ارتباط قند خون بالا با مرگ ناشی از کووید-۱۹

کدخبر: ۳۴۸۶۳۳
اقتصادنیوز : نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که احتمال مرگ و میر بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ که سطح قند خون آنان بالا است ۲ برابر بیشتر از افرادی با قند خون پایین است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ،گروهی از محققان چینی به بررسی بیمارانی پرداختند که مبتلا به کووید -۱۹ و با قند خون بالا بودند. این بیماران در بیمارستان‌های ووهان بستری شده بودند که در نهایت جان خود را از دست دادند.

این محققان به این نتیجه رسیدند که احتمال مرگ و میر بیماران کرونایی که قند خون آن‌ها بالا بود،‌ دو برابر بیشتر از کسانی‌ بود که قند خون آن‌ها پایین بود. حتی اگر این افراد مبتلا به دیابت نبودند.

 مطالعات قبلی حاکی از آن بود که بین قند خون غیرطبیعی بالا و خطر بیشتر مرگ و میر ناشی از ذات‌الریه،سکته مغزی، قلبی و جراحی ارتباط مستقیم وجود دارد.

به گفته تیم تحقیقاتی دانشگاه علم و صنعت "هواژانگ"( Huazhong)، بین ابتلا به دیابت و خطر بالای مرگ ناشی از کووید-۱۹، ارتباط وجود دارد.

تیم تحقیقاتی این پروژه میزان سرعت قند خون در بیماران را از ۲۴ ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی تا ۱۰ فوریه ۲۰۲۰ میلادی در دو بیمارستان در ووهان بررسی کردند.

در مجموع ۶۰۵ بیمار بررسی شدند که ۱۱۴ نفر از آن‌ها با میانگین سنی ۵۹ سال، از دنیا رفتند.

۳۴ درصد از آن‌ها دارای یک یا چند بیماری زمینه‌ای بودند اما دیابت در آن‌ها تشخیص داده نشده بود. البته فشار خون شایع‌ترین علامت آن‌ها بود.

قند خون تقریبا یک سوم بیماران به اندازه‌ای بالا بود که مبتلا به دیابت نوع دوم تشخیص داده می‌شدند.

نتایج نشان داد که بیمارانی که بیشترین میزان قند خون را داشتند، مرگ و میر آن‌ها ۲.۳ برابر بیشتر از بیماران با قند خون پایین بود.

افرادی هم که قند خون آن‌ها متوسط بود، احتمال مرگ آن‌ها ۷۱ درصد بیشتر از کسانی بود که قند خون آن‌ها پایین بود.

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که احتمال مرگ مردان کرونایی که قند خون آن‌ها بالا بود، ۷۵ درصد بیشتر از زنان با همان سطح قند خون بود.

نتایج این پژوهش در مجله " Diabetologia" انتشار یافت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید