آخرین تصمیمات در زمینه خودروهای برقی

کدخبر: ۳۴۷۸۹۲
اقتصادنیوز: قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت که موضوع امکان ادامه تحصیل برای افراد دارای مدرک تحصیل با دو شرط مصوب شد.
آخرین تصمیمات در زمینه خودروهای برقی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ منصور کبگانیان درحاشیه یکصد و سی و چهارم ستاد شورای راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که عصر سه شنبه درمحل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد درجمع خبرنگاران اولین موضوع مطرح این جلسه را تعیین تکلیف دارندگان مدرک معادل دانست و افزود:تسری مصوبه مدرک معادل به برخی مشمولان از موضوعاتی است که درجلسه گذشته این ستاد مطرح شده بود؛در این جلسات مسوولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخواست تصویب این موضوع از ستاد نقشه جامع علمی کشور مطرح کردند.

وی ادامه داد: به علت عدم آگاهی از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برخی افراد دارای مدرک معادل و در مضیقه قرار گرفته بودند و امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری برای انها فراهم نبود.

کبگانیان با بیان اینکه این موضوع در جلسه قبل ستاد نقشه جامع علمی کشور مصوب شده بود، خاطر نشان کرد: موضوع امکان ادامه تحصیل برای افراد دارای مدرک تحصیل با دو شرط مصوب شد. اولین شرط آن، بازخوانی مذاکرات شورای عالی انقلاب فرهنگی با شورای معین انقلاب فرهنگی و دومین شرط مشخص شدن تعداد و مشمولان این مصوبه بود.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اظهارداشت: هر دو شرط از سوی دبیرخانه نفشه جامع علمی کشور اجرایی شد و مذاکرات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای معین مورد بازخوانی قرار گرفت؛اکثر اعضا درصحن شورای عالی انقلاب فرهنگی موافق بودند.درآن زمان وزیر وقت علوم و تحقیقات موردی را اعلام و ازآنجایی که وزارت علوم کتبا چنین موضوعی را داده بود اعضا نیزدرخصوص آن نظر مساعد داشتند.

وی شرط دوم تصویب تعیین تکلیف دارندگان مدرک معادل را تعداد دارندگان این نوع مدرک نام برد و افزود: نگرانی‌هایی وجود داشت که شاید این مصوبه شامل تعداد زیادی از مشمولان دانشجوی دکتری شود و وزارت علوم کتبا به ما اعلام کرد این افراد حداکثر ۳۵۰ نفر هستند.

کبگانیان افزود: این مصوبه در مدت زمان خاصی در قالب مدرک معادل به دانشجویان اعطا شد؛ اما شامل همان زمان می‌شد.

آخرین تصمیمات در زمینه خودروهای برقی

وی دومین موضوع مطرح شده در این جلسه را گزارش علم و فناوری دانست و گفت: در این جلسه مدیر عامل شرکت مپنا گزارشی در زمینه خودروهای برقی ارائه کرد؛ در این گزارش به فعالیت‌های این شرکت در حوزه‌های هواپیمایی، ساخت توربین‌ها و تجهیزات نیروگاهی و راه آهن و سلامت اشاره شده بود.

کبگانیان گفت: این شرکت در زمینه خودروهای برقی اعلام کرد محققانش موفق شدند ایستگاه شارژ الکتریکی خودرو را ایجاد کنند. تاکنون چنین زیر ساختی در کشور وجود نداشت.

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد: براساس اعلام مدیر عامل این شرکت در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی کشور اولویت کشور در حوزه خودروهای برقی باید بر تبدیل خودروهای بنزینی و فسیلی به برقی است نه اینکه اقدام به طراحی و ساخت خودروهای برقی از صفر تا صد در کشور کنیم.

کبگانیان خاطر نشان کرد: بر این اساس این شرکت طراحی‌هایی را انجام داده‌اند تا بتوان خودروهای فعلی را به راحتی به برقی تبدیل شود.

وی مشکل اساسی این حوزه را موضوع انرژی و به صرفه بودن انرژی ذکر کرد و خاطر نشان کرد: در حال حاضر سوخت‌های فسیلی در کشور نسبت به سایر کشورهای همسایه ارزان‌تر است؛ این موضوع چالشی برای خودروهای الکتریکی است و ما در زمان مناسب در سند انرژی به آن خواهیم پرداخت.

ارائه گزارش بنیاد ملی نخبگان

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه گزارش بنیاد ملی نخبگان را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه ذکر کرد و گفت:ریاست بنیاد ملی نخبگان درخواست کرده بود که این گزارش را ارائه دهند. این گزارش دارای چند بخش است و امروز به یک بخش آن پرداخته شد.

وی ترفندهای اجرایی سازی سند راهبری امور نخبگان را از موضوعات مطرح شده در این زمینه ذکر کرد و اظهار داشت: این سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بر اساس این سند، بنیاد ملی نخبگان موظف شد گزارش‌های سالانه‌ای به ستاد اجرای نقشه ارائه دهد اما این نقشه به تاخیر افتاد.

کبگانیان اضافه کرد: بر اساس این گزارش برخی از دستگاه‌ها در امور نخبگانی عملکرد مناسبی داشتند و برخی از دستگاه‌ها همکاری عملکر مناسب نداشتند؛ بنیاد ملی نخبگان درخواست داشت که دستگاه‌هایی که همکاری ضعیفی با این بنیاد دارند، عملکرد  ارائه دهند.

به گفته وی، دستگاه‌های کلان که اثرگذاری زیادی ندارند مانند کتابخانه ملی و  فرهنگستان علوم همکاری قابل قبولی با بنیاد داشتند ولی دستگاه‌های موثر در امور نخبگان چون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور خارجه و وزارت آموزش و پرورش عدم همکاری و یا همکاری ضعیفی داشتند.

کبگانیان خاطر نشان کرد: ما از این دستگاه ها درخواست داریم همکاری بهتری داشته باشند تا شاهد ارائه گزارش‌های بهتری از این دستگاه ها باشیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید