روحانیدر جلسه هیئت دولت:

دولت فعلی آمریکا نمی‌تواند معیار هیچ‌چیزی باشد/ ایران منزوی نخواهدشد

کدخبر: ۳۴۹۵۷۰
اقتصادنیوز: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت گفت: دولت فعلی آمریکا نمی‌تواند معیار هیچ چیزی باشد و عملکرد کاخ سفید را امروز نمی‌توانیم معیاری برای تجزیه و تحلیل اینکه این توافق خوب یا بد بوده قرار دهیم و آن را بسنجیم.
دولت فعلی آمریکا نمی‌تواند معیار هیچ‌چیزی باشد/ ایران منزوی نخواهدشد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا؛ حسن روحانی رییس جمهور صبح امروز چهارشنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۹ در جلسه هیات دولت، طی سخنانی به مناسب سالگرد امضای توافق برجام، گفت: آمریکا از نخستین روزی که از این توافق خارج شد تلاش کرد که شکست این توافق به گردن ایران بیفتد، یعنی آمریکا آن را کنار بگذارد اما هزینه آن برعهده ایران باشد، اما هوشمندی ایران در سال ۹۷ که آمریکا این تعهد سیاسی، اخلاقی و حقوقی را زیر پا گذاشت این بود که اجازه این اتفاق را نداد و به دنیا ثابت کرد که مقصر اصلی دولت آمریکا است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی به دنیا نشان داد که قانون شکنان آمریکایی در این مساله مقصر هستند، البته این دولت فعلی آمریکا نمی‌تواند معیار هیچ چیزی باشد و عملکرد کاخ سفید را امروز نمی‌توانیم معیاری برای تجزیه و تحلیل اینکه این توافق خوب یا بد بوده قرار دهیم و آن را بسنجیم، چرا که این‌ها از همه تعهدات بین‌المللی از آب و هوا گرفته تا بهداشت جهانی و یونسکو و بسیاری از توافقاتی که با کشورهای مختلف داشتند، بدون دلیل خارج شده‌اند، بنابراین این‌ها معیار نیستند و امروز هم همه دوستان آمریکا و بخش بزرگی از ملت آمریکا قبول دارند که حرکات دولتمردان این کشور به ضرر خود ملت آمریکا و دوستان آمریکا است.

روحانی در ادامه اظهار داشت: اما آنچه که جمهوری اسلامی ایران به عنوان دستاورد این حرکت در اختیار داشت و این دستاورد اصلی همچنان محفوظ مانده است، این بود که علیرغم همه تبلیغاتی که در طول سالیان طولانی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شد و تلاش می‌کردند تا نشان دهند جمهوری اسلامی مخفیانه در حال زیرپا گذاشتن همه تعهدات بین المللی خودش است، را ثابت کردیم که این حرف‌ها بی اعتبار و بی‌اساس بوده و فعالیت هسته‌ای ایران همواره در چارچوب مقررات بین‌المللی بوده است.

وی افزود: این اثر امروز هم وجود دارد و تا پایان تاریخ هم باقی خواهد ماند که تبلیغاتی که علیه ایران به راه انداخته بودند بی اساس و بی اعتبار بود، نکته این است که این‌ها سکویی را ایجاد کرده بودند که با این سکو بتوانند همواره امنیت ملی ایران را در خطر قرار دهند و آن فصل ۷ منشور و قطعنامه‌هایی بود که در شورای امنیت علیه ایران تصویب کرده بودند، اما ما این سکو که قرار بود علیه ایران استفاده شود را تخریب کردیم و نه در امروز و نه در حوادث بعدی و آینده هیچکس نمی‌تواند ایران را سرزنش کند، ایران در چارچوب معیارهای حقوق بین الملل، حقوق سیاسی و روابط بین‌الملل رفتار نکرد و اگر دیگران تخلف کردند به این معنا نیست که ایران مقصر است.

رییس جمهور همچنین در ادامه به آزمون سخت کشورهای عضو برجام اشاره و تصریح کرد: البته ما یک آزمون دیگری پیش رو داریم و آن هم حفظ یکی از دستاوردهای این توافق یعنی پایان تحریم تسلیحاتی ایران است. کشورهای ۴+۱ بدانند که امروز مساله تنها ایران و روابط ایران با این کشورها و کشورهای منطقه نیست بلکه امروز حفظ حقوق بین الملل، چند جانبه گرایی و ارزش توافقات بین‌المللی مطرح است و اگر امروز با دقت عمل نکنند و بخواهند تحت تأثیر آمریکا قرار گیرند، ضربه‌ای اساسی به حقوق بین‌الملل، مقررات بین‌المللی و به چندجانبه‌گرایی خواهند زد و این به ضرر همه است.

وی ادامه داد: البته تا امروز و تا این لحظه که ما صحبت می‌کنیم آمریکا در همه حرکت‌های سیاسی و حقوقی خود همواره در طول این دو سال و چند ماه شکست خورده و امیدوار هستیم با هوشیاری کشورها و مخصوصاً کشورهای ۴+۱ آمریکا همواره همچنان در این صحنه ناموفق باشد و ما بتوانیم جبران آنچه که امروز برای این توافق پیش آمد را در یک شرایط مناسب، توسط کشورهای عضو شاهد باشیم.

روحانی در ادامه سخنان خود با تاکید بر عدم تسلیم نشدن ایران دربرابر فشار ها، خاطرنشان کرد: نکته مهم امروز این است که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌وقت تسلیم زور و فشار از طرف قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا نبوده و نخواهد شد، ایران در طول این دو سال و چند ماه منزوی نشد و نخواهد شد. در همین مدتی که می‌‌خواستند اجماعی را علیه ما در شورای حکام ایجاد کنند، ناموفق بودند و در یک جمع شورای حکام حدود ۹-۱۰ کشور با توطئه آن‌ها مخالفت کردند و تسلیم نشدند، به ویژه دو کشور بزرگ روسیه و چین در برابر این حرکت خلاف مصلحت جهانی ایستادند.

روحانی اظهار‌کرد: ایران منزوی نشده و نخواهد شد و حرکت‌های توسعه‌ای ایران متوقف نخواهد شد؛ همه طرح‌های افتتاح شده نشان این است که آمریکا به اهداف خود دست نخواهد یافت البته فشار و سختی برای مردم عزیز ما هست و متاسفانه آمریکایی‌ها همواره علیه منافع ملت ایران در سال‌های اخیر پا فشاری کردند اما به اهداف مدنظرشان هرگز نخواهند رسید.

وی افزود: ما در این دوسال و‌ چند ماهی که در سخت‌ترین فشار و تحریم بودیم با مقاومت و ایستادگی مردم و فداکاری کارآفرینان و صنعتگران و کشاورزان، کارنامه سال ۹۸ ما نشان می‌دهد که هم توانستیم تورم را نسبته به ماه‌های قبل کاهش دهیم و هم رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت بوده است؛ امیدواریم امسال هم علیرغم اینکه سختی‌ها مضاعف شده در زمینه صنعت، کشاورزی و خدمات شاهد رشد و کنترل فشارها باشیم.

رییس جمهور بیان کرد: ما از پایان سال گذشته و آغاز امسال با ویروس خطرناکی مواجه شدیم، در برابر این ویروس دو ماه در شدت فشار این ویروس در مناطق مرکزی و شمالی کشور بودیم، آمار فوتی‌های ما سه رقمی شده بود و ما از ۲۶ فروردین توانستیم بر موج اول غالب شویم اما از ۲۵ خرداد با موج دوم و بیشتر در جنوب کشور و مناطق مرزی مواجه شدیم، این موج دوم از موج اول شدیدتر بود و متاسفانه مردم فکر کردند که ما به طور کلی از کرونا عبور کرده‌ایم، امروز ما نیازمند همکاری و همراهی مردم هستیم.

وی اضافه کرد: حدود یک ماه است که در شدت قرار گرفته‌ایم؛ من بسیار امیدوارم این موج هم بیش از دو ماه نشود و بتوانیم با همکاری یکدیگر از این موج عبور کنیم.

روحانی گفت: امروز گزارشی که وزیر بهداشت داد خبر خوشحال کننده‌ای است که می‌گوید در برخی از استان‌هایی که در هفته‌های گذشته با سختی‌ مواجه بودیم امروز شاهد یک آرامش نسبی هستیم و از حالت پیک کم کم در حال عبور هستیم.

رییس‌جمهور اظهار کرد: خوشبختانه رعایت پروتکل‌ها و مسائل بهداشتی از سوی مردم در دو هفته اخیر بیشتر شده است. هم رسانه‌های ما در این زمینه تلاش خوبی کردند و هم متخصصان، مسأله را برای مردم تبیین کردند و هم مقام معظم رهبری بر این مسأله تاکید کردند.

وی ادامه داد: امروز هم شاهد رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هستیم و هم شاهد هستیم که مهمانی‌ها و عزاها و عروسی‌ها کاهش پیدا کرده است و خواهش ما از مردم این است که تجمع را کنار بگذاریم و سبک زندگی را با شرایط روز منطبق کنیم.

رییس دولت دوازدهم گفت: حتی برخی از آزمون‌ها به تأخیر افتاد و استان‌ها این اختیار را دارند که وقتی  استان در وضعیت قرمز قرار می‌گیرد، ستادهای استانی خودشان اقدامات لازم را انجام دهند.

وی تأکید کرد: در ماه پیش رو عقدها می‌تواند برقرار باشد اما عروسی‌ها و مهمانی‌ها و جشن‌ها برای فرصت مناسبی باقی بماند.

روحانی با مهم دانستن سخنرانی رهبر انقلاب برای نمایندگان مجلس، خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری همیشه در شرایط بسیار سختی که ما در آن قرار گرفته‌ایم، راه‌حل را وحدت، انسجام، تعاون و دست یکدیگر را گرفتن، دیده‌اند و پیشتر نیز همواره بر این مسئله تاکید می کردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در ایران تفکیک قوا داریم و سه قوه به نوعی در فعالیت خودشان در چارچوب قانون اساسی استقلال دارند، یادآور شد: اما این تفکیک قوا و استقلال به معنای تعارض قوا نیست و همچنین به معنای اهداف مستقل نیست. قوای سه گانه هرکدام وظایف خودشان را در قانونگذاری، نظارت، عدالت و بار اجرا را بر دوش گرفتن، بر عهده دارند و اهدف جداگانه ندارند، بلکه هدف آنها خدمت به مردم است.

وی با اشاره به نقل قول شهید مدرس مبنی بر اینکه همه باید نوکر مردم باشیم، افزود: حتی به گفته ایشان انبیا هم برای نوکری و خدمت به مردم مبعوث شده‌اند و برای هدایت، کمک و خدمت به مردم آمدند.

روحانی تصریح کرد: همه قوای سه گانه باید در نوکری برای مردم مسابقه بگذارند، باید در این شرایط سخت به یاری یکدیگر بیاییم. تریبونی در اختیار دولت، قوه قضاییه و مجلس است اوسط مردم به امانت در اختیار قرار آنها قرار دارد. این تریبون برای این است که درد و مشکل مردم و راه حل مشکلات آنها را تبیین کنیم. در برابر دشمنان مردم بیاستیم و مقاومت کنیم مردم به ما اجازه نداده‌اند از تریبون بخواهیم به فعالیت حزبی و انتخاباتی بپردازیم.

روحانی ضمن ابراز امیدواری، گفت: در جلساتی که با سایر سران قوا داریم همه یک هدف را تبیین می‌کنیم. دوباره به عنوان دولت دست دوستی به سمت قوه مقننه و قضاییه دراز می‌کنیم و تا لحظه آخر افتخار ما این است که به مردم خدمت کنیم.

وی افزود: من در اینجا به مقام معظم رهبری قول می‌دهم همانطور که ایشان فرمودند که «دولت باید به کار خودش تا پایان ادامه بدهد» اعلام می‌کنم که دولت با تمام توان خود تا ساعت آخر مثل روز اول با همان روحیه و نشاط بدون اینکه به حاشیه‌سازی‌ها توجه کند به خدمت مردم را ادامه می‌دهد و مردم عزیزمان نیز بدانند، قوای سه‌گانه تحت هدایت‌های مقام معظم رهبری، نخست هدفشان این است که نگذاریم آمریکا، صهیونیست و ارتجاع منطقه موفق شوند و هدف بعدی نیز این است که به اهداف مورد نظرمان دست پیدا کنیم.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه در ماه‌های اولیه امسال با کرونا مواجه بودیم، اظهار داشت: اما آمارها نشان می‌دهد که وضعیت ما به تدریج در حال اصلاح است، رشد صنعتی ما در ماه خرداد با اردیبهشت قابل مقایسه نیست و نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد رشد داشته است. این یعنی رشد اقتصادی شروع شده است. برای اینکه بدانیم وضعیت ما چگونه بوده است، اینگونه است که ۳۱ مرز زمینی ما با همسایگان در اواخر سال گذشته بسته بود اما اکنون ۲۱ مرز بازگشایی شده است و شرایط ما روز به روز بهتر خواهد شد؛ اما در عین حال می‌دانیم دولت دوازدهم در آستان آخرین سال است و از مردادماه به معنای این است که دولت در یکسال پیش رو فرصت خدمت دارد.

وی با بیان اینکه سخت‌ترین سال همه دولت‌ها سال پایانی آنها است، خاطرنشان کرد: این دولت سخت‌ترین سال پایانی خود را می‌گذراند اما در عین حال با نشاط با روحیه و با امید ادامه می‌دهد. از مردم تشکر می‌کنیم که تحمل صبر و آستانه مقاومتشان به گونه‌ای بوده که ما سر تعظیم در مقابل آنها فرود بیاوریم.

وی تصریح کرد: هزینه‌ای که مردم ما امروز پرداخت می کنند برای استقلال‌شان است همه دنیا می‌دانند اگر ایران می‌خواست مستقل نباشد و در برابر قدرت‌های بزرگ تسلیم باشد این گونه مشکلات مادی بزرگ نداشت؛ اما حاضر نشده است که استقلال بفروشد و قدرت ملی خودش را در مقابل دیگران تضعیف کند.

وی با تاکید بر اینکه هیچکس نباید از ارزش‌های ملی مردم بکاهد چرا که مردم یکدیگر را در مشکلات اقتصادی و مبارزه با کرونا یاری می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه تجربه ما در کرونا نشان داد که حاکمیت واحد راه چاره اصلی برای مشکلات کشور است، اظهار کرد: امروز همه باید حاکمیت واحد را هم در برابر بیماری و هم در برابر مشکلات اقتصادی حفظ کنند و قطعاً با این حاکمیت واحد می‌توانیم بر مشکلاتمان فائق شویم و شرایط بهتری را پیش رو ببینیم. آمار و ارقام هم به ما نشان می‌دهد که اگر در بعضی از موارد مشکل داریم در موارد دیگر شرایط بهتری پیش روی ما است، بنابراین به مردم و رهبر معظم انقلاب قول می‌دهیم که دولت با همه توانش و امکاناتش برای رسیدن به اهداف بزرگ ملی تا روز آخر و ساعت آخر با پایداری به وظایف خود ادامه خواهد داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید