ماست به طوری که تمرکز و انسجام مدیریتی در حوزه تحریم‌ها بی‌نظیر است. بحث دیگر، کرونا است که برای ایران هزینه‌های سنگینی داشته است.

انصاری خاطرنشان کرد: وقتی از وزارت خارجه صحبت می‌کنیم از ۱۴۳ نمایندگی در دنیا صحبت می‌کنیم که می‌تواند برای کشور  در خروج از این وضعیت موثر باشد. وقتی از موضوع تجارت خارجی صحبت می‌شود، همه نگاه‌ها به وزارت امور خارجه باز می‌گردد لذا حمایت از این سازمان در ایجاد گشایش‌ برای کشور موثر است.

وی با بیان اینکه باید بر همسایه ها و حمل و نقل جاده ای تمرکز کنیم، تاکید کرد: علاوه بر این باید بر محورهای روسیه، چین، برزیل و اتحادیه هم کار کنیم. تحلیل ما این است که باید بر صادرات هوشمند متمرکز شویم که باید در کنار آن واردات هم هوشمند باشد. این مساله به جهش تولید کمک بزرگی می‌کند و در این راستا دولت باید قول دهد واردات کالا را ممنوع کند.

انصاری با بیان اینکه راه دور زدن تحریم‌ها ایجاد تهاتر است که باید ساماندهی جدیدتری پیدا کند،  ادامه داد: برای دور زدن محدودیت‌های دریایی باید بر ترانزیت جاده‌ای متمرکز شویم. در این وضعیت بزرگترین شکایت ما از وضعیت گمرکات است. این وضعیت به افزایش صادرات ایران کمکی نمی‌کند. از سوی دیگر مجهز کردن مرزها و رفع مشکلات گمرکی می‌تواند موثر باشد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: تا پایان دولت درگیر کرونا خواهیم بود اولین اثرات کرونا در عرصه بین‌المللی برای ما، در حوزه همسایگان است و باید متوجه باشیم مجددا دچار محدودیت‌ها نشویم و مرزهای ما باز باقی بماند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید