فرمانده سابق سپاه: مردم باید قیام کنند

کدخبر: ۳۴۸۱۵۹
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به گروه‌های جهادی گفت: مردم باید قیام کنند؛ یک زمانی قیامشان سیاسی بود و یک زمانی دفاعی بود؛ الان باید اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری باشد. بنابراین مردم را به قیام برای فقرزدایی وادار کنید.
فرمانده سابق سپاه: مردم باید قیام کنند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن قدردانی از فعالیت های گروه های جهادی مرتبط با قرارگاه جهادی نجاح در کهگلویه و بویر احمد به تبیین مهم‌ترین اهداف گروه‌های جهادی برای خدمت در مناطق محروم پرداخت.

رضایی در ابتدای این ارتباط تصویری اظهار داشت: قرآن در آیه ولایت می فرماید: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ» (آیه 55 سوره مائده)؛ یعنی در کنار نماز و عبادت ذکات بدهید یعنی نمی شود رسیدگی به فقرا را از نماز و عبادت خدا جدا کرد؛  و راه رسیدن به خدا، خدمت به مردم است. ما از طریق خدمت به مردم می توانیم به خدا برسیم. خدای متعال وسیله ای برای ما قرار داده است که هر کسی می خواهد به حقیقت خودش پی ببرد، مسیرش این است که به مردم خدمت کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام سپس به  اهداف و وظایف گروه‌های جهادی پرداخت و عنوان کرد: اولین خاصیت و وظیفه گروه های جهادی همین (خدمت به مردم) است که بچه‌ها رنج سفر را به دوش می گیرند و می روند جاهایی که سختی دارد، از کوه بالا رفتن دارد، زخمی شدن دارد؛ حتی در جاهایی بد و بیراه می شنوند. این سختی ها دستاورد بزرگی دارد و آن اینکه آدمها خودشان را پیدا می کنند. حقیقت واقعی خودشان را کشف می کنند. می فهمند کی هستند مشکلاتشلان کجاست و نارسایی هایشان چیست.  لذا اولین فلسفه گروه های جهادی انسان سازی و خودسازی است که نه تنها برای آخرت، بلکه در زندگی شخصی هم خیلی موثر است. تجربه نشان داده است که این نوع آدم ها (انسان جهادی)، آدم های بزرگی می شوند و اینهایی که در آسایش و رفاه هستند، به هیچ جا نمی رسند. 90 درصد آدمهایی که انسان ها و قهرمانان بزرگی شدند، زندگیشان همینطور بوده.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران هشت سال دفاع مقدس ادامه داد: این طور نیست که کسی در رفاه و آسایش ساخته بشود. آدم ها در سختی ساخته می شوند. حالا اگر سختی برای خدا باشد هم آخرت و هم دنیا حاصل می شود. مطمئن باشید ده ها برابر این زحمتی که در این مسیر می کشید هم خداوند برکت می دهد و خودتان استفاده می کنید. و لذا این گروه های جهادی دانشگاه های بزرگ تربیتی هستند.

رضایی در ادامه به دومین هدف گروه های جهادی اشاره کرد و گفت: مسئله دوم این است که باید فقرزدایی هدف باشد نه فقیرزدایی! شما اگر فقر را مثلا در یک روستایی از بین ببرید، دیگر امکان ندارد در آن روستا فقیر پیدا بشود. لذا باید هدف فقرزدایی باشد؛ فقرزدایی یعنی وقتی شما می روید در یک محلی و مردم دور شما هستند ببینند شما چه آوردید. اولین چیزی که شما باید یاد بدهید اعتماد به نفس است. اینکه روستائیان نگاه به خارج از روستا را به خودشان معطوف کنند. حالا البته برای اینکه راه بیفتند و فعال شوند، آموزش لازم دارند. شما آموزش بدهید. آنها را در کارها مشارکت بدهید. این طور نباشد که شما در روستاها کاری را انجام بدهید و آنها فقط تماشاگر باشند. این خیلی خطرناک است. 

وی افزود: حتی کسی که معلول هست هم می تواند مفید باشد. بنابراین معلول و حتی پیرزن و پیرمرد را هم به کار بگیرید. اجازه ندهید که خدای نکرده گداپرروری شود. شما باید انسان پروری و قهرمان پروری بکنید؛ حتی در همان روستاها. یعنی رفع محرومیت نه توسط ثروتمندان بلکه توسط خود محرومین باید انجام شود. ثروتمندان باید در ابتدا و به قولی نمک کار باشند. در وهله بعد اینها خودشان باید راه بیفتند. حضرت امام می فرماید فلسفه آنکه به جای پول بلاعوض، باید قرض الحسنه بدهیم این است که اسلام می خواهد گداپروری را باب نکند. با این پولی که می گیرند خودشان بروند کار و تولید بکنند و اصطلاحا راه بیفتند و اصل پول را مجددا برگردانند.

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: مردم باید خودشان قیام بکنند. به تعبیر قرآن: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ»، انبیای  الهی آمده اند که خود مردم را به قیام و حرکت وادارند؛ هم در زمینه عدالت، هم صنعت و فناوری و علم و کشاورزی. مردم را از  حالت تماشاچی بودن خارج کنید. مردم اگر می خواستند تماشاچی باشند هیچ و وقت انقلاب نمی شد، هیچ وقت استان های ما آزاد نمی شد. مردم باید  قیام کنند؛ یک زمانی قیامشان سیاسی بود و یک زمانی دفاعی بود؛ الان باید اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری باشد. بنابراین مردم را به قیام  برای فقرزدایی وادار کنید. یعنی گروه های جهادی که می روند اولین حرفشان این باشد که ما آمده ایم که شما قیام بکنید، روی پای خودتان بلند بشوید و برای این بلندشدن چکاری از دست ما (یعنی گروه های جهادی) بر می آید و سهم شما چیست و سهم ما کدام است. همه را جمع بکنید و ببینید چه چیزی دارند و چه ندارند؛ اینکه آیا زمین دارند، آب دارند و اینها کجاست؟ همان چیزی که به آن بوم شناختی می گویند. کم وکسری ها چیست و چقدر می توانیم به شما کمک کنیم. آیا با قرض الحسنه مشکل حل می شود. آیا صندوق مشترک ایجاد بکنیم. صندوق های توسعه روستایی و از این منابع وام بدهیم. بنابراین بنای اصلی کارتان فقرزدایی و توانمندسازی و قیام مردم باشد.

رضایی افزود: سوم این است که بین اقدامات زودگذر و اقدامات پایدار باید تفاوت قائل شد. اینکه از این روستا بروند روستای دیگر و سپس روستای بعدی، این فایده ندارد. این قرارگاهی که زدید، درست است. قرارگاه حسنش این است که یک منطقه را انتخاب می کند و آنقدر استمرار می دهد که این منطقه خودش روی پای خودش می ایستد. کار اساسی کاری است که یک قرارگاهی درست می شود و این قرارگاه روستا به روستا را بررسی کند و اطلاعات و آمار و ارقام مربوط به آن را داخل یک سایت مثل ویکی پدیا بیاورد؛ تمام اطلاعات این روستا ها را بیاورید. بنابراین این گروه های جهادی باید قرارگاهی عمل کنند. پس این قرارگاه را سازمان بدهید تا ثبات و تداوم داشته باشد. قرارگاه حسنش به همین سبک بودنش است. سعی کنید کارهای اساسی باشد. بعد روی تولید، فکر بکنید و در مرحله بعدی استعدادهای تولیدی روستاها را شناسایی بکنید و در کارهایتان برنامه ریزی کنید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان از فعالیت های جهادگران قرارگاه جهادی نجاح در مناطق محروم به ویژه در استان کهگلویه و بویر احمد قدردانی کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید